معاون استاندار: دستگاه‌ها پاسخگوی عملکردشان باشند، پایگاه به زودی فعال می‌شود


تعطیلی و تخریب؛ سرنوشت پایگاه امداد و نجات شهداد

پایگاه امداد و نجات شهداد بعد از سیل سال ۹۸ و مسدود شدن جاده شهدادـنهبندان، به دنبال خروج یکباره همه نیروهای امدادی و امنیتی تخریب شد؛ معاون عمرانی استاندار با اشاره به مصوبه شورای تامین برای فعال شدن مجدد پایگاه می‌گوید هر کدام از دستگاه‌ها باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

ساختمان‌ها تخریب شده. خبری از در و پنجره‌ها نیست. همه تجهیزات به سرقت رفته. بالای در فلزی یک سوله بزرگ تابلویی دیده می‌شود با این عنوان: «پایگاه امداد و نجات بین شهری(جاده‌ای) شهداد». جایی که حالا تنها نامی از آن باقی مانده است.

اینجا پایگاه امداد و نجات شهداد در کیلومتر هفتاد و پنج جاده شهداد به نهبندان است. پایگاهی که در زمان ساخت این جاده به دلیل اهمیت مسیر که کرمان را به خراسان متصل می‌کند، راه‌ندازی شد. مجموعه‌ای که به عنوان یک پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در اختیار چند دستگاه از جمله هلال احمر، نیروی انتظامی، راهداری و اورژانس قرار گرفت.

بعد از سیل سال ۹۸ اما سرنوشت این پایگاه سیاه شد. اگرچه سیل، زیبایی ایجاد دریاچه «جوان شهداد» را در پی داشت، اما برای پایگاه خوش یمن نبود. در اثر سیل ۳۰ کیلومتر از جاده زیر آب رفت و تخریب شد. به دنبال این اتفاق راه دسترسی به پایگاه که بعد از دریاچه و قسمت تخریب شده جاده بود، مسدود و پایگاه تعطیل شد. ارگان‌های حاضر نیز یکی پس از دیگری پایگاه را ترک کردند.

این اما پایان ماجرا نبود. بعد از تخلیه هیچ مراقبتی از مجموعه نشده و تجهیزات آن به مرور مورد سرقت قرار گرفت. علاوه بر سرقت بخشی از ساختمان‌ها نیز تخریب شدند.

حالا سی و یک ماه از وقوع سیل و این ماجرا می‌گذرد. دریاچه خشک شده و همچنان نه خبری از احداث جاده است نه پایگاه امداد و نجات. خروج یکباره همه نیروهای امدادی و امنیتی تعطیلی پایگاه و تخریب اموال عمومی را به دنبال داشت و سوال مهم این است مسولیت این اتفاق‌ها به چه کی است؟

«سید مصطفی آیت اللهی موسوی» معاون عمرانی استاندار می‌گوید: در بازدیدی که بعد از تعطیلی و مشاهده وضعیت پایگاه داشتیم، از نیروی انتظامی خواسته شد در منطقه گشت داشته باشند که از این اتفاق جلوگیری شود و وسایل باقی مانده محافظت شوند؛ اما این کار صورت نگرفت و پایگاه عملا غیر استفاده شد.

او در خصوص این که مسئولیت پایگاه و اتفاق‌های افتاده در آن با چه کی است گفت: «هر کدام از دستگاه‌ها متولی حضور خودشان بودند که باید پاسخگوی عملکرد خودشان هم باشند.»

آیت اللهی موسوی می‌گوید: «طبق مصوبه شورای تامین باید دستگاه‌ها در پایگاه مستقر شوند: «با توجه به پیگیری‌هایی انجام شده جاده خاکی دیگری برای دسترسی به پایگاه ایجاد و احیای پایگاه کلید خورده است، ضمن برگزاری جلسات متعدد در شورای تامین مصوب شد دستگاه‌هایی که در این پایگاه حضور داشتند مجددا استقرار پیدا کنند.»

او ادامه داد: دستگاه‌های امدادی شرط حضور خود را استقرار نیروی‌های امنیتی و تامین امنیت اعلام کردند، برای تامین امنیت نیز نیاز به استقرار نیروی انتظامی است، نیروی انتظامی اعلام می‌کرد چون چارتی برای این پایگاه تعیین نشده و پیش از این هم بر اساس مصوبه شورای امنیت در منطقه حاضر شده‌اند برای حضور دوباره نیاز به مصوبه است، آخرین اطلاع این که نیروی انتظامی اعلام کرده اگر هلال احمر در پایگاه فعال شود ما نیز مستقر می‌شویم.

به گفته آیت اللهی موسوی قرار است هلال احمر با دریافت بودجه‌ای پایگاه را تجهیز کند که با شرط استقرار نیروی انتظامی مورد تایید قرار گرفته و به زودی انجام می‌شود؛ بعد از آن نیز باید نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها در پایگاه مستقر شوند.

معاون عمرانی استاندار در خصوص تعین تکلیف جاده شهداد و نهبندان نیز گفت: «جاده با توجه به این که فرا استانی است بارها از طرف وزارت راه‌و شهرسازی برای در نظر گرفتن بودجه پیگیری شده، و چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد؛ اما متاسفانه تاکنون وزارت خانه بودجه ای نداده است، مطالعات آن انجام و قرار است به عنوان پروژه‌های پیشنهادی سفر رییس جمهور اعتبار آن گرفته شود.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79733
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.