مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان:


طرح جهش مسکن در بم نیازمند ۲۴۰ هکتار زمین است

کرمان نو- مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت:در طرح جهش مسکن در بم باید برای ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر زمینه تهیه شود که این تعداد نیازمند ۲۴۰ هکتار زمین است.

علی حاجی زاده روز سه شنبه درباره طرح های عمرانی و اجرایی حوزه راه و شهرسازی بم ضمن اشاره به اینکه جایگاه ویژه این شهرستان بر کسی پوشیده نیست گفت: اگر در حریم بم زمین به اندازه کافی نداشته باشیم روش های مختلف مانند تغییرکاربری، الحاق، ساخت شهرک متصل و منفصل را در دستور کار قرار می دهیم .

حاجی زاده درباره اقدام ملی مسکن گفت: بخشی از کار توسط بنیاد مسکن انجام شده و پیشرفتی هم داشتند اما انتظار می رود بنیاد مسکن به واسطه اینکه نقش کارگزاری دارد نظارت برای ساخت و سازها را انجام دهد.

او می گوید در مسکن های اقدام ملی هیچ گونه معامله یا تغییراتی مجاز نیست و براساس طرحی که در سیستم فنی تصویب شد باید اجرا شود .

او افزود:از سال گذشته مطالعات برای الحاق زمین در بم شروع شده اما اتفاق خوبی هنوز صورت نگرفته است زیرا محلی که پیش بینی کرده ایم و مشاور مطالعات را انجام داده بخشی از این اراضی  در محدوده زون آب(سفره های آب زیرزمینی) قرار گرفته و  بخشی هم به دلیل عدم انجام مطالعات مربوط به تدقیق گسل بلاتکلیف مانده است.

به گفته او برای ۷۰ هکتار باقی مانده الحاق زمین نیازمند تاییدیه منابع امور آب درخصوص سفره های زیرزمینی و مرکز تحقیقات درباره تعیین حریم گسل هستیم تا الحاق صورت گیرد.

حاجی زاده افزود: در بحث قانون جهش تولید مسکن که مردادماه امسال تصویب شد اسناد تمام اراضی دستگاه ها باید به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود همچنین الحاق و تغییر کاربری از روش های دیگر تامین زمین است.

تفکیک باغ به صورت مجاز یا غیرمجاز خلاف است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان داشت:در باغ شهر بم کوچکترین تغییر کاربری به صورت مجاز یا غیرمجاز برای باغ های بم خلاف است و برخورد خواهیم کرد هر چند به نظر اتفاقات غیرمجاز زیادی در طول سالهای قبل انجام شده است.

او می گوید باغ بزرگی روبروی فرمانداری و جود دارد که آثار تفکیک در آن مشخص است و اگر شهرداری مجوز تفکیک داده باشد اداره راه و شهرسازی بم باید از شهرداری شکایت کند.

حاجی زاده تصریح کرد: تفکیک باغ ها باید در چارچوب قوانین مربوط به باغ ها باشد و امکان تغییر کاربری از باغ به مسکونی وجود ندارد و کوچکترین اغماض از طرف مشاور طرح تفصیلی قابل پذیرش نیست.

ردیف ملی پروژه کرمان- بم بسته شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تاکید کرد: طرح پروژه کرمان- بم که در قالب طرح چهارخطه کردن مسیر باغین- ماهان- بم بود در سال ۹۹ پایان یافت و ردیف ملی این پروژه بسته شد که تلاش کردیم در سازمان برنامه و بودجه بتوانیم این طرح را ادامه دار کنیم اما این امر تاکنون صورت نپذیرفته است.

او بیان کرد: محور ماهان- بم جزو جاده های ترانزیتی کشور است که مهمترین مانع برای باقی ماندن پروژه های این محور نبود ردیف بودجه است همچنین موانعی در احداث پروژه پل ابارق از جمله جابجایی تیرهای برق و ساختمان های تجاری پایین جاده نیز وجود دارد که باید جابجا شوند .

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: مطالعات تقاطع ورودی خواجه عسکر انجام شده و نیاز به بازنگری مجدد دارد و باید تردد محلی حوزه روستای اسلام اباد نیز تعریف شود تا مردم از این طرح استفاده کنند.

به گفته او دسترسی های داخل روستا و ساماندهی آن ها مربوط به دهیاری می شود و در دستور کار راه و شهرسازی قرار ندارد.

کاربری های ورودی بم متناسب با طرح هادی نیست

او افزود:خواجه عسکر ورودی شهرستان بم محسوب می شود اما متاسفانه با وجود انواع و اقسام خدمات و کارواش ماشین های سنگین و سبک در این منطقه صحنه زیبایی درست نشده است.

