مرکز پژوهش‌های شورای شهر میان اما و‌ اگر قوانین

شورای ششم کرمان تصمیم گرفته، یک شورای مشورتی متشکل از تعدادی از اعضای شورا، شهردار و نخبگان شهری را با عنوان «مرکز پژوهش‌های شورا» تشکیل دهد، اما وزارت کشور وجود آن را در تضاد با وظایف شورا می‌داند.

خشت اول این مرکز در دوره پنجم گذاشته شد و اساسنامه‌ی آن را اعضای دوره‌ی ششم نهایی و هیات امنا را تعیین کردند.

اما حالا خبر از مخالفت با راه‌اندازی این مرکز از سوی وزارت کشور به گوش می‌رسد.

نادری رییس شورای شهر کرمان در جلسه‌ی علنی شورای شهر روز دوشنبه – ۲۹ آذر۱۴۰۰- گفت: وزارت کشور راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورا را رد کرده و گفته امور پژوهشی شورا توسط شهرداری انجام شود.

این موضوع درحالیست که به اعتقاد بابایی نایب رییس شورا، در دوره پنجم، شورای مشاوران جوان به منظور ارتباط با جوانان و به کارگیری آن‌ها شکل گرفته بود در حالی که در قانون چنین چیزی نیست و در این دوره بحث مرکز پژوهش‌ها مطرح است.

او می‌گوید که رویه مرکز مطالعات شورای شهر و شهرداری متفاوت است و کار شورای شهر مبنای سیاست گذاری دارد اما مبنای کار شهردای، اجرا است.

ایرادات وارده به ایجاد مرکز چیست؟

رییس مرکز پژوهش‌های شورا و عضو شورای شهر کرمان می‌گوید: وزارت کشور مخالفت صریحی در این باره نداشته و بحث بودجه مورد نیاز و متضاد بودن نقش نظارتی این مرکز با وظایف شورا را مطرح کرده است.

سید محمد صادق تقوی افزود: طبق قانون، شورا تنها یک نهاد نظارتی نیست و علاوه بر نظارت وظیفه مهم سیاست‌گذاری هم دارد و لذا برای تصمیم گیری نیاز به همفکری و مشورت به خصوص با جامعه نخبگانی و علمی دارد

تقوی ادامه داد: به همین منظور در خصوص مرکز پژوهش‌ها باید مجددا با وزارت کشور مکاتبه صورت گیرد و این موضوع بررسی شود.

او اضافه کرد: از دیگر ایراداتی که بر این موضوع وارد بود، هزینه‌کرد است، در شورای‌شهر بودجه وجود ندارد و شورا هزینه‌های خود را از شهرداری می‌گیرد لذا ما این را پیش‌بینی کرده بودیم که اعتبارات پژوهشی از سوی شهرداری تامین شود.

تقوی تاکید کرد: هیچ منع قانونی از طرف وزارت کشور وجود ندارد و به ما اعلام کردند که بهتر است این کار در شهرداری انجام شود.
مرکز پژوهش‌های شورا در برخی شهرها فعال است.

این عضو شورا می‌گوید که در مقطعی مجوز این مرکز به برخی شهرها داده شده اما در ادوار بعد تفسیر دیگری از قانون شده که واضح نیست.

به گفته‌ی او مرکز پژوهش‌های شورا در مشهد، شیراز و اصفهان فعال است.

هزینه‌ها مشخص نیست

تقوی در خصوص اعتبار مورد نیاز این مرکز گفت: اکنون در مرحله‌ی نوشتن آیین‌نامه‌های پژوهشی هستیم و تصویر واضحی از هزینه‌کرد نداریم، نیاز است یک دوره ۶ تا ۱۲ ماهه بگذرد تا بتوانیم این موضوع را ارائه دهیم.

او اضافه کرد: در ساختار این مرکز، استخدام نداریم و از نیروهای شهرداری و افراد مامور به خدمت استفاده می‌شود.

رییس مرکز پژوهش های شورا تاکید کرد: این مرکز هرگز تعطیل نمی‌شود و موارد قانونی را رعایت می‌کنیم.

طبق اساسنامه، مرکز پژوهش‌های شورای کرمان دارای یک هیات امنا متشکل از ۷ نفر است که شامل ۳ عضو شورا، شهردار و ۳ نفر از نخبگان شهری است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81954
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.