محرومیت کارگران معدن امین یار فاریاب از بیمه بیکاری کرونا

رد نشدن بیمه کارگران معدن امین یار فاریاب آنها را از دریافت بیمه بیکاری محروم کرد.

به گزارش «کرمان نو» کارگران معدن کرومیت فاریاب یکی دوروز پیش باز هم اقدام به تجمع در مقابل این معدن قدیمی کردند.

آنها می گویند لیست های بیمه و معوقات حقوقی شان در سال های قبل و از سویی عدم پرداخت ها طی دو ماه گذشته باعث شده تا کاردشان به استخوان برسد و دست به تجمع بزنند.

البته این کارگران دو هفته قبل نیز اقدام به تجمع کرده بودند که با ورود مسوولان منطقه دست از ادامه آن برداشتند.

هفته گذشته هم متنی در فضای مجازی منتشر شد که خبر از پرداخت بخشی از معوقات کارگران این معدن می داد اما این حرکت اعتراضی کارگران نشان داد که مدیران معدن امین یار هیچ قدمی برای پرداخت این معوقات و حتی اشکالات لیست بیمه کارگران برنداشته اند.

بیمه بیکاری کرونا به کارگران معدن امین یار تعلق نگرفت

یکی از کارگران معدن امین یار می گوید: برخی از کارگران این معدن با تحویل استشهادی به دادستان این شهرستان خواستار پیگیری مطالبات خود شده اند.

وی که نخواست نامش فاش شود افزود: مطالبات این کارگران مربوط به حقوق ماه های فروردین ۹۸،بهمن و اسفند ۹۸ و فروردین ماه ۹۹ هستند

وی ادامه داد: البته کارگران این معدن مشکلات زیادی دارند و می توان مهم ترین آن را به تعطیلی معدن بر اثر شیوع کرونا ربط داد.

او ادامه داد: کارگران برای ثبت نام بیمه بیکاری به سامانه وزارت کار جهت دریافت بیمه مراجعه کردند اما متاسفانه متوجه شدند بیمه آنها توسط کارفرما پرداخت نشده و بیمه بیکاری هم به آنها تعلق نمی گیرد.

بیمه کارگران معدن امین یار پرداخت نشده است

یکی دیگر از کارگران این شرکت نیز اظهار داشت: هر کارگر ساده با حقوق یک میلیون و نهصدهزارتومان نزدیک به ۱۱ میلیون تومان از این شرکت طلب دارد.

او افزود: کارفرما بیمه ما را رد نکرده و خدمات درمانی و دیگر مزایای بیمه برای ما و خانواده هایمان قطع شده است و در همین زمان وضعیت قراردادی کارگران در سال ۹۹ هنوز مشخص نیست و همین مساله باعث سردرگمی مان شده است.

وی ادامه داد: دوهفته پیش در شورای تامین مقرر شد که پیمانکار تا آخر خردادماه مشکلات کارگران را حل کند اما دوروز قبل با پیش آمدن مشکل بیمه کارگران عصبانی شدند.

او با اشاره به اینکه مدیران این معدن قصد پرداخت حق و حقوق کارگران را ندارند اضافه کرد: این طور که پیداست فقط کارگران باید در چارچوب قانون مل کنند و شاید هم قوانینی وجود دارد که ما از آن بی خبریم که مختص مدیران است.

مطالبات کارگران را می پردازیم

مدیر معدن امین یار با بیان اینکه ما کرومیت استخراج شده را نه درداخل می توانستیم بفروشیم نه در خارج بنابراین با تعرفه ۲۵ درصدی دولت به صادرات کرومیت تیر خلاص به بدنه معدن زد زیرا به یک باره با افزایش ۳۰ درصدی ماده معدنی روبه رو شدیم که به مرز ورشکستگی نزدیک شدیم.

شهیدی اضافه کرد: با وجود همه اینها از مرداد ماه حقوق پرداخت کردیم و اگر معوقاتی هم در ۴ ماه ابتدای سال یعنی فروردین تا تیر ماه رو داریم تنها به دلایلی بود که بیان کردیم.

با این اوصاف از مرداد مرتب پرداخت حقوق را داشته ایم و حتی یک کارگر را نیزتعدیل نکرده ایم .

وی افزود : ما با شرایط سختی که روبه رو شدیم نه کارگاه را تعطیل کردیم و نه کارگری را تعدیل ساختیم آن هم در سالی که باید رونق تولید می بود اما عملا ما با رکود تولید مواجه شده بودیم.

