دعوت به چالش شفافیت

مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر از مرعشی و حجت‌الاسلام سعادت‌فر برای مناظره دعوت کرد،مرعشی هم با ارسال نامه‌ای دعوت مجمع اسلامی دانشجویان را برای مناظره با امام جمعه جیرفت پذیرفت.

الهام پیپر| چندروز پیش حجت السلام سعادت‌فر امام جمعه جیرفت در خطبه‌های نماز جمعه از موسسه مولی‌الموحدین که قصد راه‌اندازی کارخانه لاستیک درجیرفت را دارد و کلنگ آن هم چندماه قبل به زمین زده شده، انتقاد کرد و پس از آن برخی از رسانه‌ها نیز در گزارشهای مختلفی به این مساله پرداختند. کار به جایی رسید که مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر مرعشی و سعادت‌فر دو مهره اصلی این ماجرا را دعوت به مناظره کرد. حسین مرعشی که نوک پیکان انتقادات امام جمعه سمت وی بودند اولین کسی بود که دعوت به مناظره را پذیرفت.
پشتیبانی امام جمعه رفسنجان
امام جمعه رفسنجان روز گذشته در دفاع از همشهری خود حجت‌الاسلام سعادت‌فر امام‌جمعه جیرفت گفت: آقای سعادت‌فر، روحانی انقلابی و آگاه به زمان است و از هر جهت شایستگی‌هایی دارد و اگر افرادی دست به تخریب ایشان می زنند خود آنها گرفتاری ها و مشکلات زیادی دارند که این گونه به ساحت یک روحانی که به دفاع از حقوق شهرستان پرداخته است، مطالبی را بیان می کنند.
حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور امام جمعه رفسنجان در گفتگو با یک سایت خبری نزدیک به اصولگرایان می‌گوید وظیفه روحانیت را در طول تاریخ خط و خطوط سیاسی تعیین نمی کند که روحانی عالم به عمل و آگاه چه مطالبی را بیان کند و چه مطالبی را بیان نکند.
وی با بیان اینکه مسلما یک روحانی و امام جمعه هر جا تشخیص دهد به وظیفه خود عمل خواهد کرد و ممکن است بیان کردن مطالب در تربیون نماز جمعه باشد و یا در منبر. وی توضیح داد: ما ائمه جمعه کاری به مسائل احزاب نداریم که بخواهیم حزبی را تخریب کنیم؛ اما شاید برداشت ها این چنین باشد که این دسته برداشت ها کوته بینانه است.
روشنگریهای اجتماعی از وظایف ائمه جمعه است
امام جمعه رفسنجان ادامه می‌دهد: حجت الاسلام سعادت‌فر امام جمعه جیرفت مطالبی را در خطبه های هفته گذشته نماز جمعه عنوان کرد که بیان این مطالب بر حسب تشخیص ایشان بوده است که بر اساس وظیفه خود به آن عمل کرده اند و این مسأله مربوط به حوزه کاری امام جمعه جیرفت بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی پور افزود: حجت الاسلام سعادت فر، روحانی انقلابی و آگاه به زمان است و از هر جهت شایستگی هایی دارد و اگر افرادی دست به تخریب ایشان می زنند خود آنها گرفتاری ها و مشکلات زیادی دارند که این گونه به ساحت یک روحانی که به دفاع از حقوق شهرستان پرداخته است، مطالبی را بیان می کنند.
برخی صحبت‌های خلاف نظام در ظاهر مذهبی گفته می‌شوند
استاندار کرمان هم در جلسه شورای اداری روز گذشته تلریحا به برخی از جریان سازی های رسانه‌ای واکنش نشان داد. وی ابتدا با اشاره به ارتقای سیستم اداری گفت: بنده از شروع مسوولیتم عرض کردم کارایی سیستم اداری موضوع مهمی است که تا تحقق پیدا نکند نمی‌توانیم توسعه مطلوب داشته باشیم.
محمدجواد فدایی در بخشی از صحبت‌هایش با تاکید بر اهمیت خبردادن و خبر گرفتن خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها گفت: گزارش دادن و گزارش گرفتن دو مقوله هستند که انجام آن‌ها اصولی دارد و ما باید این اصول را رعایت کنیم.
او در ادامه با اشاره به آیات قرآن گفت: اصل حاکم بر خبردادن و یا اظهارنظر کردن در قرآن آمده است و آن این است که در پی چیزی که در آن علم نداری نرو؛ یعنی دنباله روی از موضوعی که برای ما روشن نیست خلاف دستور قرآن است و نباید از روی حدس و گمان و تخمین اظهار نظر کنیم.
