افزایش گلخانه‌های کشور تهدیدی برای کشاورزی جنوب‌کرمان

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «جیرفت و منطقه جنوب کرمان در تولید سبزیجات حرف اول را می‌زد اما در حال حاضر با یک تهدید جدی مواجه است و آن‌هم توسعه گلخانه‌ها در همه نقاط ایران است. این در حالی است که در مزیت‌های شناخته‌شده باید مصر باشیم تا سهممان را در بازار کشور حفظ کنیم.»

سید حسین مرعشی شامگاه جمعه دهم آبان ماه در پنجمین جلسه تخصصی بررسی چالش‌های توسعه استان در محل دفتر جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان گفت:«ازآنجایی‌که استان کرمان و جنوب شرق از منابع  نفتی و مرز آبی برخوردار نیست، توسعه این منطقه با محدودیت مواجه شده است. طبیعی است استان‌هایی که با کشورهای همسایه هم‌مرز هستند، مناطقی که هم‌جوار بندرگاه و مرز آبی هستند به‌مراتب توسعه بیشتری نسبت به استان کرمان دارند.»

مرعشی در ادامه صحبت‌هایش به این نکته تأکید کرد:«همه‌کسانی که در ایران مسوولیتی می‌پذیرند، همه افرادی که به آینده کرمان علاقه‌مند هستند و قصد دارند کرمان به یک استان آباد تبدیل شود، کار این افراد بسیار سنگین است و درواقع مسوولیت بزرگی را در این راستا پذیرفته‌اند.»

کشاورزی یک پایه اقتصادی استان

مرعشی یک پایه اقتصاد استان را کشاورزی دانست و گفت:«کشاورزی در استان ما کاملاً خصوصی است، یعنی نهادهای دولتی و غیردولتی نقشی در آن ندارند. در حال حاضر سطح زیر کشت استان ما حدود ۷۰۰ هزار هکتار است و این رقم ۶۰ درصد باغات را شامل می‌شود. در یک دوره‌ای تولیدکننده برتر پسته در دنیا بودیم و تولید سالانه پسته در استان کرمان رتبه اول در جهان را داشت، اگرچه در حال حاضر رتبه دوم را در دنیاداریم اما در ایران همچنان رتبه اول هستیم.»
وی در خصوص دیگر محصولات کشاورزی گفت: «استان ما در تولید خرما، محصولات جالیزی و مرکبات هم نقش مهمی را بر عهده دارد و جز رتبه‌های برتر هستیم.»

حفظ سهم تولید کرمان در بازار  ملی

مرعشی متذکر شد: «کشاورزی از مزیت‌های شناخته‌شده استان است و باید در توسعه استان موردتوجه قرار بگیرد، ما نباید سهم استان را در بازار ملی را از دست بدهیم. تا چند وقت پیش جیرفت و منطقه جنوب کرمان در تولید سبزیجات حرف اول را می‌زد اما در حال حاضر با یک تهدید جدی مواجه است و آن‌هم توسعه گلخانه‌ها در همه نقاط ایران است. ما در مزیت‌های شناخته‌شده باید مصر باشیم تا سهممان را در بازار کشور حفظ کنیم.»
وی همچنین در رابطه با حفظ سهم تولید استان در بازار  کشور هشدار دارد: در حال حاضر استان کرمان ۳۰ درصد لاستیک کشور را تولید می‌کند و درصورتی‌که ۲ کارخانه لاستیک بارز و یا لاستیک جیرفت عملیاتی نشوند، این طرح‌ها در سایر استان‌ها اجرا می‌شوند و کرمان در تولید لاستیک کاهش پیدا می‌کند.»
وی به خلق مزیت در توسعه تاکید کرد و گفت: «بعضی فرصت‌ها ممکن است خیلی کوتاه باشند اما درعین‌حال می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، ارگ جدید و صنایع خودروسازی نمونه‌ای از این فرصت‌ها هستند. تقریباً هشت درصد از تولید خودروی کشور در کرمان صورت می‌گیرد و در صورت عبور کشور از تحریم‌ها، بر اساس انعقاد قراردادهای صورت گرفته، پیش بینی می‌شود به ۳۰ درصد سهم تولید خودرو برسد.»

