معاون وزیر راه و شهرسازی؛


یکهزار واحد ناپایدار در شهرستان بم وجود دارد

کرمان‌نو-معان وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از ناپایداری هشت درصد بناهای بم خبر داد و گفت: حدود یکهزار واحد ناپایدار در این شهرستان وجود دارد که سازه مناسبی ندارند.

محمد آیینی شامگاه دوشنبه در حاشیه نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان بم افزود: شهرداری این شهر باید صاحبان واحدهای ناپایدار را توجیه کند تا وارد فرایند نوسازی شوند و ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف روی پروانه به این افراد بدهد و دولت نیز باید این پرداخت را برای شهرداری ها جبران کند.
پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی بناها
او بیان کرد: آمادگی واگذاری تسهیلات بانکی ارزان قیمت نوسازی به صاحبان املاک ناپایدار وجود دارد زیرا اولویت نجات جان انسان ها است.
به گفته او در شهرستان بم به ازای هر واحد ناپایدار ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت ارائه می شود که ۱۵۰ میلیون تومان آن صفر درصد است.
۱۳ هزار هکتار بافت فرسوده در کرمان
آیینی بیان کرد: ۱۳ هزار هکتار محلات بازآفرینی (بافت فرسوده، حاشیه ای و تاریخی) در استان کرمان مصوب شده که بیش از ۵۸ درصد بناها یعنی ۷۸ هزار واحد ناپایدار را شامل می شود.
او ادامه داد: شاید بتوان وجود معابر خاکی و کمبود پارک را تحمل کرد اما از دست دادن جان افراد به دلیل نامقاوم بودن بنا بسیار طاقت فرساست.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار و یک واحد ناپایدار در کشور وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور را در بر می گیرد.
او می‌گوید،واحدهای ناپایدار به واحدهایی می‌گویند که مانند بم هیچ سازه(بتنی یا فلزی)نداشته‌اند زیرا اگر سازه‌ای طبق حداقل مقررات ملی ساختمان ساخته‌شده باشد در زمان زلزله امکان فرار را فراهم می‌کندیعنی کشته نمی‌دهد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد:انتظار می رود ستاد بازآفرینی شهرستان بم راه اندازی شود و تمام دستگاه‌های اجرایی نسبت به این موضوع فعال شوند و کمبودها و نیازها را احصا و مصوب کنند.
طی سه سال آینده در کشور هیچ معبر خاکی وجود نخواهد داشت
او توضیح داد: امیدواریم در محدوده‌های مصوب بازآفرینی کشور ظرف سه سال آینده دیگر هیچ معبر خاکی وجود نداشته باشد و محدوده مصوب شهرستان بم نیز در این موضوع در اولویت قرار دارد.
آیینی، درباره آسیب رسیدن به بافت های تاریخی و محدودیت های ناشی از ثبت جهانی نیز گفت: این موضوع تنها مربوط به شهرستان بم نیست و متاسفانه در ۱۸۶ شهر و ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی که در کشور مصوب شده این محدودیت ها وجود دارد و همین محدودیت ها موجب تخریب بافت تاریخی می شود.
معاون وزیر راه بیان کرد: مسئولان از ظرفیت بند دال تبصره ۱۱ قانون بودجه امسال استفاده کنند زیرا این داده ها مطالبه‌گری است و می‌گوید از یک درصد ارزش افزوده می‌توان برای تامین خدمات محلات مصوب شده استفاده کرد.
او با اشاره به ماده ۱۲ قانون حمایت از احیا و بازسازی بافت فرسوده تصریح کرد: هزینه های خیران و سرمایه گذارانی که در محدوده مصوب، مدرسه، درمانگاه و زمین ورزشی احداث می کند و یا حتی آسفالت معابر را انجام می دهد یا خانه های تاریخی را مرمت می کنند، به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی آن ها در نظر گرفته خواهد شد.
او ادامه داد: طبق ماده ۱۶ برنامه ملی بازآفرینی شهری دستگاه‌های اجرایی موظف هستند ۳۰ درصد اعتبار طرح تملک دارای سرمایه خود را در این محلات هزینه کنند.

به گزارش کرمان‌نو، ۸۰۰ هکتار از اراضی بم مشتمل بر ۹ محله، بافت فرسوده تلقی می شود که ۴۶ هزار نفر از جمعیت بم یعنی ۲۵ درصد جمعیت این شهر و پوشش ۳۶ درصدی از سطح شهر را شامل می شود

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89451
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.