مردم ما صدقه نمی‌خواهند یا کشتی سردخانه‌دار نبود


گوشت‌های قربانی حج ۹۸، عاقبت به‌خیر شدند؟

فاطمه کریم آبادی- پس از گرانی اقلام ضروری در سبد خانوارها، گوشت نیز گران شد. مقامات ایرانی در سال‌های قبل تصمیم به انتقال گوشت‌های قربانی حجاج به ایران داشتند. اکنون با وجود مشکلات اقتصادی، گرانی گوشت و بسیاری از مخالفت‌ها، مصمم به اجرای آن شدند. مخالفان این طرح گفتند: ما ایرانیان، صدقه نمی‌خواهیم. در حالی‏که قیمت هر کیلو گوشت در کشور، چندین برابر شده است و تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و… رو به افزایش است. در حالی‌که مقامات ایرانی اردیبهشت امسال، از مثبت بودن مذاکرات با مقامات سعودی خبر دادند. اما رییس سازمان حج و زیارت، در پایان عملیات انتقال حجاج از منا، خبر داد: گوشت‌ها، به دلیل نبود کشتی سردخانه‌دار، به کشور منتقل نمی‌شوند. در این گزارش، به سرانجام گوشت‌های قربانی حجاج، دلایل مخالفان و سرانجام گوشت‌های قربانی پرداخته می‌شود.

گوشت‌های قربانی حجاج در عربستان، چه سرانجامی دارند؟

در گذشته، گوشت‌های قربانی حجاج را دور می‌ریختند. بعد هم دفن و یا می‌سوزاندند. برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی در بین حجاج، از سال 1361، سعودی‌ها پذیرفتند که از گوشت‌های قربانی استفاده شود. در نهایت، مکان معینی به نام المُعَیصم مشخص کردند. اجرای آن را به بانک توسعه­‌ی اسلامی واگذار کردند.

گوشت‌های قربانی در مرحله‌ی اول میان فقیران عربستان توزیع می‌شود. مراکز عربستان، برای توزیع گوشت قربانی، در54 منطقه مکه‌­ی مکرمه، 3 منطقه طائف، 4 منطقه مدینه منوره و 159 منطقه دیگر در عربستان قرار دارند. بقیه گوشت‌های قربانی، ذخیره می‌شود. برای کمک به کشورهای فقیر اسلامی از جمله عراق، بنگلادش، پاکستان، فلسطین، اردن، سودان، جیبوتی، تانزانیا، جزایر قمر(کمور)، موزامبیک، چاد، بورکینافاسو، نیجر، غنا، لیبریا، مالی، سیرالئون، گینه کوناکری، موریتانی، سنگال، گینه بیسائو، لبنان، سوریه، آذربایجان فرستاده می‌شود. یا هنگام بروز حادثه‌های طبیعی در یکی از کشورهای اسلامی، به آنجا می‌فرستند.

 دلایل مخالفان طرح انتقال گوشت‌ها به ایران چیست؟

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، به نقل از روابط عمومی این سازمان، وی خود، از مدافعان انتقال گوشت‌های قربانی زائران ایرانی به داخل کشور است. افزود: «حین مذاکرات مربوط به حج، قصد مذاکره در رابطه با انتقال گوشت‌های قربانی به کشور را هم داشتیم  اما عده‌ای که کم هم نبودند و سایت‌های مربوطه با این قضیه مخالفت کردند با این عنوان که این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ما آنقدر فقیر شده می‌خواهید گوشت صدقه به آنها بدهید». این در حالی است که خبرگزاری آنا به نقل از معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفته است: «بیش از ۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۷۶۱ خانوار از سوی کمیته امداد کمک هزینه معیشت دریافت می‌کنند.» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، حسین نحوی نژاد به مشرق گفت: «در حال حاضر، ۴ میلون نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند.»  

دلیل دیگر مخالفان، استاندارد نبودن گوشت‌های قربانی مطابق با استانداردهای سازمان دامپزشکی کشور بود. این در حالی است که در روز دهم و یازدهم ذیحجه 86 هزار راس گوسفند از سوی حجاج ایرانی قربانی شد که کار ذبح همه آنها توسط 64 ذابح ایرانی ستاد حج و زیارت و با نظارت دقیق ناظران بعثه مقام معظم رهبری انجام شده است. رشیدیان نیز تصریح کرده است: «زمانی که پیگیر مباحث اجرایی این قضیه بودیم دامپزشکی تاکید داشت که این گوشت‌های باید استانداردها مربوطه این سازمان را داشته باشد و باید همه گوسفندها را قبل از ذبح معاینه و تایید کنند و بعد از آن نیز بر مراحل ذبح و آماده کردن و فریز کردن و مراحل بعدی انتقال به طور کامل، نظارت داشته باشند تا اجازه ورود آن را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی بدهد.»  

چرا گوشت‌ها منتقل نشد؟

 رشیدیان در این باره به روابط عمومی سازمان حج و زیارت گفته است: «با دامپزشکی به توافقاتی رسیدیم اما در بخش دوم که مربوط به سردخانه‌ها، تدارک کشتی سردخانه‌دار و اجاره آن جهت انتقال گوشت از بندر جده به بندرعباس بود با مشکلاتی مواجه شدیم. موضوع کشتی سردخانه‌دار حل نشد. انتقال گوشت‌های قربانی با هواپیما هم به هیج وجه مقرون به صرفه نبود.» این در حالی است که در سال 1382، حدود 35 هزار لاشه گوشت قربانی برای توزیع توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) به لبنان حمل شد. از طرفی همانطورکه موسسه فرهنگی هنری خراسان گفته است: «هزینه تمامی مراحل حمل و نقل تا محل توزیع، بسته بندی و توزیع که پیش از این توسط بانک توسعه اسلامی گرفته شده است، چرا باید مجدد توسط ایران پرداخت شود.»

 سرانجام گوشت‌های قربانی حجاج 98 چه شد؟

روابط عمومی سازمان حج و زیارت به نقل از رشیدیان گفت: «وقتی دیدیم امکان انتقال گوشت‌های قربانی در سال جاری به کشور میسر نیست، به ناچار در نشستی با رییس بانک توسعه اسلامی به وی اعلام کردیم طبق روال سنوات گذشته، گوشت با هماهنگی جمهوری اسلامی به کشورهای محروم اسلامی ارسال کند.» حال سوال این است دلیل پیگیر نشدن برای کشتی سردخانه‏‌دار و هماهنگ نکردن زودتر از موعد توسط سازمان حج و زیارت، چیست؟ 
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32104
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.