ورود شهرداری جیرفت به جمع آوری کودکان کار

خبرهایی به «کاغذوطن» رسیده از دوره گردی کودکانی که به هر دلیلی سرخیابان های جیرفت فال و دعا می‌فروشند، انگار ایرانی نیستند اما به هر حال دستی از نیاز را به سوی مردم دراز می کنند، گذشته از این چهره شهر هم نازیبا کرده اند.
شهردار جیرفت به ما می‌گوید که در جلسه دوشنبه هفته گذشته در شورای شهر با حضور اعضای شورای تامین، ر‌ییس بهزیستی، فرماندار و دادستان هم در بحث کودکان کار و هم متکدیان قرار شد که هر دو قشر ساماندهی شوند.
نعمت الله حسین زاده ادامه می‌دهد کودکان کار جیرفت بیشتر افاغنه هستند که قرار شده به بهزیستی معرفی شوند و با توجه به مکان‌هایی که خود بهزیستی دارد قول داده اند که حتما ساماندهی شوند.
او درباره روند جمع آوری کودکان در گذشته می گوید که ما در جیرفت کودک کار زیاد نداریم این تعداد هم همه افغان هستند و افغان‌هایی که کارت هویتی ندارند باید به کشور خود برگشت داده شوند. به گفته او در جلسه هفته پیش قرار شد در خصوص افرادی که غیرقانونی هستند، نیروی انتظامی جهت برگشت این افراد اقدام کند و آن کودکانی هم که قانونی بوده یعنی کارت هویتی دارند و احتمالا سرپرستی ندارند به بهزیستی معرفی و ساماندهی شوند.
جمع آوری متکدی های شهر جیرفت در چند روز آینده
این مقام مسوول درخصوص متکدی‌های سطح شهر جیرفت هم می گوید که تعداد پنج یا 6 نفر متکدی در شهر هستند که قرار است توسط پلیس انتظامی در چند روز آینده جمع‌آوری شوند.
با توجه به این که میانگین سنی بچه های کار جیرفت بین 8تا12 سال بوده و احتمالا به کار آشغال جمع کنی مشغول هستند حسین زاده به ما توضیح می دهد که بیشتر بچه ها در سطح شهر قرآن و کتاب دعا می‌فروشند ولی تعدادی هم هستند که قوطی جمع می کنند. او ادامه می‌دهد که ما اجازه نمی‌دهیم که بچه ای این کار را انجام دهد اما آخر شب ها این بچه‌ها مابین آشغال های مردم، دنبال ظرف و قوطی می‌گردند، او می گوید با وجود این که منبع زباله ما در شهر نیست اما در شهرهایی مثل عنبرآباد گاها می‌روند و آشغال جمع می‌کنند. به گفته او این مساله انگار کلا در کشور جا‌ افتاده که افرادی کارتون و آشغال جمع می کنند و این از لحاظ بهداشتی کار غیرقانونی بوده که تحت هیچ شرایطی نباید این اتفاق بیافتد.
شهردار جیرفت در خصوص تعداد بچه های کار جیرفت معتقد است که حجم کودکان کار در این شهر نسبت به ماباقی شهرهای جنوب و حتی استان کمتر است. به گفته او تعداد بچه ها به 30 تا 40 نفر می رسند.
این مقام مسوول می گوید که طرح جمع آوری کودکان کار از طرف دستگاه های متولی در همین ماه جاری اجرا خواهد شد.
کودکان کار ایرانی
ساماندهی شده‌اند
مسوول اورژانس اجتماعی جیرفت هم در خصوص کودکان کار این شهر می گوید که در سال 95 در همایش شناسایی کودکان کار خیایان های جیرفت توانستیم بچه های ایرانی را در بین آن ها شناسایی و ساماندهی کنیم، ماباقی بچه‌ها هم از افغان‌هایی بودند که کارت شناسایی نداشتند و براساس دستورالعمل اورژانس اجتماعی به افراد بیگانه ای که کارت اقامت ندارند، نمی توانیم خدمات ارایه دهیم.
معصومه صفوی ادامه می‌دهد که ما از لحاظ انسانی و از طریق گروه‌های مردم نهاد سبدهای غذایی برای این کودکان تهیه کردیم چون وضع مالی این بچه‌ها واقعا خراب است،گرچه هستند کودکانی که برای خودشان به کار مشغول می شوند تا درآمدی داشته باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18777
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.