به گفته او کاربری های ورودی منطقه خواجه عسکر متناسب با طرح هادی نیست و این کاربری ها باید منطبق با طرح هادی انجام گیرد نباید این همه کارواش ماشین سنگین وجود داشته باشد و باید ساماندهی شود.

پروژه دوبانده کردن دارزین دهبکری باید ملی شود

حاجی زاده می گوید پروژه دوبانده کردن محور دارزین به دهبکری باید از طریق حجت الاسلام غضنفرآبادی نماینده مردم در مجلس پیگیری شود تا جزو پروژه های ملی قرار گیرد  و ردیف اعتباری ملی به آن داده شود زیرا اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان برای این پروژه کفایت نمی کند.

پروژه پل ولایت با اولویت دادن به جاده باید طراحی می شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان درباره پروژه تقاطع غیرهمسطح پل ولایت بم اظهارداشت: برای ورودی بم با نگرش یک نقطه یا اتصال داخل شهری به این موضوع نگاه شده اما کارهای بهتر از این هم می شد انجام داد .

او می گوید ورودی بم در مسیر جاده ترانزیتی است که بار ترافیکی بالا و با اهمیتی دارد و می بایست در سال ۹۳ در راه و شهرسازی با اولویت دادن به جاده این ورودی طراحی می شد .

مسیر عبوری نباید فدای اتصالات محلی شود

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان توضیح داد: مسیر عبوری نباید فدای اتصالات محلی شود زیرا کارکرد اصلی این مسیر جاده است و شهر در طول سال های بعد توسعه پیدا کرده و به این قسمت رسیده است و فعلا جایگزین دیگری ندارد و شاید در سال های بعد بتوان به گونه دیگری ساماندهی شود.

برای ادامه پروژه پل ولایت هیچ قولی نمی دهیم

حاجی زاده اظهارداشت:برای ادامه پروژه نمی توانیم هیچ قولی بدهیم زیرا سابقه فنی پروژه برای ما بسیار مهم است و آنچه به لحاظ اجرایی تاکنون انجام گرفته از طرف شهرداری بم بوده است و باید بررسی بیشتری داشته باشیم ببینیم چگونه می توانیم در این مسیر کمک کنیم .

او ادامه داد: برای برخی پروژه ها باید از مسوولیت های اجتماعی صنایع و معادن و مجتمع های بزرگ حوزه شهرستان نیز استفاده کرد همچنین از جایگاه منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در این نقطه می توان کمک گرفت .

باید کارهای باقی مانده را در قالب دیون پایدار کنیم

او می گوید این طرح در قالب پروژه های پیشنهادی سفر رییس جمهور به دو روش یکی پایدار کردن طرح قبلی و دیگری ادامه کارهای باقی مانده در قالب دیون مطرح شود یا در کمیته برنامه ریزی سال اینده شهرستان ساماندهی ابارق تعریف شود تا بتوانیم با پیمانکار قرارداد ببندیم

به گفته او چون پروژه های محور ماهان-بم ردیف اعتباری ندارند در نتیجه با هیچ پیمانکاری نمی توانیم قرارداد ببندیم.

تاکنون برای طرح تفصیلی بم هیچ اعتباری دریافت نشده است

حاجی زاده مطرح کرد: قرارداد طرح تفصیلی بم در ارتباط با مسایل مربوط به شهر و داخل محدوده با مدت زمان ۸ ماه منعقد شد اما متاسفانه تا به امروز علی رغم پیگیری های صورت گرفته هیچ اعتباری برای آن دریافت نشده است.

به گفته او برای این پروژه در اعتبارات سال ۹۹ مبلغی تخصیص پیدا نکرده و تاکنون برای سال ۱۴۰۰ هم از وزارتخانه اعتباری ابلاغ نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت:در رابطه با اراضی آنچه براساس ماده ۳۲ قانون ،منابع طبیعی یا جهادکشاورزی یا شهرداریدر صورتی برای اجرای طرحی زمینی واگذار کرده اگر طرح ها اجرا نشده اند و اراضی داخل حریم هستند این اراضی باید تعیین تکلیف شوند.

او درباره مشکلات شهرک امام نیز بیان داشت:سال های ۷۶ در بحث اماده سازی این شهرک صورت جلسه ای بین شهرداری و مسکن و شهرسازی تنظیم شده که به صورت مشارکتی انجام شود و بخشی از اراضی بابت آماده سازی تحویل شهرداری شود و سهم شهرداری هم داده شود.

به گفته او تمام اراضی توسط شهرداری واگذار شده و هیچ اراضی توسط مسکن و شهرسازی واگذار نشده است که باید این موضوع هم تعیین تکلیف شود و در کارگروهی به صورت هفتگی پیگیری شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81528
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.