رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم


کمبود تخت تنها نگرانی شرق استان کرمان

کرمان نو- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: تنها نگرانی شرق استان کرمان کمبود تخت‌های بیمارستان است زیرا ۱۲۰ تخت برای بیمارستان پاستور بم درنظر گرفته ایم و اگر تعداد بستری‌‌ها بیشتر شود تختی برای بستری جدید نخواهیم داشت.

دکتر مازیار اویسی روز شنبه در  جمع خبرنگاران افزود: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم درخصوص روند ابتلای این ویروس در خردادماه ۹۳۶ بیمار مثبت داشتیم اما متاسفانه از اوایل تیر تا امروز یک هزار و ۲۲ بیمار مثبت قطعی داشته ایم که نشان دهنده سیرصعودی این بیماری است.
او بیان کرد: روند بیماران سرپایی ما در خردادماه۷۸۳ مورد بود اما همین بیماران تا امروز  ۸۸۸ مورد بودند همچنین روند کل موارد بستری مثبت و مشکوک در خردادماه  ۲۳۱ مورد بوده اما این روند تا ۱۲ تیرماه ۲۴۱ مورد بوده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم تصریح کرد: موارد بستری مثبت قطعی در خردادماه ۱۵۳ مورد بوده و همین موارد تا۱۲ تیرماه ۱۲۴ نفر شده است که با توجه به اینکه روند ابتلا بسیار بیشتر شده اما موارد فوتی افزایش نداشته است
به گفته دکتر اویسی از ۴ مورد فوتی در خردادماه متاسفانه در تیرماه تاکنون یک نفر از شهروندان جان خود را از دست داده است.
او خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱۵ بیمار بستری در بیمارستان پاستور بم داریم و با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان آمار مربوط به روز قبل را اعلام می‌کند بنابراین بسیاری از مواقع آماری که ما اعلام می‌کنیم بعد از ترخیص بیماران است و تفاوت و تناقضی که برخی موارد رخ می‌دهد به همین دلیل است .
دکتر اویسی ادامه داد: از ۲۰ مورد تست پی سی آر حدود ۸ نفر بستری شدند و در حال حاضر از نظر دارو مشکلی در بیمارستان پاستور نداریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم تاکید کرد: مصرف داروی رمدیسیور خردادماه که داروی اصلی بیماران کرونایی است ۹۳۲ ویال استفاده شده و در تیرماه یک هزار و ۲۴۳ ویال بوده و هنوز حدود ۳ هزار ویال دیگر موجود است .
او توضیح داد: از نظر دستگاه اکسیژن ساز مشکلی وجود ندارد زیرا در این مدت سه دستگاه اکسیژن ساز به بیمارستان پاستور اضافه شده است.
او بیان کرد: بستری موقت های ما فقط یه مدت ۲ ساعت در بیمارستان دارو مصرفی یعنی رمدیسیور را استفاده کرده و مجدد به منزلشان می روند که این کار جزو موارد و پروتکل های بهداشتی است.
به گفته اویسی بیمارستان افلاطونیان با ۴۰ تخت آماده جانشین بیمارستان پاستور بوده و بخشی از هلال احمر نیز با ظرفیت ۳۰ تخت در کلینیک امام رضا آماده برای بستری جدید است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم درخصوص بخش مراقبت های ویژه بیماران کرونایی گفت: بخش آی سی یو با ۸ تخت موجود هم اکنون ۶ بیمار در این بخش بستری شده و ۱۲ تخت نیز اضافه خواهد شد .
شرق استان در حال گذراندن پیک دوم کرونا هستند
