بیشترین تصادفات جنوب زیر سر ١٨ تا 50 ساله‌ها

به گفته رییس اورژانس پیش بیمارستانی جیرفت، گروه سنی 18 تا 50 سال بیشترین حوادث رانندگی را در جنوب استان تجربه می کنند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

حوادث جاده ای و آمار بالای مرگ و میر در این حوادث درسطح استان، به ویژه در جنوب استان، نیاز به بررسی بیشتر را مشخص می کند. در این بین کیفیت جاده ها و استاندارد سازی راه ها بخشی از عواملی است که بر این حوادث تاثیرگذاراند.

مسعود جمیلی مدیرکل راهداری جنوب استان کرمان در مورد وضعیت بهسازی جاده های جنوب به کرمان نو گفت: وظیفه راهداری، نگهداری از جاده است، منتهی وضعیت جاده ها در حوزه جنوب استان، علارغم همه ی زحمت های دوستان ما در راه و شهرسازی در خیلی جاها مناسب نیست، خیلی از محورهای مشخصات فنی پایینی دارند مثل جاده جیرفت و فاریاب که 2 شهرستان را بهم وصل می کند. مشخصاتی را که باید داشته باشد، ندارد.

جمیلی در مورد وضعیت محور پر حادثه ی جیرفت بلوک یادآور شد: پیش بینی هایی در مورد تامین اعتبار و تامین بودجه برای بهسازی این محور، مطابق انتظارات پیش نرفت اما برنامه ریزی هایی انجام شده که بتوانیم بخشی از این محور را ایمن سازی کنیم اما تا به مرحله آخر و آسفالت نرسد، نمود واقعی ندارد.

مشکل بین سرعت و دسترسی است

مدیرکل راهداری جنوب استان کرمان در ادامه بیان داشت: مردمی که در حاشیه جاده زندگی می کنند و دسترسی دارند، توقع سرعت پایین خودروها را دارند و از آن طرف کسانی که بین فاریاب و جیرفت تردد می کنند با سرعت بالا رانندگی می کنند.

وی افزود: در واقع ما مشکل بین سرعت و دسترسی داریم، در مورد اکثر جاده های جنوب استان مشکل دسترسی و سرعت وجود دارد، هرجا که این اختلاف سرعت وجود داشته باشد، حادثه ساز می شود. در مناطق جنوبی استان به دلیل وجود خاک حاصلخیز و استعداد کشاورزی که دارد احتمال وجود زمین های کشاورزی در کنار جاده زیاد است مثلا در برزگراه جیرفت و کهنوج که از نظر ما استاندارد ترین جاده جنوب استان است، تصادفات زیادی اتفاق می افتد زیرا مردم گارد ریل ها را باز کرده تا بتوانند دسترسی را آسان کنند و این خودش باعث میشود، تصادفات زیاد تر شود .

وی ادامه داد: اگر هم قرار باشد در هرجایی که کشاورز نیاز داشت یک دوربرگردان بگذاریم، دیگر چیزی به اسم بزرگراه معنی پیدا نمی کرد.

مسعود جمیلی مدیرکل راهداری جنوب استان کرمان در مورد تاثیر کیفیت جاده برمیزان حوادث گفت: یک ضرب المثل معروفی است که یک راننده خوب در بدترین جاده و بدترین ماشین سالم به مقصد می رسد اما یک راننده بد در بهترین ماشین و بهترین جاده هم دچار حادثه می شود،

وی گفت: این یک نرمی دارد که در استان و در جنوب استان و در کل کشور و دنیا هم یکی است، جاده معمولا سهم 10 یا 15 درصدی به عنوان مکمل در تصادفات ایفا می کند یعنی اینکه وقتی شما رانندگی می کنید در جاده با سرعت بالا و غیر مجاز حادثه برایتان پیش می آید، مقصر جاده نیست اما اگر جاده شرایط ایمنی داشته باشد، گاردریل و محافظ و یک شانه متعادلی داشته باشد ممکن است شدت تصادفات کمتر شود. در بحث کیفیت جاده ها روکششان و علائمشان و ایمنی شان ادعا نمی کنم اما بهتر از خیلی نقاط دیگر درکشورهستیم و با استاندارها فاصله نداریم.

انسان در راس مثلث حوادث رانندگی

ابراهیم محمدی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد تاثیر بهسازی جاده ها بر حوادث رانندگی، به کرمان نو  می گوید: بهسازی جاده ها بر میزان حوادث رانندگی، بی تاثیر نیست اما باید این موضوع مد نظر باشد که گاهی میزان تلفات تصادفات در بزرگراه های استاندارد بیشتر است زیرا مردم با سرعت بیشتری حرکت می کنند.

وی افزود: به طور مثال محور دوم جیرفت به کهنوج و جیرفت به بندرعباس، بزرگراه شده است اما هم چنان آمار بالا حوادث را دارد بهسازی جاده ها تلفات جاده ای را کم می کند اما نه آن طور که تصور می شود.

محمدی معتقد است: به طور کلی در حوادث رانندگی سه عامل نقش دارد اول انسان، بعد جاده و در آخر وسیله نقلیه، نباید فقط انتظار داشته باشیم وضعیت جاده ها بهتر باشد و میزان تصادفات به نحو چشم گیری کم شود.رئیس اورژانس پیش بیمارستانی جنوب استان در مورد مسیرهای پر حادثه جنوب استان خاطر نشان کرد: بیشترین تصادفاتی که در مناطق جنوبی استان داریم در محور بهادرآباد به ایرانشهر است که دلیل آن هم قاچاق سوخت و انسان و رانندگی پرخطر است،بعد از آن محور جیرفت به کهنوج و جیرفت به بندرعباس، بیشترین تلفات را دارد و بعد محور جیرفت به بلوک یا فاریاب و بعد از آن محور کهنوج به قلعه گنج، این چهار محور تقریبا اکثر آمار حوادث جاده ای جنوب را شامل می شوند.

به اعتقاد محمدی در مثلث عوامل ایجاد کننده حوادث رانندگی که سه ضلع انسان جاده و وسیله نقلیه دارد راس این مثلث متعلق به انسان است، رفتار درست رانندگی در ایجاد کردن حوادث بیشترین تاثیر دارد که اگر رفتار در رانندگی درست شود و به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه شود، می توان نواقصات جاده و ماشین را با درست رانندگی کردن، پوشش داد.در حوادث 50 تا 60 درصد خود راننده و حدود 20 تا 30 درصد هم جاده نقش دارد.

رییس اورژانس جنوب استان بیشترین گروه سنی ای که در گیر حوادث رانندگی هستند را گروه سنی 18 تا 50 سال معرفی کرد. که متاسفانه در بسیاری مواقع هم دچارمعلولیت می شوند، حوادث رانندگی در گروه بالای 60 سال و زنان کمتر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38628
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.