کمبود تجهیزات در آتش‌نشانی جنوب استان

سالاری رییس آتش نشانی جیرفت اعلام کرد:‌ اگر خدایی نکرده در ساختمان چند طبقه ای آتش سوزی شود حتی خودرو نردبان دار نداریم.

خبرنگار: نجمه سعیدی | در حالی که شعله‌ها از پنجره‌های رو به کوچه، به بیرون زبانه می کشید، تیم دوم آتش نشان‌ها رسید، ظاهرا در ساختمان یک انبار پنبه و الیاف هم بود که آتش به آن ها هم رسیده بود و هر لحظه احتمال درگیر شدن لوله کشی گاز خانه، هم وجود داشت، شعله ها به حیاط مجتمع مجاور هم رسیده بودند.

همسایه ها می گفتند: احتمالا زن با دو فرزندش در خانه باشند، خانه در به ساختمان بود و داغ شدن فلز، انگار در را قفل و امکان باز کردنش را گرفته بود.

از دیوار بالا رفت، به امید یافتن روزنه ای به روی سقف پرید ، شیشه های گلخانه را دید، به سمت شیشه ها دوید، صدای گریه بچه‌ها شنیده می شد، تا آنجا که می توانست، داد زد که از گلخانه، دور شوند و شیشه را شکست، شیشه که شکست.

هرم گرما به آسمان زبانه کشید، نه پله ای بود و نه نردبانی، باید می پرید ، صدای گریۀ بچه ها شدید تر شده بود، دختر بچه ی فریاد زد، « تو رو خدا نجاتمون بده» ، از همان شیشۀ شکسته، پایین پرید ، روی شیشه ها که فرود آمد، سوزش عجیبی از سمت زانوی به سمت قلبش کشیده شد، شیشه ای لباسش را پاره و به بدنش فرو رفته بود، شیشه را بیرون کشید و آن موقع بود که دو جفت چشم کودکانه، او را دوباره از زمین بلند کرد.

به سمت در ورودی رفت، آشپزخانه نزدیک در ورودی و آتش از آنجا شروع شده بود ، باید هر طور که بود، بچه ها را بیرون میبرد ، دقایق جنگیدن او با آتش، انگار ساعت ها طول کشید تا در باز شد و زن با دو دختر کوچک به کوچه دویدند، پشت سر آنها بود.

اما هنوز پایش را از چهار چوب در، بیرون نگذاشته بود که انفجاری ، او ، زندگی و همه چیز را متوقف کرد. 7 مهرماه روز ملی آتش نشانی است، روز کسانی که با آتش می جنگند تا زندگی‌ها را نجات دهند.

به همین مناسبت با یوسف سالاری رییس آتش نشانی جیرفت به گفتگو نشستیم تا از دغدغه‌های آتش نشانان جنوبی بدانیم.

هنوز کمبود ایستگاه آتش نشانی وجود دارد

یوسف سالاری رییس آتش نشانی جیرفت ضمن اشاره به کمبودهای مراکز آتش نشانی جنوب، گفت: از نظر تعداد ایستگاه آتش‌نشانی حتی با افتتاح ایستگاه جدید، هنوز هم در شهرستان جیرفت کمبود وجود دارد.

وی یادآوری کرد: البته ایستگاه شماره دو فعال و ایستگاه شماره سه هم در کلرود ،کلنگ زنی اش انجام شده و در حال ساخت است. منتهی از نظر تجهیزات خودرو آتش نشانی کمبود زیادی داریم، مثلا خودرو بالابر برای امداد نجات نداریم و اگر خدایی نکرده در ساختمان چند طبقه ای آتش سوزی شود حتی خودرو نردبان دار نداریم و با توجه به اینکه مسکن‌های مهر در سطح شهر، هیچ کدامشان پله اضطرار ندارند، این کمبود‌ها بسیار نگران کننده است و فقر تجهیزات خودرویی امداد رسان در همه ی جنوب وجود دارد.

