رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:


انفجار ابتلایی به آنفلوانزا در بین دانش‌آموزان داشتیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در دو سال اپیدمی کرونا و تعطیلی، سیستم ایمنی افراد ضعیف شده بود و به همین دلیل شاید یک انفجار ابتلایی در دانش آموزان داشتیم، گفت: اکنون اینقدر وضعیت بد نیست که بخواهیم مدارس را تعطیل کنیم.

به گزراش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یکی از عواملی که باعث تقویت سیستم ایمنی بچه ها می شود همین ابتلاست. در دو سال اپیدمی کرونا و تعطیلی، سیستم ایمنی افراد ضعیف شده بود و به همین دلیل شاید یک انفجار ابتلایی در دانش آموزان داشتیم اما اکنون اینقدر وضعیت بد نیست بخواهیم مدارس را تعطیل کنیم.

دکترمهدی احمدی نژاد شامگاه هفتم آبان ماه در گفت و گویی درباره آخرین وضعیت بیماری های کرونا و آنفلوآنزا اظهار کرد: خداروشکر پیک کرونا را علی رغم همه مشکلات، با کمترین تلفات پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر هشت شهر استان کرمان در وضعیت آبی، 14 شهر در وضعیت زرد و یک شهر نارنجی در استان داریم اما نباید فکر کنیم کرونا تمام شده زیرا کرونا همیشه وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: ویروس آنفلوانزا امسال خیلی از کشورهای دنیا را زودتر از موعد غافلگیر کرد و اکنون کل کشور ما و بسیاری از کشورها با این بیماری دست به گریبان هستند اما خیلی جای نگرانی نیست و مستلزم این است مردم رعایت کرده و پیشگیری را مدنظر قرار بدهند.

احمدی نژاد افزود: علائم بالینی کرونا و آنفلوانزا خیلی شبیه هستند و علائم اولیه از جمله آبریزش بینی، بی حالی و خستگی مفرط مانند هم است و افتراق از هم سخت است اما همکاران ما از تعدادی بیماران نمونه گیری کردند که در موارد، سویه غالب و تعداد زیادی آنفلوانزا است و تست های کرونا به حد بسیار پائین رسیده و یک درصد از کسانی که بستری هستند، تست کرونای آنها مثبت می شود و اغلب بیماران مبتلا به آنفلوانزا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در ابتلا به آنفلوانزا نیاز به انجام تست نیست، تصریح کرد: شرایط فعلی به گونه‌ای نیست بخواهیم مدارس را تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که باعث تقویت سیستم ایمنی بچه ها می‌شود همین ابتلاست. در دو سال اپیدمی کرونا و تعطیلی، سیستم ایمنی افراد ضعیف شده بود و به همین دلیل شاید یک انفجار ابتلایی در دانش آموزان داشتیم اما اکنون اینقدر وضعیت بد نیست بخواهیم مدارس را تعطیل کنیم.

واکسن چهارظرفیتی برای آنفلوانزا

احمدی نژاد درباره واکسن آنفلوانزا گفت: کسانی که در معرض خطر هستند از جمله بیماران ریوی مزمن، قلبی، چاقی مفرط، خانم‌های باردار و افراد دارای نارسائی ارگانی و نقص سیستم ایمنی حتما با نظر پزشک معالج واکسن بزنند و زمانی که واکسن را تزریق کردند زدن ماسک و فاصله دو متر را رعایت کنند.

وی بیان کرد: واکسن های چهار ظرفیتی برای آنفلوانزا مدنظر است و واکسن ایرانی داریم؛ ضمن اینکه فرد ممکن است با زدن واکسن علائم آنفلوانزا را پیدا کند که می‌تواند استامینوفن ساده مصرف کند تا علائم رفع شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه واکسن بسیار موثر است و اگر برای همه در دسترس نباشد، افراد پرخطر می‌توانند استفاده کنند، گفت: در پیک قبلی کرونا به دلیل سهل انگاری‌ها و فرض اینکه کرونا تمام شده، با پیک مواجه شدیم و اکنون این شرایط را داریم و عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله می تواند زمینه ساز بروز بیماری های مختلف از جمله آنفلوانزا باشد.

وی اظهار کرد: آنفلوانزا بیماری ویروسی است و در موارد خاص از داروهای ضدویروس استفاد می‌شود اما درمان معمول استراحت، مصرف حجم زیاد مایعات گرم، مصرف میوه (مرکبات، خرمالو و …) و سبزیجات تازه است و اگر بیماری موجب عارضه شود، داروهای خاص برای عوارض تجویز می‌شود و در غیر این صورت همان موارد گفته شده، برای درمان آنفلوانزا کافی است.

احمدی نژاد تصریح کرد: در پیک کنونی آنفلوانزا درگیری‌های شدید را نمی‌بینیم اما بیمارانی که نارسائی قلبی یا بیماری تنفسی مزمن دارند و بیماران زمینه‌ای موجب رفتن بیماری به سمت خطرناک می‌شود و باید به پزشک مراجعه نمایند و عمدتا کسانی که بستری می‌شوند، در این طیف قرار دارند.

وی با تاکید بر لزوم خودداری از مصرف بی‌رویه دارو افزود: باید این فرهنگ را جا بیندازیم تا کسی با هر تب آنتی بیوتیک مصرف نکند و مقاومت به دارو ایجاد نکنیم چراکه مصرف خودسرانه موجب مقاومت به آنتی بیوتیک می‌شود و در زمان ابتلا به بیماری عفونی، دارو جواب نمی دهد و تاکید داریم مردم زیر نظر پزشک آنتی بیوتیک استفاده کنند.

احمدی نژاد در پایان توصیه کرد: مردم همکاری و رعایت کنند تا این موج آنفلوانزا را نیز پشت سر بگذاریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98011
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.