بیکاری عامل قاچاق سوخت در جنوب

سوخت‌بران یا قاچاقچیان سوخت دلیل انتخاب این شغل را فرار از بیکاری عنوان می‌کنند.متاسفانه بیکاری در شهرستان‌های محروم جنوبی استان و تبعات ناگوار آن موضوعی نیست که به توان آن را انکار کرد.افرادی در منطقه داریم که به دنبال کار سوخت‌بری هستند و سوخت ارزان قیمت را به استان سیستان و بلوچستان حمل می‌کنند و بعضی هم از آنجا آن را نزدیکی مرز می‌رسانند و به دلال های آن طرف می‌فروشند تا بتوانند از این راه درآمدی برای گذران زندگی خود کسب کنند.

الهام پیپر| معضلی به نام قاچاق سوخت، چندسالی است که با این مقوله آشنا هستیم و دست کم هرروز اخباری را در این خصوص می‌شنویم یا می‌خوانیم . شاید بتوان در چگونگی بوجود آمدن این معضل انگشت اتهام را سمت معضلی دیگر گرفت؛ بیکاری، که مسبب به وجود آمدن این گونه مشاغل و معضلات شده است. سوخت‌بران و خانواده‌هایشان می‌گویند سود این شغل به جیب افرادی خاص می‌رود که پشت پرده هستند این ماجرا هستند. مدیرکل تعزیرات استان هم در رابطه با میزان کشفیات بنزین قاچاق نیز شاهد افزایش ۲۴۹ درصدی ورودی پرونده‌ها به شعب تعزیرات حکومتی بودهایم.
متاسفانه بیکاری در شهرستان‌های محروم جنوبی استان و تبعات ناگوار آن موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد.افرادی در منطقه داریم که به دنبال کار سوخت‌بری هستند و سوخت ارزان قیمت را به استان سیستان و بلوچستان حمل می‌کنند و بعضی هم از آنجا آن را نزدیکی مرز می‌رسانند و به دلال های آن طرف می‌فروشند تا بتوانند از این راه ادرآمدی برای گذران زندگی خود کسب کنند.
می‌گویند وانت نیسان یا بقول جنوبی‌ها«سایپا» مناسب‌ترین خودرو برای حمل سوخت قاچاق به حساب می‌آید اما بد نیست بگوییم هر نوع وسیله نقلیه‌ای که بتواند حتی یک گالن ۲۰ لیتری سوخت را حمل کند می‌تواند وسیله مناسبی باشد تا با آن وارد این شغل شد.برخلاف تصورات ما کسانی که اقدام به «گازوییل‌کشی» یا «بنزین‌کشی» می‌کنند درآمد بسیار کمی از این کار عایدشان می‌شود و بیشترین درآمد نصیب دلالانی می‌شود که آن سوی مرز اقدام به خرید سوخت می‌کنند.این را یکی از افرادی عنوان می‌کند که به کار سوخت‌بری مشغول است؛ گویا مردم مناطق جنوبی که حالا چندسالی است درگیر خشکسالی بوده‌اند و تمامی ثروت خود که همان باغ‌ها و مزارع و مراتعشان بوده را از دست داده‌اند درآمدی دیگری ندارند و از همین فرصت‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند پول کمی برای گذران زندگی خود و فرزندانشان بدست بیاورند.عدم وجود فرصت‌های شغلی پایدار در این مناطق موجب شده است تاتعداد زیادی از جوانان این منطقه دست به چنین کارهایی بزنند که با جانشان بازی می‌کنند و به نوعی میتوان گفت با جانشان قمار می‌کنند.
یکی از سوخت‌بران می گوید سوخت قاچاق از دیگر استانها به شهرهای مرزی می‌رود زیرا قیمت هر گالن بنزین و گازوییل در آن سوی مرز قیمتش چندین برابر است در حالی که دلالان به ازای هر گالن ۴۰ لیتری فقط بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به سوخت‌بران پرداخت می‌کنند. سرشاخه‌های سوخت‌بری ماهیانه چیزی حدود چهار میلیون تومان درآمد دارند و شاخه‌های پایین‌تر که رانندگان و افرادی که ماشین‌ها را همراهی می‌کنند را تشکیل می‌دهند ماهیانه حدود یک میلیون تومان دریافت می‌کنند که قیمت ناچیزی است اما مجبور هستیم.

