وجود تیم‌های آلونک سازی در شهر کرمان | به دلیل عدم همکاری ارگان‌های مسوول در ریشه‌کنی تکدی گری موفق نبوده‌ایم

در آغاز این جلسه سید مهران عالم زاده، شهردار کرمان در خصوص قراردادهای قرارگاه خاتم با شهرداری کرمان با اشاره به اینکه آنچه در ذهن مردم شکل‌گرفته با واقعیت ماجرا متفاوت است، گفت که مردم تصور می‌کردند که پروژه‌های شهری کرمان به‌صورت مشارکتی در حال اجراست و انتظار می‌رفته که بخشی از هزینه‌ها توسط دولت پرداخت شود، درحالی‌که این‌گونه نیست و هزینه‌های مالی تمام پروژه‌های خاتم بر عهده ما است و حتما پرداخت خواهد شد.

به گفته وی موضوع دیگری که در اذهان عمومی شکل‌گرفته این بوده است که پروژه‌ها حداکثر دوساله انجام و طی چهار سال هم هزینه‌ها توسط شهرداری پرداخت شود، اما همه می‌دانیم تا سال دیگر هم این پروژه‌ها ادامه‌دارند.

شهردار کرمان ادامه داد: موضوع دیگری که ذهن شهروندان مطرح است، این است که بخشی از پرداخت هزینه‌های پروژه‌های شهری به قرارگاه خاتم، در قالب پروانه‌ی ساختمانی است، که این‌گونه نیست. بلکه به‌صورت 50 درصد نقد و 50 درصد ملک است.

عالم زاده با اشاره به همدلی مطلوبی که میان شهرداری کرمان و قرارگاه خاتم وجود دارد، تاکید کرد که پروژه‌ها بر اساس اولویت‌بندی طرفین پیش می‌رود و در حال انجام هستند.

او گفت که از معاون مالی و فنی خودم می‌خواهم با توجه به راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری، کلیه قراردادهای شهرداری با قرارگاه خاتم‌الانبیاء با جزئیات پرداخت‌ها بر روی سایت و در اختیار مردم قرار گیرد و قطعا مردم بهترین کارشناسان خواهد بود.

دو موضوع مهم دیگری که در این جلسه شورای شهر کرمان موردبحث و بررسی قرار گرفت موضوع ساماندهی متکدیان و فعالیت تیم‌های آلونک سازی در شهر کرمان بود.

منصور ایرانمنش، عضو شورای شهر کرمان در خصوص معضل حاشیه‌نشینی در شهر کرمان با اشاره به اینکه ساخت‌وسازهای شبانه در شهر کرمان در حال انجام است گفت که اخیرا شنیدم افرادی در قالب تیم و تشکیلات، با امکاناتی که در اختیاردارند طی مدت کوتاهی اجرای از صفر تا صد سکونت‌گاه‌های غیررسمی را بر عهده دارند و تحویل می‌دهند.

به گفته او ورود به این مناطق مشکل است با این‌حال شهرداری اقدام می‌کند ولی چون پشتوانه‌ی لازم قضایی ندارد، گاهی درگیری هم پیش می‌آید و به همکاران ما صدماتی وارد می‌شود.

این عضو شورای شهر کرمان با تاکید بر اینکه در بعضی از ادارات قاضی مستقر در همان دستگاه وجود دارد، پیشنهاد کرد که با دستگاه قضایی مذاکره‌ شود و با توجه به حجم کار و ماموریت‌های متعدد که شهرداری دارد، این نوع همکاری نیز با شهرداری صورت گیرد.

شهردار کرمان هم در ادامه گفت: «برای مقابله با ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه‌ی شهر، هشت اکیپ و خودروی مخصوص اجراییات را تجهیز کرده‌ایم. مهم‌ترین مشکل اما این است که برای این‌که نارضایتی ایجاد نشود، این احکام اجرایی نمی‌شود که خود تبعاتی دارد، عده‌ای دارند از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند که به دنبال آن حاشیه‌نشینی تداوم‌یافته است».

در ادامه نیز موضوع ساماندهی متکدیان از سوی علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و نظارت مطرح شد.

وی از تکدی گری به‌عنوان یک پدیده‌ی شوم یادکرد، گفت: «ریشه‌کن کردن تکدی گری، وظیفه‌ی شهرداری نیست و شهرداری جز در زمینه‌ی جمع‌آوری و انتقال متکدیان به اردوگاه مسوولیتی ندارد.»

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان در ادامه از برگزاری دو جلسه طی هفته‌های اخیر با مسوولان استانداری درباره‌ی تکدی‌گری خبر داد و از ورود جدی معاون سیاسی و امنیتی استانداری به این مساله تقدیر و تشکر کرد.

خدادادی بار دیگر با تاکید بر اینکه ریشه‌کن کردن تکدی‌گری بر عهده‌ی شهرداری نیست، گفت که باید بگویم شهرداری یکی از ارگان‌هایی است که در این زمینه مسوولیت دارد.

