امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان مناسب نیست

این گزارش بر اساس پنجمین سنجش فصلی شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران است که با استفاده از آمارهای رسمی منتشر شده کنونی و نیز مشارکت فعالان اقتصادی همه کشور ارائه شده و به بررسی این موضوع در استان کرمان پرداخته است.

کرمان نو/ بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان به همراه استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، سمنان، قم، کرمانشاه و آذربایجان غربی، بر اساس مؤلفه های آماری در زمستان سال 1397، بین سه و 6 دهم تا چهار است.
بر اساس  ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش، سه مؤلفه رسیدگی به اختلافات تجاری با داوری، اجرای کامل و به موقع احکام قضایی و نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی از نامناسب‌ترین مؤلفه های امنیت سرمایه گذاری در استان کرمان هستند.

وضعیت نامطلوب امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان

مقایسه اطلاعات استخراجی مؤلفه‌های آماری شاخص امنیت سرمایه گذاری به تفکیک استان‌ها در زمستان 1397 نسبت به پاییز همین سال، نشان می‌دهد که استان کرمان در میانگین مؤلفه‌های آماری شاخص امنیت سرمایه گذاری نرمال شده به تفکیک استان‌ها، ارزیابی نسبتاً مناسبی داشته و در جایگاه نهم در بین مجموع استان‌های کشور قرار گرفته است. این جایگاه نسبت به پاییز 97 سه پله بهتر شده است، اما نسبت به تابستان این سال، هیچ تغییری نکرده است.

استان کرمان، در ارزیابی امنیت سرمایه‌گذاری بر اساس مؤلفه های پیمایشی شرایط نامساعدتری دارد و به رده بیست و هفتم در رده بندی استان‌ها تنزل پیدا کرده است. این رتبه نسبت به پاییز 97 که در رتبه 21 بوده، از تنزل بیشتری برخوردار شده، حال آنکه نسبت به تابستان 97 هیچ تغییری نکرده است. به طوری که کرمان، پنجمین استان ناامن از نظر امنیت سرمایه گذاری با میانگین 6 و 79 صدم، در بین 31 استان کشور بوده است.

از دیدگاه فعالان اقتصادی در استان کرمان، سه مؤلفه عمل مسوولان ملی، استانی و محلی به وعده‌های داده شده، اعمال نفوذ و تبانی در معاملات اداری از مهم‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری هستند.

امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان براساس ثبات اقتصاد کلان

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، استان‌های مختلف کشور بر اساس هفت نماگر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری هم، رده بندی شده‌اند که استان کرمان با نمره 6 و 48 صدم در نماگر «ثبات اقتصاد کلان» با یک رتبه تنزل نسبت به پاییز 97، در رده چهارم استان‌ها قرار گرفته است.

تنزل رتبه استان در شفافیت و سلامت اداری

با توجه به نماگرهای امنیت سرمایه گذاری، استان کرمان، در نماگر «شفافیت و سلامت اداری» رتبه 28 را از آن خود کرده است. حال آنکه در مقایسه با پاییز همین سال با رتبه 12، بیش از دو برابر تنزل داشته است. به نظر می‌رسد مسئولان استانی برای جذب بیشتر سرمایه گذاری‌ها باید به این نماگرها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وضعیت بد تضمین حقوق مالکیت و عملکرد دولت در استان

بر اساس بررسی و مقایسه «کرمان نو»، وضعیت تعریف و تضمین حقوق مالکیت استان کرمان در پیمایش زمستان 97 مرکز پژوهش‌های مجلس، با دو پله بهبود نسبت به پاییز همین سال، با میانگین در رتبه بیست و هشتم بوده است.

این نماگر در پاییز سال 97 در هیچ کدام از استان‌های کشور وضعیت مطلوب نداشته و همه آنها وضعیت نامطلوبی را در این زمینه داشته‌اند. میانگین کشوری «عملکرد دولت» در زمستان 97، برابر 6 و 78 صدم شده است که نسبت به پاییز با میانگین هفت و 76 صدم وضعیت بهتر شده است. حال آنکه استان کرمان در جمع 31 استان، با میانگین 6 و 94، رده بیست و ششم را به خود اختصاص داده است که نسبت به پاییز همین سال با میانگین هفت و 80 در رتبه هفدهم، بوده است.

لازم به ذکر است که استان کرمان در نماگر «فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی» نیز تنزل رتبه داشته است. به طوری که از رتبه هفتم در پاییز 97 به رتبه دوازدهم در زمستان کاهش رتبه داشته است. اما استان کرمان در نماگر «مصونیت شهروندان از تعرض به جان و مال» نسبت به تابستان و پاییز 97، وضعیت بهتری را از آن خود کرده است. با میانگین چهار و 39 صدم، در رتبه دوازدهم کشوری قرار دارد.

جایگاه نامناسب کرمان در شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری

بر اساس این گزارش، استان کرمان با کسب نمره ارزیابی 6 و 79 در شاخص پیمایشی و نمره چهار و هشت صدم در شاخص آماری، نهایتاً در جایگاه بیستم استان‌های کشور قرار گرفته است که همچنان جایگاه نامناسبی دارد و نسبت به پاییز 97، 2رتبه تنزل کرده است.

بر اساس این گزارش استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و همدان مناسب‌ترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه‌گذاری بوده‌اند. استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، تهران و قزوین به ترتیب نامناسب‌ترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه گذاری بوده‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=35791
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.