وقتی بر سر جان قمار می کنی

متاسفانه روش خطرناک رانندگی سوخت‌بران با ماشین‌هایی که اغلب موتورهای آنها تقویت شده است حوادثی به وجود می‌آورد که به سوخت‌بران و شهروندان آسیب‌های جدی مانند نقص عضو و یا مرگ می‌رساند.البه از سویی انگار فرار از دست نیروهای انتظامی نیز در اکثر مواقع باعث از دست رفتن جانشان می‌شود.
مریم اهل یکی از روستاهای قلعه‌گنج است و می‌گوید: جوانان‌مان به دلیل بیکاری به سمت قاچاق سوخت می‌روند و چاره‌ای ندارند چون کار نیست بعضی‌ها هم می‌گویند قلعه‌گنج از نظر اقتصادی و معیشتی از این رو به ان رو شده اما این مساله فقط برای عده معدودی رخ داده و نه تمام مردم. اوکه بیست و پنج سال دارد اما تا وقتی سنش را نپرسیده‌ای و شناسنامه‌اش را ندیده‌ای این را نمی‌توانی باور کنی، چهره مریم حداقل 40 سال را نشان می‌دهد می‌گوید زندگی سخت است ما هم وارثان فقریم و مجبور هستیم به این شکل فقیرانه زندگی کنیم. نخلستان داشتیم و حالا خشک شده و دیگر درختمانمان هم همچنین، کشاورز و باغدار بودیم و روزگاری زندگی‌مان طوری بود که دستمان به دهنمان می‌رسید اما حالا برادرانم و همسرم مجبور هستند برای سرشاخه‌های سوخت‌بری که نمی‌توانیم حتی اسمی از آنها ببریم سوخت را قاچاق می‌کنند. می‌دانند با جانشان بازی می‌کنند هربار که از خانه بیرون می‌زنند تا برمی‌گردند هزاربار خدا را قسم می‌دهیم تا زنده برگردند و این آدم را بیشتر از هر چیزی پیر می‌کند.زندگی سخت است و خرج دارد، کار نیست، برای ایجاد شغل هم پول لازم است، نداریم، برای وام گرفتن هم ضامن و …لازم است ان را هم نداریم و راهی به جز تن دادن به این جور کارها برای جوانانمان باقی نمی‌ماند کاش مسوولان می‌دانستند به ما چه می‌گذرد و دیگر آنقدر راحت از قاچاقچیان سوخت حرف نمی‌زدنند و کمک می‌کردند کارخانه راه بیفتد یا شغلی ایجاد شود باور کنید انوقت دیگر کسی حاضر نمی‌شد جانش را کف دستش بگذارد و شبانه با آن سرعت زیاد با ترس و لرز به جاده بزند.بنظرتان بهتر است بروند دزدی و راهزنی و..کنند یا این راه بهتر است؟

افزایش ۲۴۹ درصدی ورودی پرونده‌های قاچاق بنزین به شعب تعزیرات حکومتی

مدیرکل تعزیرات استان کرمان گفت : بیشترین کالای کشف شده قاچاق در این استان مربوط به نفت و گاز بوده که در این رابطه یک هزار و ۲۶۱ فقره پرونده به تعزیرات حکومتی وارد شده است. ارسلان میری افزود: در ۶ماه امسال بیش از ۵۰درصد مجموع ۲ هزار و ۴۸۲ فقره پرونده قاچاق کالا وارد شعب این اداره کل مربوط به نفت و گاز بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۷ درصد رشد نشان می دهد .
وی با ابراز نگرانی از وضعیت قاچاق انواع مواد سوختی در استان ادامه داد: در رابطه با میزان کشفیات بنزین قاچاق نیز شاهد افزایش ۲۴۹ درصدی ورودی پرونده‌ها به شعب تعزیرات حکومتی بوده‌ایم.

افزایش 191 درصدی کشفیات قاچاق فرآورده‌های نفتی در استان

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان گفت: میزان کشفیات فرآورده‌های نفتی قاچاق در استان کرمان طی شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۱ درصد افزایش یافته است.به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ یدالله حسن‌پور در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان بیان داشت: طی شش ماهه اول سال جاری ارزش ریالی کشفیات کالاهای قاچاق در استان ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.وی افزود: امسال در شش ماهه نخست در کشفیات پرونده‌هایی که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ارزش ریالی داشتند ۱۸۴ درصد، پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان ۱۷ درصد افزایش داشتیم همچنین توقیف وسایل نقلیه حمل کننده کالاهای قاچاق ۶۶ درصد طی شش ماه افزایش را شاهد بودیم.رئیس پلیس آگاهی استان کرمان گفت: متهمان دستگیر شده در ارتباط با قاچاق کالا طی شش ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است.حسن‌پور به تعداد باندهای متلاشی شده طی شش ماهه اول سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد باندهای متلاشی شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته‌اند همچنین میزان کشفیات فرآورده‌های نفتی قاچاق طی این باره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۱ درصد افزایش داشته است.طی شش ماهه اول امسال قبل شاهد کشف یک میلیون و ۱۵۸ هزار فرآورده نفتی قاچاق در استان بودیم که این میزان در مدت مشابه سال جاری سه میلیون و ۳۶۰ هزار لیتر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36487
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.