استان کرمان رتبه نهم در تولید سرانه ناخالصی داخلی

این مقام مسوول رتبه استان را در حجم تولید سرانه ناخالصی داخلی را نهم اعلام کرد و گفت: «جا دارد این رتبه بالاتر هم برود. تهران رتبه اول را در این خصوص  دارد و استان‌های خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان و یزد در رتبه‌های بعدی قرار دارند، اگرچه از یزد جلوتر هستیم، اما خراسان رضوی و بوشهر از ما جلوتر هستند.»
مرعشی وجود معادن را از دیگر زیرساخت‌های مهم اقتصادی استان کرمان دانست و افزود: معادن نقش مهمی را در اقتصاد استان ایفا می‌کنند. درگذشته فعالیت معدنی خوبی داشتیم و نقش کرمان در تولید مس کشور بی‌رقیب بود. »
وی صنایع پتروشیمی را گام بعدی توسعه در استان معرفی کرد و گفت:«باید این صنایع را با خلق مزیت در استان ایجاد و مستقر کنیم.»

با پنبه‌زنی کاری انجام نمی‌شود

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی  ضمن اعلام این‌که دستیابی به اهداف، متکی به آدم‌ها است ادامه داد: «برای توسعه بلندنظری لازم است و با پنبه‌زنی کاری انجام نمی‌شود.»
مرعشی با ابراز نگرانی از قضاوت‌های ناعادلانه نسبت به فعالیت برخی از مؤسسات بیان کرد:«متأسفانه حرف بیجا زدن باب شده است و درجایی عنوان‌شده که ۶۰ در درصد اقتصاد کشور دست آستان قدس و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌است.»
وی گفت: «کمتر از 2 درصد اقتصاد استان را  موسسه “مولی‌الموحدین” ایجاد کرده است. مشکل ما این است که خجالت می‌کشیم کاری نکردیم، من خجالت می‌کشم که چرا از نمونه ارگ جدید در ۱۰ نقطه کرمان نداریم، چرا کهنوج، جیرفت، بافت، کوهبنان، راور  نباید یک صنعت بزرگ داشته باشند،، چون ما خجالت می‌کشیم که کاری نکردیم یک عده‌ای دنبال بزرگنمایی هستند و می‌گویند همه اقتصاد دست کسی خاص است.»
وی با ابراز تأسف از هرگونه تنگ‌نظری در برخورد با سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتغال افزود: «توسعه به بلندنظری لازم دارد، با تنگ‌نظری نمی‌توان کاری کرد و می‌طلبد با بلندنظری با طرح‌ها و ایده‌ها برخورد شود. اگر قرار باشد با هر برنامه‌ای برای توسعه استان یک چنین برخوردهایی صورت بگیرد، نمی‌توانیم شاهد رونق اقتصادی باشیم که متاسفانه امروز تنگ‌نظری‌ها به یک فرهنگ غلط ملی تبدیل‌شده‌اند.»
استاندار اسبق کرمان ادامه داد: « اگر همه نیروهای اصولگرا، اصلاح‌طلب درصحنه باشند، بحث فتنه و سران فتنه را کنار بگذاریم و همه فعال شوند، کسی حریف بزرگی ایران و بزرگی کرمان نمی‌شوند. چرا همیشه گفته می‌شود باید سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم؟ نیرو بیاوریم؟ وقتی ما نمی‌توانیم همین نیروهای خودمان را تحمل‌کنیم، چطور می‌توانیم حریف مشکلات و گرفتاری‌ها شویم؟»
این فعال سیاسی گفت: «در حال حاضر در ایران پنج میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار وجود دارد. گاهی شده باوجود همه تلاش‌ها، نتوانسته‌ام برای کسی یک شغل پیدا کنم. زمانی که افراد به محلی مستقر می‌شوند باید شغل و امکانات را هم برای آن‌ها فراهم کرد با برخورد منفی چیزی درست نمی‌شود.»

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37275
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.