سهمیه کرمان در طرح کارورزی ۳۲۴۰ نفر است

به گزارش مهر محمدرضا جهانگیری روز یکشنبه در کارگروه اشتغال شهرستان رفسنجان گفته میزان سهمیه استان در طرح کارورزی سه هزار و ۲۴۰ نفر است که این میزان امکان افزایش هم دارد. در واحد پذیرنده برای کارورزی با مشوق‌هایی که دولت انجام می‌دهند بحث مهارت‌آموزی مطرح می‌شود و همه کارورزها مشمول بیمه حوادث می‌شوند..

او می گوید که با توجه به پدیده اجتماعی وارونگی هرم تحصیلی این طرح مطرح شده، تعداد زیادی فارغ‌التحصیل دانشگاهی که عموما  با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد بیکار هستند و زمانی که به سمت شغل می‌روند پدیده وارونگی تحصیل در اشتغال را به‌وجود می‌آورند که یک معضل است.

وی تصریح کرد که۸۰ درصد اشتغال در دنیا مربوط به دیپلم و زیر دیپلم و ۲۰ درصد برای فارغ‌التحصیلان است در کشور ما این قضیه برعکس است.  بر مبنای استاندارد جهانی به‌ازای هر ۱۰ کارگر ساده یا ماهر یک تکنسین و به ازای هر تکنسین یک نفر مهندس لازم است. اما در  ایران به ازای ۳۰ مهندس یک تکنسین مشغول فعالیت است.

جهانگیری بیکاری را یک تهدید اجتماعی خواند و یادآور شد که دانشگاه‌های ما به جای اینکه پاسخگوی مطالبات اقتصادی و اجتماعی باشند پاسخگوی مطالبات اجتماعی صرف شده‌اند.

او مهارت را تکمیل کننده آموزش دانست و بیان کرد: «سهم آموزش مهارت غیررسمی در اقتصاد و اشتغال ایران پنج درصد است در حالی که این سهم در استرالیا، ژاپن و اروپا ۸۰ درصد است و مراکز دولتی ما نمی‌توانند پاسخگوی مهارت‌آموزی دانشگاه‌ها باشند.»

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13196
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.