جوانانی که قربانی سد جیرفت شدند

راضیه زنگی‌آبادی-کرمان نو

سال گذشته ۷ نفر در سد و آب‌گیرهای جیرفت جان خود را از دست دادند. همین چند روز پیش هم یک جوان اهل گچساران که با دوستان جنوبی‌اش به یکی از تنگه‌های جیرفت رفته بود، غرق شد. طبق آمار هر ساله چندین نفر در سد جیرفت غرق می‌شوند. این در حالی است که شهرستان جیرفت نه‌تنها یک استخر دولتی تکمیل‌شده ندارد، بلکه از وجود غواص نیز برای بیرون کشیدن فرد غرق‌شده محروم است.

نبود امکانات ورزشی

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان جیرفت کمبود فضای تفریحی و ورزشی را عامل مهمی در مراجعه مردم به سد می‌داند و می‌گوید: با وجود همه فرهنگ‌سازی‌ها باز هم افراد برای شنا به سراغ سد می‌روند.

«علیرضا معاضدی» می‌افزاید: استخرهای فعلی جیرفت هزینه‌بر هستند و به دلیل وجود هزینه‌هایی که دارند تعرفه‌های بالایی هم دارند. به طوری که افرادی که ۲ یا ۳ فرزند دارند از پس هزینه استخر برنمی‌آیند و مجبور می‌شوند هر ماه یکی از فرزندان خود را به استخر بفرستند.

وی ادامه می‌دهد: از آن‌جایی که شغل بیشتر مردم کشاورزی است و توان پرداخت هزینه استخرهای خصوصی را ندارند و از طرف دیگر جنوب کرمان کمبود فضای تفریحی و ورزشی دارد، این سوال به وجود می‌آید که یک جوان چگونه باید هیجان خود را تخلیه کند؟ آیا غیر از این است که هر سال در گرمای تابستان، جوانان به آب‌گیرها و سد رو می‌آورند؟

فاصله زیاد شهر تا سد

معاضدی می‌گوید: با توجه به وسعت زیاد سد جیرفت- به طوری که از جیرفت تا جازموریان ۵۰۰ کیلومتر است- هر منطقه آن می‌تواند محلی برای شنای افراد باشد. با این شرایط و گستردگی سد هیچ ارگانی توان نظارت همه‌جانبه بر این منطقه را ندارد. اگر اتفاقی هم بیفتد تیم امداد هلال احمر به دلیل فاصله زیاد سد تا شهر، بعد از حادثه به محل می‌رسد.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این، فردی که خارج از آب خفه می‌شود یک زمان طلایی برای نجات دارد که آن هم حدود ۵ دقیقه است؛ یعنی در این فاصله می‌توان فرد را احیا کرد. اما برای نجات افرادی که در آب در حال غرق شدن هستند، ناجیان حرفه‌ای تا ۲۰ دقیقه می‌توانند فرد غرق‌شده را احیا کنند؛ این در حالی است که از مرکز شهر تا محل غرق شدن ۴۵ کیلومتر فاصله است، یعنی تا زمانی که نجات‌غریق برسد، فرد از دست می‌رود.

 معاضدی ادامه می‌دهد: جیرفت به ۵ تا ۱۰ غواص نیاز دارد که هر آخر هفته در محل‌هایی که شناسایی شده‌اند، به صورت کشیک حضور داشته باشند تا دست‌کم جلوی مرگ و میر گرفته شود.

ناجیان غریق در خطرند

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان جیرفت ادامه می‌دهد: برای هر برنامه‌ای به نیروی انسانی، تجهیزات و آموزش نیاز است. ما می‌توانیم چند نیروی زبده و دلسوز را برای آموزش غواصی معرفی کنیم، اما مشکل نبود توان مالی افراد برای خرید وسایل و آموزش است؛ زیرا هزینه‌ای میلیونی برای هر نفر دارد.

وی تصریح می‌کند: یک نجات‌غریق برای نجات فرد غرق‌شده بین ۲ یا ۳ متر می‌تواند در عمق پایین برود، زیرا با افزایش عمق جان خودش هم به خطر می‌افتد. از طرفی معمولاً فرد در عمق یک متری غرق می‌شود، اما جسدش در عمق ۸ متری گیر می‌کند که نجات‌غریق نمی‌تواند تا این عمق پایین برود.

معاضدی می‌افزاید: تجهیزات غواصی افزون بر ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد که به صورت شخصی نمی‌توان آن را تامین کرد و شامل بودجه‌های اداره ورزش هم نمی‌شود. هلال احمر رایزنی با فرمانداری انجام داده تا این هزینه‌ها پرداخت و تعداد غرق‌شدگان کمتر شود. امیدواریم این اتفاق بیفتد. به گفته. او، در حال حاضرجیرفت ۱۰ تا ۱۵ نجات‌غریق دارد که ۶ نفر آن‌ها عضو تیم سیلاب هستند.

انتظار طولانی برای ساخت استخر

رئیس اداره ورزش و جوانان جیرفت در خصوص وضعیت استخر زیر نظر اداره می‌گوید: استخر فعلی جیرفت زیر نظر اداره ورزش و مجری طرح آن اداره راه و شهرسازی است، اما ۱۱ سال است در حال ساخت است، در حالی که ساخت ۳ استخر خصوصی در جیرفت به اتمام رسیده که در حال استفاده نیز هستند.

وی می‌افزاید:  باید همتی شود که استخر اداره ورزش کامل شود، زیرا همین استخر بخشی از نیازهای جوانان را پر خواهد کرد تا کمتر به سراغ شنا در سد بروند. وقتی استخر کامل نشده است چگونه به جوانان بگوییم در سد شنا نکنند؟ زیرا به ما پاسخ خواهند داد ما استخر دولتی نداریم، هزینه استخر خصوصی هم که بالا است. پس چرا اصلاً پیشنهاد می‌دهید؟

«ابوذر عطاپور»، فرماندار جیرفت، هم در خصوص هزینه تجهیزات و آموزش غواصی می‌گوید: هلال احمر درخواستی برای خرید وسایل و آموزش به فرمانداری ارائه داده است که قرار است در کمیته برنامه‌ریزی برای آن مبلغی کنار گذاشته شود.

هزینه ساخت استخر بالاست

رئیس اداره راه و شهرسازی جنوب کرمان در خصوص طول کشیدن ساخت استخر جیرفت طی ۱۱ سال توضیح می‌دهد: استخر جیرفت در گذشته توسط اداره راه و شهرسازی کرمان ساخته شده بود. اگرچه قسمت عمیق استخر در سمت ورودی قرار داشت، اداره ورزش آن را تحویل گرفته بود.

 «محمد ساردویی» می‌افزاید: طی سفر وزیر ورزش و جوانان به جنوب کرمان قرار شد این استخر بازسازی شود. به دلیل به کار گرفته نشدن استخر، این محل متروکه شده است که در حال حاضر پیمانکار اداره راه و شهرسازی در حال برطرف کردن نقص فنی استخر و همچنین بازسازی محل است. تکمیل آن به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. استخرها پس از ساخت، به دلیل هزینه‌ای که دارند معمولاً به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28217
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.