خشکسالی ۸۰ درصد علوفه مرتعی شهربابک کرمان را از بین برد

مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: خشکسالی تاکنون موجب از بین رفتن حدود ۸۰ درصد از علوفه مرتعی شهرستان شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهربابک، رضا نیکزادی امروز شنبه و در جلسه ای با فرماندار شهربابک با بیان اینکه جامعه عشایری یک واقعیت اقتصادی اجتماعی محسوب می شود که دارای یک ساختار تاریخی و بخشی از فرهنگ غنی این مرز و بوم است، افزود: توجه به این جامعه می تواند تاثیرپذیری به جوامع روستایی و شهری داشته باشد و بی توجهی به آن نیز موجب وارد شدن آسیب ها و صدماتی می شود که ممکن است گریبانگیر جوامع دیگر هم باشد.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان افزود: توجه به جامعه عشایری می تواند تاثیرپذیری به جوامع روستایی و شهری داشته باشد و بی توجهی به آن نیز موجب وارد شدن آسیب ها و صدماتی می شود که ممکن است گریبانگیر جوامع دیگر هم باشد.

نیکزادی تصریح کرد: علی رغم مجموعه خدماتی که در حوزه عشایری ارائه می شود، اداره کل عشایری به علت کمبود منابع اعتباری سازمان و برخی ظرفیت ها نمی تواند پاسخگوی تمام نیازهای مردمی باشد.

وی تاکید کرد: در کنار خدماتی که ما ارائه می کنیم سایر دستگاه های دولتی نیز باید در حوزه کاری خودشان بخشی از اعتبارات را متناسب با جمعیتی که دارند خدماتی ارئه کنند.

مدیر کل امور عشایری استان کرمان یادآور شد: خوشبختانه در بخش های بهداشت، مخابرات، آموزش حوزه عشایری اقدامات مثبتی صورت گرفته است، اما به دلیل پراکندگی جمعیتی و جغرافیایی در سطح استان، شرایط موجود با شرایط مطلوب فاصله دارد.

وی افزود: خشکسالی تاکنون موجب از بین رفتن حدود ۸۰ درصد از علوفه مرتعی شهرستان شده است و همچنین منابع آبی ما دچار کم آبی شده و یا ۵۰ درصدشان خشک شده اند و این عوامل به کاهش درآمد خانوارهای عشایری انجامیده است.

نیکزادی خاطرنشان کرد: سیاست سازمان عشایری بر این بوده است مقابله ای با اثرات خشکسالی داشته باشند که اولین اقدام آن خرید، تهیه و توزیع نهاده های دامی است و در این راستا در شهرستان شهربابک در سال گذشته شش هزار و پانصد تن نهاده دامی توزیع شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آبرسانی سیار به بخشی از عشایر شهرستان شهربابک انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای کاهش مشکلات دامداران باید تسهیلات ویژه و دراز مدتی با بهره اندک در اختیار دامدار قرار دهیم تا نهایتا بتوانیم از این دوره گذر کنیم و همچنین برای رفع مشکلات عشایر در کمیته برنامه ریزی شهرستان نیز باید به طور ویژه همکاری شود.

نیکزادی اظهار داشت: تسطیح راه ها عشایری در حال انجام بوده و با همکاری بعمل آمده ۸۰ درصد از راه های عشایری شهرستان تسطیح خواهد شد.

سرپرست فرمانداری شهربابک نیز در این جلسه با اشاره به این که شهربابک جمعیت عشایری بالایی دارد و یکی از مناطق عشایری استان کرمان است، گفت: قشر عشایر مظلوم واقع شده اند و با توجه به شرایطی که به وجود آمده زندگی برایشان سخت شده است.

غلامرضا نویدی عشایر را تولید کننده اصلی تولیدات دامی و محصولات لبنی سالم شهرستان و ارایه با حداقل قیمت دانست و بیان داشت: خوشبختانه تلاش های خیلی خوبی برای کاهش مشکلات عشایر صورت گرفته است و طی بازدیدهایی که در این حوزه در حال انجام می باشد بررسی مسائلشان و رفع آن ها در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در حوزه آبرسانی و ایجاد پنل های خورشیدی اقدامات مثبتی برای این قشر زحمتکش شهرستان انجام شده است.

نویدی یادآور شد: در سال جاری نیز اعتبارات خوبی به رفع مشکلات عشایر در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از تشکیل جلسات کاربردی شورای عشایری با حضور ادارات ذیربط در شهرستان شهربابک خبر داد.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89855
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.