او در ادامه با اشاره  آیین‌نامه‌ی ساماندهی تکدی‌گری که به تصویب هیات وزیران رسیده، مطرح کرد: «به دلیل عدم همکاری و کمک ارگان‌های مسوول ما تاکنون نتوانسته‌ایم مساله را حل کنیم»
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان گفت: «طبق ماده 2 در هر یک از شهرهای بزرگ نسبت به ایجاد مجتمع اردوگاهی اقدام خواهد شد و باید دادگستری، نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد، اداره کار و شهرداری نماینده خود را به این مجتمع معرفی کنند. تامین محل و امکانات و تجهیزات اردوگاه از سوی شهرداری باید انجام شود که ما اکنون یک اردوگاه در سرآسیاب و دو گرمخانه هم در نقاط دیگر شهر داریم.»

خدادادی ادامه داد: «طبق ماده سه این آیین‌نامه، شهرداری موظف است نسبت به شناسایی و جمع‌آوری و انتقال این افراد اقدام کند و نیروی انتظامی نیز در این زمینه باید به شهرداری کمک کند. ماده چهار هم می‌گوید که مسوول مجتمع اردوگاهی را فرماندار تعیین می‌کند. یعنی شهرداری هیچ مسوولیتی ندارد و مجتمع مکلف است پس از تحویل افراد نسبت به شناسایی وضعیت و طبقه‌بندی متکدیان اقداماتی را انجام دهد».

او با اشاره به اینکه اغلب این متکدیان بیمار و معتادند و مشکلات زیادی دارند، گفت که وقتی وارد اردوگاه می‌شوند حتما باید کسی مسوولیت آن‌ها را بپذیرد. اگر کسی در اردوگاه بمیرد شهرداری هیچ مسوولیتی ندارد. شهرداری فقط مسوول جمع‌آوری و انتقال متکدیان به اردوگاه است که این کار را نیز انجام می‌دهد اما ۲۴ ساعت بعد آن‌ها مجدد به خیابان برمی‌گردند.»

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان در ادامه گفت که در حال حاضر، ۳۰۰ متکدی با اسم و مشخصات و 120 نفر نوجوان زیر ۱۵ سال هم داریم که درمجموع ۴۲۰ متکدی در شهر شناسایی شده است».

خدادادی ادامه داد: «دست یاری به سمت سمن‌ها و خیریه‌هایی که در این زمینه فعال هستند دراز می‌کنیم. موسسات خیریه‌ای که قصد دارند در این زمینه کمک کنند به شورا یا شهرداری مراجعه کنند».

گزیده دیگر موارد مهمی که در نشست عمومی شورای شهر کرمان مطرح شد، در ادامه آمده است:
معصوم زاده، عضو شورای شهر کرمان:

ممانعت از تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان توسط اداره ارشاد اسلامی مدنظر قرار گیرد.
در رابطه با امحا زباله‌های عفونی به شهرداری کرمان نامه دادیم که اگر امحا آن‌ها به‌صورت مجزا انجام نمی‌شود شهرداری مراکز را به ما معرفی کند که مشخص شد هشت مرکز در این زمینه تخلف داشتند.

بهرامی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان:

چندی پیش از سوی مجمع کلان‌شهرهای کشور مطرح شد که هر یک از کلان‌شهرها روزی را به‌عنوان روز فرهنگ آن شهر نامگذاری کند و ما برای نام‌گذاری این روز اعلام کردیم اساتید و نخبگان اگر پیشنهادی دارند مطرح کنند که پس از دریافت آن‌ها به جمع‌بندی رسیدیم.
یکی از پیشنهاد‌ها روز تولد نخبه‌های فرهنگی بود که نهایتا در کمیسیون فرهنگی از میان تولد نخبه‌های فرهنگی روز تولد خواجوی کرمانی برای نام‌گذاری روز فرهنگ کرمانی مدنظر قرار گرفت.

در ادامه چند پیشنهاد دیگر از سوی اعضای شورا برای نام‌گذاری این روز مطرح شد. چند نمونه از گزینه‌های نام‌گذاری روز فرهنگی کرمان:

روز جشن سده، تولد خواجوی کرمانی، تولد شهید ایرانمنش، تولد باستانی پاریزی، تولد هوشنگ مرادی، روز آتش زدن مسجد جامع، تولد روح‌الله خالقی آهنگساز سرود ای ایران.

نهایتاً مقرر شد که اعضای شورا هفته آینده نظر خود را در خصوص روز نام‌گذاری روز فرهنگ کرمانی اعلام کنند.

سید محمدرضا معین‌زاده میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورای شهر کرمان:

در مصوبات کمیسیون گردشگری از شهردار محترم تقاضا کرده‌ایم که در بودجه‌ی سال آینده، بخش مجزایی برای گردشگری دیده شود تا معاونت فرهنگی و اجتماعی بداند چه هزینه‌هایی می‌تواند داشته باشد.

یک سوم اتوبوس‌های شهرداری کرمان از رده خارج هستند

حاشیه‌نشینی دامن کرمان را گرفته| شهر بزرگتر شد

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20979
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.