در ادامه فرماندار بم نیز ضمن تقدیر و تشکر از کادر درمان که همیشه در خط مقدم بیماری کرونا قرار داشته اند گفت: در بحث بیماری کرونا اگر کشور در حال گذراندن پیک پنجم است شرق استان کرمان با همکاری مردم و رعایت قوانین و مقرارت بهداشتی که توسط ستاد استانی و شهرستانی کرونا ابلاغ می گردید در حال گذراندن پیک دوم کرونا است .
هادی شهسوار پور ادامه داد: این پیک ناخودآگاه توسط مرزهای شرقی که در مسیر مراودات فرهنگی و اجتماعی با سیستان و بلوچستان و خصوصا ایرانشهر و زاهدان بوده و همچنین به دلیل تجمعات خانوادگی که در بحث انتخابات شوراهای اسلامی اتفاق افتاد بوجود آمده است .
فرماندار بم افزود: برای جلوگیری از این وضعیت باید یکسری اقدامات قاطع را برنامه‌ریزی کرده و اجازه ندهیم که این روال ادامه پیدا کند تا با اتفاقات ناخوشایند بیشتری مواجه نشویم .
او اظهارداشت:باید از تجمعات و دورهمی ها در مکان هایی مانند ادارات ، پلیس های+۱۰ ،شهرداری و کارخانجات خودروسازی جلوگیری بعماغآمده تا زنجیره انتقال این ویروس که بسیار سریع و پر سرعت است قطع شود‌
به گفته شهسوارپور رکن اصلی قطع شدن زنجیره انتقال ویروس مردم هستند .
رئیس ستاد کرونای شهرستان بم ادامه داد:اکنون که با تعطیلی اصناف ، کارخانجات و ادارات روبرو شده ایم و ورودی ها و خروجی ها نیز در حال کنترل است مردم باید با ماندن در خانه مانع انتشار و انتقال این ویروس شوند زیرا اگر مردم رعایت نکرده و این تعطیلات را فرصتی برای رفتن به مسافرت بدانند باعث بوجود آمدن مشکلات بیشتری خواهند شد .
شهسوار پور توضیح داد:اکنون در شرایط مناسبی قرار نداریم و زیرساخت‌های ما تا حدودی جوابگوی این بیماری خواهند بود که اگر پیشگیری صورت نگیرد در بحث خدمات رسانی به بیماران بستری ویژه با مشکل مواجه خواهیم شد .
او عنوان نمود: شهرستان بم برداشت محصول خرما و مراسم های محرم را در پیش رو دارد که باید برای برگزاری این برنامه ها از این شرایط بحرانی خارج شویم .
فرماندار بم تصریح کرد: مصوبات ستاد کرونای در حد قانون و لازم الاجرا هستند و با اعمال محدودیت های هوشمند و گروه بندی صورت گرفته همیشه گروه یک مانند سوپرمارکت‌ها، قصابی‌ها ، داروخانه ها و غیره در حال فعالیت هستند
شهسوار پور در خصوص تعطیلی کارخانجات خودروسازی واقع در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید گفت: کارخانجات تولیدی ما جزو گروه یک هستند که همیشه باید فعالیت داشته باشند اما در این زمان به دلیل روند رو به رشد این ویروس در سطح شهرستان بم طی رایزنی با مدیران کارخانجات با تعطیلات چند روزه این واحد‌های تولیدی به قطع زنجیره این ویروس کمک کرده اند.
او توضیح داد: تعطیلی اصناف فقط بار روانی برای جامعه دارد زیرا این واحدها درصد زیادی برای انتقال این ویروس به حساب نمی آیند و آنچه مهم است دورهمی‌‌های خانوادگی ،مطب پزشکان ،داروخانه ها ، تجمعات عزا ،عروسی و مذهبی است که برگزار میشود و تاثیر بیشتری در انتقال این ویروس دارند .
رئیس ستاد کرونای شهرستان بم بیان کرد: در شورای تامین مطرح شده است که در صورت مشاهده هر گونه تجمعی دادستانی به جرم اقدام علیه بهداشت عمومی با صاحبان و برگزارکنندگان مراسم برخورد قاطع و جدی خواهد کرد .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73282
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.