تاثیر فعالیت‌های معدنی بر افزایش فعالیت گسل‌ها

فعالیت‌های معدنی در ثبت زلزله در سایت‌های لرزه‌نگاری مؤثر هستند اما این زمین‌لرزه‌ها همیشه مربوط به گسل نیستند و ممکن است در اثر انفجار و یا ریزش تونل صورت گرفته باشند.

کرمان نو| در ۶ ماهه نخست سال جاری ۵۲۵ مورد زمین‌لرزه از یک تا نزدیک به پنج ریشتر در استان کرمان رخ‌داده که ۶ مورد بین چهار تا پنج ریشتر بوده است. ۱۲۰ مورد از این زمین‌لرزه‌ها در هجدک، ۶۳ مورد سیرچ، ۳۱ مورد یزدانشهر، ۲۹ مورد گلباف و ۲۷ مورد در کیان شهر و 27 مورد در کوهبنان رخ‌داده است این صحبت مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در جلسه شورای مدیریت بحران است.
به گفته مجید سعیدی، بر اساس نظر کارشناسان، فعالیت‌های معدنی در منطقه یزدانشهر موجب افزایش فعالیت گسل‌ها می‌شود.
از آنجایی که ۲۵ سامانه گسلی در استان وجود دارد، سعیدی گفته: «باید دستگاه‌های اجرایی آمادگی و قابلیت پاسخ در زمان بحران را داشته باشند و باید این آمادگی حفظ شود.»
با توجه به صحبت مدیرکل مدیریت بحران درباره فعالیت‌های معدنی یزدانشهر و همچنین وجود فعالیت‌های معدنی گسترده در استان، این سوال پیش می‌آید که وجود فعالیت‌های معدنی چه مقدار می‌تواند بر فعالیت گسل‌ها تاثیر داشته باشد؟

حامد دُرزاده، رییس اداره مخاطرات مرکز زمین‌شناسی در این باره به ما توضیح داد: «درباره تاثیر فعالیت‌های معدنی برافزایش فعالیت گسل‌ها نظرات متفاوتی وجود دارد و بستگی به حجم و محل فعالیت دارد. باید در نظر داشت در معدن انفجارهایی انجام می‌شود که می‌تواند باعث فعال شدن بعضی از گسل‌ها شود؛ اما نمی‌توانیم بگوییم همه انفجارها یک گسل را فعال می‌کنند، بلکه باید مقیاس کاری و پراکندگی آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.»

دُرزاده ادامه داد:«گاهی زمین‌لرزه‌ها در اثر انفجار و یا در اثر ریزش تونل اتفاق می‌افتند که به آن‌ها زمین‌لرزه غیر ساختاری می‌گویند یعنی به ساختارهای گسلی مرتبط نیستند. به‌هرحال سایت‌های لرزه‌نگاری همه این موارد را به‌عنوان زمین‌لرزه ثبت می‌کنند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم همه زمین‌لرزه های یک منطقه مانند یزدانشهر مربوط به معدنکاری است. این فعالیت‌ها گاهی می‌توانند تأثیر گذار باشند .»

چگونگی تاثیر معدنکاری بر افزایش فعالیت گسلی

رییس اداره مخاطرات زمین‌شناسی درباره چگونگی بررسی کردن نوع زمین‌لرزه توضیح داد:«برای تحلیل لرزه‌ای در یک منطقه باید زمین‌لرزه‌ها را با گسل‌ها منطبق کرد. در این راستا یک سری زمین‌لرزه مربوط به گسل پیدا می‌شود. اما بعضی از زمین‌لرزه‌ها دور از گسل دیده می شوند و ممکن است مربوط به شاخه‌های فرعی از گسل‌های اصلی باشند. همه این موارد باید موردمطالعه قرار بگیرند، درصورتی‌که زمین لرزه‌ها با گسل‌ها منطبق نباشند، با معدنکاری‌ها منطبق می‌شوند تا نتیجه‌گیری شود که آیا تونلی که در حال کار است؟ و انفجار و ریزشی داشته یا نه؟»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36846
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.