به بهانه درگذشت استاد مهدی آگاه

محسن جلال پور: استاد بزرگوارم مهدی آگاه در گذشت.
مردی که همواره نام ایران را با بغض بر زبان می‌آورد و دلباخته توسعه کشورش بود. مردی بی‌نهایت باهوش و محاسبه‌گر و بسیار خاص و آینده‌نگر که قلبی مهربان داشت و عقلانیتی وسیع.

سال‌های طولانی در بخش‌های مختلف، افتخار شاگردی ایشان را داشتم و در کنارشان تجارت و کسب و کار را آموختم. آقای آگاه یکی از گنج‌های زندگی و زمانه من بود و خدا می‌داند فقدان ایشان به اندازه درگذشت پدرم برایم دشوار است. آقای آگاه حق بزرگی گردن همه ما داشتند و شخصا از ایشان بسیار آموخته‌ام.

مهدی آگاه فرد ناشناسی نبود اما مثل خیلی از آدم‌های آگاه زمانه،گوشه‌ای را انتخاب كرده بود اما هموراه برای ايران و كرمان مطالعه می‌كرد و می‌گفت و می‌نوشت.

دلی پر درد از نامهربانی‌های روزگار داشت و همواره از تهاجم سیاسی به منابع و آب و خاک این سرزمين می‌نالید. اعتقاد داشت اين نسل بزرگترين صدمه را به ايران زده‌اند و همواره از دست‌درزای نسل فعلی به سهم نسل آینده در عذاب بود. همیشه می‌گفت؛ مغولان آن گونه که ما منابع کشور را غارت می‌کنیم، منابع ایران را به یغما نبرده‌اند

آقای آگاه بدون شک انسانی آزادی‌خواه و بسیار آزاداندیش بود. همیشه او را در قامت معلمی مهربان و صبور می‌دیدم که مهم‌ترین مأموریت خویش را آموزش می‌دانست. شاگردان بسياری تربيت كرد و دست‌های بسیاری را گرفت.

مهدی آگاه تاریخ را خوب می‌دانست و اقتصاد را خوب فهمیده بود، در کشاورزی استاد بود و در تجارت، قهار.

فکر و زبانم یاری نمی‌کند که پیش از نام مهدی آگاه، «مرحوم» اضافه کنم. او در قلب و یاد من همواره زنده است.

🔗گروه نهم
https://chat.whatsapp.com/KFYYSRI8mLS0dQsTyRI9eI

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=87775
2 نظرات
  1. فریدون شیرین کام می گوید

    مهدی آگاه عدالت خواه کارآفرین از محدود فعالان اقتصادی برجسته ای بود،که تجربه استادی ریاضیات در دانشگاه شریف،محقق و دانشجوی زبان پهلوی و متون دین مانوی در کمبریج بود. پدر، برادر و خویشاوندانش،نقش مهمی در تجارت و صادرات پسته ایران به اروپا داشتند.مهدی، سهم برجسته ای در تولید و تجارت مغز کال (سبز)با هدف استفاده در صنعت شیرینی سازی پس از انقلاب داشت. عدالت خواهی،گسترش ظرفیت های اقتصادی، تلاش برای حل مشکلات، بسط دانش در زمینه محدودیت آب و انرژی ، تلاش عملی در شرکتهای تجاری و صنعتی و مشارکت در نهادهای مدنی ،فعالیت او در زندگی پرثمرش بود. چند بار توفیق دیدار با او داشتم، محبتش را فراموش نمی‌کنم.درگذشت مردی دانا،مهربان و ایران دوست را به همسرش خانم منیژه شهریاری و پسر گرامی جناب مهرداد عزیز و سایر فرزندان تسلیت عرض میکنم.فریدون شیرین کام

  2. عارف می گوید

    روحشون شاد.
    من ایشون رو در مستند “مادر کُشی” دیدم و اومدم در موردشون سرچ کنم که این خبر غمناک رو خوندم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.