بیماران دیالیزی استان، نیازمند دستگاه‌های دیالیز بیشتر

در جنوب استان کرمان تعداد دستگاه‌های دیالیز جوابگوی بیماران نیست و در حوزه علوم پزشکی کرمان هم این دستگاه‌ها با مشکلات فنی روبرو هستند.

کرمان نو/ در این گزارش ما به بررسی تعداد و نحوه خدمات ارائه شده به بیماران دیالیزی در هفت شهرستان جنوبی و همچنین شهرستان‌های حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداختیم.

دیالیز یکی از راه های درمان بیمارانی است که مشکل نارسایی کلیه دارند و بسته به نوع بیماری باید هر چند وقت یک بار خون آن‌ها از طریق دستگاه تصفیه شود و این یعنی وجود دستگاه کافی دیالیز در مکان های درمانی برای بیماران حیاتی است. پزشکان معتقدند دلیل عمده ای که افراد مبتلا به نارسایی کلیه می شوند، دیابت و فشار خون است.

این طور که مشخص است، جنوب استان در اینباره وضعیت خوبی ندارد، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی می‌گوید:«وضعیت خدمات‌دهی به بیماران دیالیزی در جنوب کرمان با وضعیت ایده آل فاصله دارد.»
بر اساس گزارش سال گذشته در جنوب کرمان تعداد بیماران دیالیزی به 112نفر می رسیدند، این آماری است که سال گذشته از طریق دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اعلام شده است و این بیماران در جنوب کرمان با کمبود تخت و فضای مناسب روبرو هستند.
این طور که «کاغذ وطن» در مهر سال گذشته نوشته است، سه بخش دیالیز در شهرستان های جیرفت، کهنوج و منوجان در حال خدمت رسانی به بیماران اند، اما2 شهرستان پرجمعیت قلعه گنج و رودبار جنوب از وجود مرکز دیالیز محروم بودند.
اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفته بود: «برای بیماران دیالیزی در جیرفت 10تخت، در کهنوج 6تخت و در منوجان سه تخت وجود دارد.»
یک سال پیش مسوولان وعده دادند که به دو شهرستان قلعه گنج و رودبار جنوب 6تخت، جیرفت 10 تخت و 2تخت هم به بخش دیالیز منوجان اضافه شود.
نماینده پنج شهرستان جنوبی هم به ایرنا گفته بود: «پيگيريم در 2 شهرستان كهنوج و منوجان تعداد دستگاه و تخت هاي دياليز را افزايش دهيم كه اميدواريم با نصب اين دستگاه‌ها، پاسخگوی نياز بيماران در محل زندگي خودشان باشيم.»

وضعیت کنونی خدمات‌دهی به بیماران دیالیزی جنوب

از وعده مسوولان یک سال گذشته اما ظاهرا اوضاع برای بیماران دیالیزی جنوب خیلی هم تغییری نکرده است.
این طور که نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی به ما می گوید:« 9 دستگاه دیالیز برای مجموع شهرستان‌های جنوبی خریداری شده است، اما به غیر از کهنوج، شهرستان‌های دیگر فضایی برای نصب این دستگاه ها ندارند.»
احمد حمزه در ادامه گفت:«یک فضای 200متری برای منوجان و فضاهایی هم برای رودبارجنوب و قلعه گنج در نظر گرفته شده که کلنگ زنی آن‌ها  انجام شده و در حال ساخت است.»

وضعیت تا ایده‌آل فاصله دارد
 حمزه در پاسخ به این سوال که چه زمانی این فضاها به بهره برداری می‌رسند،گفت: «در این شرایط اقتصادی کشور چیزی قابل پیش بینی نیست. با این حال نسبت به سال گذشته تا به الان یک تخت به بیمارستان کهنوج و یک تخت به بیمارستان منوجان اضافه شده است.»
نماینده مرم پنج شهرستان جنوبی معتقد است:«وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده ولی هنوز با ایده آل فاصله دارد.»

لازم به ذکر است برای بررسی تعداد فعلی بیماران دیالیزی با رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت چندین بار تماس گرفتیم، اما موفق به صحبت با وی نشدیم.

مشکلات فنی دستگاه‌های دیالیز در شمال استان
بیماران دیالیزی در حوزه علوم پزشکی کرمان وضعیت بهتری دارند. اما با این حال به دلیل افزایش روزانه تعداد بیماران، دستگاه های دیالیز با مشکلات فنی روبرو می شوند.
این طور که کارشناس مسوول اداره بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمان به ما می گوید:« 583 بیمار دیالیزی در شهرستان های حوزه علوم پزشکی کرمان از این مجموعه خدمات می گیرند.»
پروانه فلاح یادآور شد: «در بیمارستان شفا 114 نفر، در بیمارستان افضلی پور 14نفر، در مرکز جوادالائمه 226 نفر، در مرکز ثامن الائمه 89نفر، در شهربابک 24نفر،در بردسیر 16نفر، در بافت 20 نفر، در رابر چهار نفر،در کوهبنان هشت نفر،در ارزوییه هشت نفر، در زرند 47نفر،در راور 13نفر بیمار دیالیزی از این مجموعه، خدمات درمانی دریافت می‌کنند.»
فلاح ادامه داد: « در بیمارستان شفا، 20دستگاه، در بیمارستان افضلی پور پنج دستگاه، در مرکز جوادلائمه40دستگاه، در مرکز ثامن الحجج 24 دستگاه، در کوهبنان چهار دستگاه، در رابر2 دستگاه، در ارزوییه سه دستگاه، در زرند 9دستگاه، در راور چهار دستگاه، در شهربابک 6دستگاه، در بردسیر چهار دستگاه، در بافت 10 دستگاه دیالیز وجود دارد.»
فلاح در خصوص وضعیت دستگاه های موجود در مراکز درمانی استان هم گفت: بعضی از دستگاه ها ساعت کارکرد بالایی دارند که باعث خرابی چندباره دستگاه در هفته می شود و بهتر است دستگاه جدید جایگزین شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36110
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.