آلایندگی کشتارگاه‌های کرمان؛ محیط‌زیست: اکثرا سیستم فاضلاب ندارند| دامپزشکی: تاثیری بر سلامت گوشت ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در کشتارگاه های دام به صورت مستمر بازرسی انجام می شود و گوشتی که تولید می شود از نظر سلامتی مشکلی ندارد.

دیروز خبری مبنی بر تعطیل شدن یک کشتارگاه دام در زرند منتشر شد.

این موضع به لحاظ محیط زیستی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما سوال اصلی شاید این باشد که آیا این آلایندگی ها بر سلامت گوشت دام ها و در نهایت بر سلامت انسان ها تاثیر نمی گذارد؟

این آلودگی تاثیری بر سلامت گوشت ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به «کرمان نو» گفت: در این کشتارگاه ها به صورت مستمر بازرسی انجام می شود و گوشتی که در کشتارگاه تولید می شود از نظر سلامتی مشکلی ندارد.

حسین رشیدی افزود: این کشتارگاه ها بیشتر آلودگی های محیط زیستی دارند و مدعی آنها سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی عنوان کرد: بازرس های ما در زمان کشتار از ابتدا تا انتهای کار حضور دارند و یکبار قبل از کشتار دام ها را معاینه می کنند و بار دوم نیز بعد از کشتار لاشه را بررسی می کنند، تا اگر سالم باشد اجازه مصرف داده شود.

رشیدی همچنین ادامه داد: گوشت از چند طریق می تواند آلوده شود، بطور مثال اگر دام به بیماری های انگلی و میکروبی مبتلا باشد بر روی گوشت تاثیر می گذارد که تشخیص داده می شود و در پی آن لاشه ضبط شده و اگر قابل اصلاح باشد، مشکل برطرف می شود.

وی افزود: دیگر بیماری هایی که ممکن است به وجود آید آنهایی است که در اثر عدم رعایت بهداشت و پوست کنی به وجود می آید و به آنها آلودگی های ثانویه گفته می شود که البته سعی داریم با نظارت درست از آنها جلوگیری کنیم.

اما با این صحبت، این سوال مطرح می شود که چگونه می توان گفت آلایندگی های محیط زیستی بر بیمار شدن این دام ها تاثیر نمی گذارد و گوشت آنها سالم است؟

مدیرکل دام پزشکی استان کرمان در این خصوص مدعی است که این خونابه ها و در واقع زباله هایی که به وسیله کشتارگاه ها تولید می شوند به محلی دورتر از کشتارگاه منتقل شده و هیچگونه تاثیری بر  سلامت دام ها ندارد.

تنها 1 کشتارگاه صنعتی فعال در کل استان  وجود دارد

حسین رشیدی در خصوص اینکه چند کشتارگاه صنعتی در استان وجود دارد، گفت: در استان کرمان تنها یک کشتارگاه صنعتی فعال است که در حوزه شهرستان بم فعالیت دارد و چهار شهرستان شرقی را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: کشتارگاه صنعتی دیگری نیز برای کرمان احداث شده و تا پایان سال به بهره برداری می رسد، این کشتارگاه قرار است گوشت شهرستان های مجاور  از جمله بردسیر، رفسنجان و زرند را تامین کند.

با انتشار خبر تعطیلی کشتارگاه زرند به سراغ مدیرکل محیط زیست استان کرمان هم رفتیم تا از وضعیت دیگر کشتارگاه های استان مطلع شویم.

اکثر کشتارگاه های دام سیستم تصفیه فاضلاب ندارند

مدیر کل سازمان محیط زیست استان کرمان در پاسخ به این سوال «کرمان نو» که چه تعداد از کشتارگاه های استان مشکل محیط زیستی دارند، گفت: بهتر است بگوییم کدام کشتارگاه ها مشکل ندارند.

مرجان شاکری افزود: اکثر کشتارگاه های استان کرمان موجب آلودگی محیط زیست می شوند و سیستم تصفیه فاضلاب ندارند.

وی ادامه داد: این مسئله عمومیت دارد و نه تنها در کرمان بلکه در کل کشور کشتارگاه ها مشکل دارند.

این مدیر کل مدعی است، در سطح کشور تنها یک الی 2 مورد کشتارگاه صنعتی قابل قبول وجود دارد که از خون هم خوراک تهیه می کنند و مشکلات محیط زیستی آنچنانی ندارند.

این مدیرکل معتقد است، بی توجهی به مشکلات محیط زیستی دلیل وجود این کشتارگاه ها و اکثر مشاغل آلاینده است.

خصوصی سازی؛ راه حل پیشنهادی برای حل مسئله

از شاکری در رابطه با اینکه چرا این کشتارگاه ها که گفته می شود آلاینده هستند، تعطیل نمی شوند؟

مدیرکل محیط زیست در پاسخ به «کرمان نو» اظهار کرد: ما با چالش‌های اقتصادی مواجه هستیم و زمانی که قرار باشد برای پلمب مجموعه‌ای که مستقیما با سفره‌ی مردم ارتباط دارد اقدام شود، ریسک بسیار بزرگی است.

وی افزود: این اقدام تبعات اجتماعی زیادی به دنبال دارد و نمی توان به راحتی واحدی را تعطیل کرد، اما شاید بهترین راه حل این باشد که این کشتارگاه ها به بخش خصوصی واگذار شود تا اقدامات محیط زیستی و قضایی راحتتر انجام شود.

شاکری در ادامه این صحبت به صراحت گفت: اگر واحدی به صورت آلاینده به ما معرفی شود، باید یک درصد از فروشش را مالیات بپردازد، بنابراین بخش خصوصی همیشه ترجیح می دهد، رفع آلایندگی کند تا اینکه یک درصد هزینه آلایندگی را بدهند.

سلامت جامعه مهمتر است یا اقتصاد؟

در حال حاضر چیزی که به وضوح روشن است، وجود کشتارگاه های آلاینده و غیر استاندارد از لحاظ محیط زیستی در استان کرمان است.

کشتارگاه هایی که اکثر آنها به صورت سنتی کار می کنند و به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، هیچکدامشان سیستم تصفیه فاضلاب ندارند و فقط یک سیستم سپتیک تانک دارند.

سپتیک تانک در واقع منبعی است که فاضلاب در آن جمع آوری می شود و بعد از آن محتویات را به جایی دیگر منتقل می کنند.

اما نکته مهم شاید این باشد که در بسیاری از موارد ثابت شده، مشکلات محیط زیستی جان بسیاری از انسان ها به خطر می اندازد.

باید گفت، این آلایندگی کشتارگاه ها کی و چگونه گریبان گیر شوند، مشخص نیست.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42758
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.