استاندار کرمان اظهار داشت:ما خیلی وقت ها اظهار نظرهایی می‌کنیم و خبری می‌دهیم که علم دقیق به آن نداریم که باعث مشکلاتی در سیستم اداری می‌شود.
فدایی افزود: بسیاری از مشکلات ناشی از همین موضع گیری‌های نسنجیده و نقل شنیده‌های بدون اساس و شایعات است و این‌ها مواردی است که هم ما و هم رسانه‌ها باید به آن توجه کنیم.
فدایی اظهار کرد: در بخش دوم که شامل گزارش گرفتن است اصلی توسط خداوند در سوره حجرات آمده است که اگر فرد غیر متعهدی به شما خبری داد شما در این خبر تحقیق و تفحص کنید و اطمینان حاصل کنید.
او در ادامه افزود: کم نیستند افرادی که از اظهارنظرها و موضوع گیری‌های خود پشیمان هستند.
استاندار کرمان با بیان این جمله که ما هم خبردادن و هم خبر گرفتنمان براساس تحقیق و تفحص نیست، خطاب به رسانه‌ها گفت: در بعضی از جلسات رسانه‌ها تیترهایی می زنند که اصلا قصد گوینده این نبوده است.
او در ادامه در خصوص فعالیت برخی از کانال‌های مجازی گفت: متاسفانه بعضی از کانال‌های مجازی کارهایی می‌کنند که دقیقا همان کارهایی است که افراد خلاف نظام و دشمنان می خواهند ولی این صحبت‌ها در ظاهر مذهبی گفته می‌شود.
دعوت از مرعشی و سعادت‌فر برای مناظره
یک تشکل دانشجویی هم به نام مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان با توجه به رسالت جنبش دانشجویی در شفافیت و مطالبه گری در نامه‌ای جداگانه از “سید حسین مرعشی” و “امام جمعه جیرفت” جهت مناظره پیرامون فعالیت‌های موسسه خیریه مولی‌الموحدین دعوت به عمل آورد. تشکل مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در نامه‌ای جداگانه از سید حسین مرعشی و امام جمعه برای حضور در این برنامه دعوت کرده است.
جیرفت جهت مناظره پیرامون فعالیت‌های موسسه خیریه مولی‌الموحدین دعوت به عمل آورد.
مرعشی برای مناظره اعلام آمادگی کرد
شایان زندی مسوول تشکل دانشجویی مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در این ارتباط به«کاغذوطن»گفت:«با توجه به صحبت‌های انتقادی که امام‌جمعه محترم جیرفت در خطبه‌های اخیر خود در نمازجمعه در خصوص موسسه مولی‌الموحدین داشتند در شورای مرکزی مجمع اسلامی مساله را به بحث گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که ما به عنوان جنبش دانشجویی که وظیفه مطالبه‌گری و روشنگری را داریم از ایشان دعوت کنیم بیایند و صحبت کنند. همچنین از آقای مرعشی که موسس اصلی موسسه مولی‌الموحدین است نیز دعوت کنیم تا پاسخگو باشند.»وی در پاسخ به این سوال «کاغذوطن»که به نظر شما چه کسی برنده مناظره خواهد بود گفت:« ما پیش‌بینی نمی‌کنیم، خودمان برگزار کننده هستیم و قبل از آن نه پیش‌بینی داریم و نه طرف کسی را می‌گیریم. فقط در جهت روشنگری و مطالبه‌گری این کار را انجام می‌دهیم.»وی تصریح کرد:« انگار از قبل هم در خصوص موسسه مولی‌الموحدین صحبت‌های زیادی بوده و بیانیه‌ای را که چندین سال پیش این موسسه منتشر کرده را خواندم اما چون چیز روشن‌تری را ندیدم بنا را بر این دیدم از آقای مرعشی هم بخواهیم تا توضیحاتی را حضوری اعلام کنند. همچنین از آقای سعادت‌فر هم می‌خواهیم که انتقاداتشان را بیان کنند. در خصوص امام جمعه جیرفت و اینکه چرا روزی که کلنگ‌زنی کارخانه در جیرفت انجام شده ایشان اعتر اضی نکردند برایم سوال بود و دوست دارم جوابش را بگیرم.
وی ادامه داد: ما نامه‌ها را به دفاتر هر دو بزرگوار ارسال کردیم و آقای مرعشی ظهر دیروز تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند تا در مناظره شرکت کنند و زمان و محل را نیز عنوان کردند که منتظر خبر ما هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36235
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.