او می گوید: از ۲۹/۱۱ تا ۲۵/۱۲ که تعطیلی کارگاه بود تعداد ۴ حقوق پرداختی داشتیم و مسائل مطروحه علت معوقات کارگری بود که ما هم عامل آن نبودیم بلکه شرایط اعمال شده داخلی و خارجی بر بدنه کرومیت این اثر را گذاشت .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما همچنان فروش نداریم اما از محل دارایی های شرکت و موارد کمتر استفاده ای که باقی مانده استفاده می کنیم تا مطالبات باقی مانده را پرداخت کنیم.

مدیرمعدن امین یار تصریح کرد: از حقوق های معوق آنان ۳ پرداختی داشته ایم که به صورت مساعده ایی بودند وباقی مانده حقوق های پرداخت شده بودند.

حقوق بهمن ماه را کامل دادیم و یکشنبه هفته آینده نیز یک حقوق کامل پرداخت خواهیم کرد و به روز می شویم .

مشکل اصلی نپرداختن بیمه خود کارگران بودند

شهیدی تاکید کرد : تنها مطالبه کارگران معدن از ما در خواست بیمه پرداخت نشده آنان است که اصلا این امر دست ما نبوده است باید گفت عامل اصلی این رخداد خود کارگران بوده اند زیرا کارگران در اسفند ماه داخل مینی بوسی که راهی معدن بوده یک عکس دسته جمعی گرفته اند و اعلام کردند :«ما با این ماشین که داریم میایم اگر یکی کرونا داشته باشه چکار کنیم!!»

بر اساس همین مستند اداره بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا به ما اعلام کردند  که باید کارگاه را تعطیل کنید به همین دلیل ما از ۲۵/۱۲ تا اردیبهشت ماه تعطیل کردیم، خوب این یک ماه رو هم قرار بود دولت و اداره کار با بیمه بیکاری به کارگرانی که شاغل نبودند پرداخت کند .

مدیر معدن امین یار ادامه داد : تعدادی از کارگران در همین ایام کرونا خودشان اعلام کردند که می خواهند کارکنند.

وی ابراز کرد:‌ این کارگران با مسوولیت خودشان به کار ادامه دادند که بیمه بر اساس لیستی که نماینده آنها برای ما فرستاده بیمه را رد کرده ایم لذا اگر اشتباهی هم صورت گرفته باید از نماینده خودشان پیگیری کنند.

وی گفت: مابقی هم باید خودشان از طریق اداره کار و تعاون پیگیر می شدند نه ما تا بتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند .لذا این ایراد به ما نبوده است که درجلسه ایی که داشتیم کارگران این امر را تایید کردند .

او تاکید کرد: در حالی که در مصوبه شورای تامین شهرستان  به ما ۳ ماه وقت داده شده بود تا مشکلات را رفع کنیم اما ما همه معوقات را زودتر از آن زمان انجام می دهیم.

شهیدی می گوید: مدیر عامل و دفتر مرکزی ما نیزهمیشه پاسخگوی مشکلات کارگری بوده است و همه کارگران شماره او را دارند.

او اضافه کرد: آن قدری که کارگران ما با مدیر عامل ارتباط دارند با مدیر معدن ندارند در برخی مواقع لذا عدم حضور مدیر عامل یک شبه نادرست است.

شهیدی افزود :  یکی دیگر از مطالبات کارگران معدن بحث قرار دادها هست که ما از سال گذشته تا کنون با اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی درگیر هستیم .

وی ادامه داد: ما می توانیم با کارگری قرار داد ببندیم که دارای استانداردهای لازم این اداره  از جمله سلامت  و سایر مواردی که هست را داشته باشد.

وی تصریح کرد: سال گذشته طی نامه ایی به این اداره مبنی بر جذب تعدادی از کارگران خواستیم اداره تعاون آنان را معرفی کند که متاسفانه به مشکل خوردیم لذا در سال جاری هم دوباره ، ما طبق مصوبه شورای تامین به اداره تعاون قرار شد افراد را معرفی کنیم و دوستانی که استانداردهای لازم را دارند برای عقد قرار داد دارند ومورد تایید اداره تعاون هستند را قرارداد ببندیم .

تنها مشکل معدن امین یار تامین سوخت بوده است

معاون معدنی سازمان صمت جنوب کرمان به «کرمان نو» می گوید: تنها مشکل این معدن در بحث تامین سوخت بود که هفته گذشته حواله ای به آنها داده شده است.

مقبلی افزود: معدن تعطیل نیست و مشکلی که نتواند به صادرات خود ادامه دهد نیز ندارد.

وی ادامه داد: از تجمع اخیر کارگران بی خبر هستم اما طبق گفته مدیر معدن تجمع دوهفته قبل نیز از سوی کارگران روزمزد بوده و نمی توان برای کسی که کار نکرده است نیز بیمه ای پرداخت.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50089
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.