وی گفت: البته از نظر تجهیزات انفرادی کمبودی وجود ندارد و جدیدا از سوی شهرداری، تجهیزات انفرادی در اختیارمان قرار گرفته است و همچنین بسیاری از دهیاری ها همکاری کرده و برای خودشان یک ماشین امداد رسان، تهیه کردند و تنها مرکزی که خودرو آتش نشانی تهیه نکرده ، دلفارد است و بیشتر مشکلات ما هم به خاطر حوادثی است که در آن منطقه رخ می دهد.

آتش نشانی فقط می تواند اخطار ایمنی را ابلاغ کند

یوسف سالاری در مورد مهار آتش سوزی های منابع طبیعی گفت: در حریق های منابع طبیعی، اداره منابع طبیعی باید تیم امداد داشته باشد و آتش نشانی جیرفت شهری است و فقط می تواند در داخل شهر خدمات رسانی کند. برای حومه،چه باغ ها و چه منازلشان هیچ گونه تعهدی ندارد، اگر هم خواستیم کمک کنیم ، باید مجوزی از مدیریت بحران داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته تا کنون در حد توان این حریق‌ها را پوشش داده ایم. رییس آتش نشانی جیرفت گفت: ما امسال حدود 80 گواهی اخطار ایمنی به مراکزی که پر ریسک هستند، داده ایم، مثل ساختمان های انبوه ساز یا پمپ بنزین‌ها، یا پاساژها و اعلام کردیم که که باید خاموش کننده‌ داشته باشند یا سیم کشی ها را باید اصلاح کنند. اما بارها شده است که مثلا بعد از یک ماه که اخطار داده ایم، دوباره بازدید کرده و متوجه شدیم که کاری انجام ندادند، ما تنها می توانیم اخطار بدهیم و ضمانت اجرایی نداریم که متخلفان را مجاب کند.

وی یادآوری کرد: در این مورد چند جلسه هم با نظام مهندسی و دیگر نیروهای همکار برگزار کردیم و قرار شد که آنها هم از اخطارهای ما، حمایت و به نوعی ضمانت اجرایی پیدا کنند ولی متاسفانه هنوز قدامی انجام نشده است. البته برخی از اخطارها هم جدی گرفته شده و رعایت شده اند.

آتش زدن ضایعات دلیل اصلی آتش‌سوزی‌های حومه شهر

یوسف سالاری در مورد موارد آتش سوزی در جیرفت گفت: بیشترین حوادث آتش سوزی که در شهرستان جیرفت رخ می دهد در حومه ها ، بر اثر بی احتیاطی در سوزاندن خار و خاشاک و ضایعات است مثلا ضایعات را آتش می زنند و توجه نمی کنند که زمانی که باد می آید این کار را نباید انجام دهند. تقریبا همه حوادث حومه به این این دلیل است.

وی ادامه داد: اما در سطح شهر، بیشتر رعایت نکردن اصول ایمنی در ساختمان ها مثل سیم کشی‌های ناایمن، سیم کشی‌های فرسوده، استفاده از وسایل پر مصرف به مدت طولانی یا ایرادات فنی وسایل گاز سوز از موارد حادثه خیز است.

یوسف سالاری با اشاره به این نکته که 33 آتش نشان و پرسنل آتش نشانی در شهرستان جیرفت فعال هستند، گفت: به نظر من دغدغه اصلی آتش‌نشان های شهرستان جیرفت و جنوب، همین نبود امکانات برای آتش سوزی های ساختمان های بلند است،اگر در ساختمان‌های چند طبقه حادثه‌ای رخ دهد، از امداد رسانی ناتوانیم و چون جمعیت زیادی در این ساختمان ها زندگی می کنند این نگرانی همیشه با ما است. وی تاکید کرد: شورای شهر، فرماندار، شهردار، باید فکری به حال این کمبود کنند البته شهرداری به تنهایی نمی تواند برای خرید این امکانات اقدام کند زیرا بسیار گران قیمت هستند، حداقل در سراسر جنوب استان یک خودرو برای این نوع آتش سوزی نیاز است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56301
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.