امان از بروکراسی اداری دست‌وپا گیر در ایران| صدای سفیر ارمنستان هم درآمد

بروکراسی دست و پاگیر آنقدر در سیستم اداری ایران تنیده شده که سفیر ارمنستان هم در دیدار با استاندار کرمان به آن اشاره کرده است.

بوروکراسی «Bureaucracy» یا دیوان‌سالاری یکی از پر بحث‌ترین اصطلاحات سازمانی در ایران محسوب می‌شود که اغلب امری بیهوده و زمان‌بَر تلقی شده و در اذهان عمومی بار منفی دارد.

حال‌آنکه این موضوع در دیگر کشورها به‌خصوص در کشورهای پیشرفته، یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه سازمانی به شمار می‌آید.

اصطلاح بوروکراسیِ اداری توسط «ماکس وبر» وارد حوزه‌ی اجتماعی-اقتصادی شد.

«وبر» معتقد است که با راه‌اندازی بوروکراسیِ اصیل، در یک سازمان می‌توان به کوچک‌ترین اعضای آن نیز نظم و هدفمندی خاصی داد. به طوری که در راستای هدفمندی و حصول بهترین و مطلوب‌ترین نتایج نقش بسزایی داشته باشد.

در کشور ما این اصل مدیریتی، نه تنها مورد استقبال و استفاده‌ی بهینه نبوده است که، یکی از مواردی به حساب می‌آید که امور سازمانی و اداری را مختل کرده و به آن پیچ‌وخم‌هایی افزوده است که نبودِ آن‌ها، روند اداری را با سهولت همراه خواهد کرد.

صدای بروکراسی‌های اداری ایران به گوش جهان رسیده است

تا جایی که امروز سفیر ارمنستان که برای پیشنهاد انعقاد تفاهنمامه همکاری میان استان کرمان و یکی از استان‌های ارمنستان به کرمان سفر کرده می گوید: پروسه های کاری در ارمنستان سریع انجام می‌شود اما می‌دانیم این پروسه‌ها در ایران زمان بر است که انتظار داریم این فرآیندها هرچه سریعتر انجام تا بتوانیم وارد فاز عملیاتی شویم.

وی با بیان این مطلب که استان کرمان سیزدهمین استانی است که بازدید کرده‌ایم، تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران و ارمنستان با یکدیگر همسایه و مرز خشکی با یکدیگر دارند، لذا میزان همکاری بین دو کشور بیشتر از این می‌تواند باشد که این موضوع دلایل مختلفی دارد.

اما در سال های اخیر انتقاد هایی از طرف مسولان کرمان در این باره شده است.

به گزارش ایسنا در تاریخ 18 خرداد 98 محمدجواد فدائی در دیدار با کارکنان استانداری کرمان گفت: نظام اداری موجود در استان کرمان انتظارات مردم، جامعه، نظام و دولت را برآورده نمی کند و نمونه بارز آن نیز در طولانی شدن روند اداری کارها در نظام دولتی، نمایان است.

وی خطاب به کارمندان و مدیران استانداری کرمان یادآور شد: مشکلات اشتغال و دیگرمشکلات جامعه، باید از طریق تمام نظام اداری درک شود و همه کارمندان برای رفع آنها پای کار باشند.

علیرضا رزم حسینی استاندار اسبق کرمان نیز انتقاد های تندی در این مورد داشته است.

به گزارش روزنامه پیام ما در تاریخ 29 خرداد 9 از ساختار اداری دولتی به‌عنوان یک تفکر استعماری یادکرد که موجب شده دولت‌ها به‌جای توسعه کشور به توسعه خود بپردازند و افزود: «این بروکراسی نحس اداری موجب شده تا همه دست ‌به ‌دست هم دهند و نگذارند که از ظرفیت‌های کشور به‌خوبی استفاده شود و به همین واسطه، شاهد امضاهای طلایی و فسادهای اداری هستیم، فسادی که در همه دوره‌ها وجود داشته است.»

وی با تأکید بر اینکه طرح ایده مثلث توسعه اقتصادی توانست با همدلی و تعامل بین ارکان حکومت در راستای توسعه اقتصادی، بروکراسی نحس اداری را دور بزند، خاطرنشان کرد: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هر دیدگاه سیاسی یکی از رأس‌های مثلث توسعه اقتصادی هستند که باید از ظرفیت آن‌ها برای توسعه و آبادانی استان استفاده کرد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41950
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.