دو مرکز سونوگرافی در جیرفت سرخود تعطیل کردند

از دو روز گذشته دو مرکز سونوگرافی در جیرفت به صورت همزمان به دلیل سفر تعطیل شده‌اند و گویا علوم پزشکی از این مساله بی‌خبر بوده است، بیماران از این مساله ناراحت هستند و معاون درمان علوم‌پزشکی می‌گوید: مراکز دولتی در بیمارستان‌های امام(ره)جیرفت،آیت‌الله کاشانی، 12فروردین کهنوج و بیمارستان منوجان آماده ارائه خدمات به بیماران هستند و با دو پزشکی که مراکزشان را بی‌خبر تعطیل کرده‌اند هم برخورد قانونی می‌شود.

الهام پیپر| سونوگرافی یک روش تشخیصی در پزشکی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند که به آن امواج فرا صوت نیز می گویند، به طوری که می‌تواند ساختار بدن را نشان دهد و یا از آن عکس تهیه کند و این آزمایش اغلب توسط سونوگرام گرفته می‌شود، از سونوگرافی  برای کمک به بیوپسی، تشخیص شرایط و بیماری‌های قلبی و ارزیابی مقدار آسیب وارد شده از حمله قلبی استفاده خواهد شد.از روز گذشته دو مرکز سونوگرافی در جیرفت به صورت همزمان به دلیل سفر تعطیل شده‌اند و گویا علوم پزشکی از این مساله بی‌خبر بوده است، بیماران از این مساله ناراحت هستند و معاون درمان علوم‌پزشکی می‌گوید مراکز دولتی در بیمارستان‌های امام(ره)جیرفت،آیت‌الله کاشانی، 12فروردین کهنوج و بیمارستان منوجان آماده ارائه خدمات به بیماران هستند و با دو پزشکی که مراکزشان را بی‌خبر تعطیل کرده‌اند هم برخورد قانونی می‌شود.
سونوگرافی از وسیله‌ای استفاده می‌کند که به آن ترنسفورماتور می‌گویند و این وسیله امواج فراصوتی را به بیرون ارسال می کند و صدای اکو را می شنود، در اتاق سونوگرافی یک کامپیوتر قرار دارد که این امواج فراصوت را به صورت تصویر ترجمه و تفسیر می‌کند و تکنسین می‌تواند ساختار را شناسایی کند و اندازه آن را ببیند و سپس متخصص عکس‌ها را می‌خواند و تشخیص و شرایط فرد را اعلام می کند. در سونوگرافی(تصویربرداری اولتراسوند) از امواج صوتی برای تولید تصاویری از داخل بدن استفاده می شود. از این گزینه برای کمک به تشخیص دلایل ایجاد درد، تورم، عفونت در اندام‌های داخلی بدن ،بررسی وضعیت جنین در زنان باردار و مغز و باسن نوزاد استفاده می‌شود.
همچنین از سونوگرافی  برای کمک به بیوپسی، تشخیص شرایط و بیماری های قلبی و ارزیابی مقدار آسیب وارد شده از حمله قلبی استفاده خواهد شد. سونوگرافی یک فرآیند امن و غیر تهاجمی است و از تابش یونیزه شده استفاده نمی‌کند.
تعطیلی مراکز سونوگرافی در جیرفت
از روز گذشته دو مرکز سونوگرافی جیرفت تعطیل شده‌اند و اطلاعیه‌ای بر روی درب این مراکز چسبانده شده که خبر از این می‌دهد تا 5 روز دیگر باز نخواهند شد، جیرفتی شهری است که پذیرای بیماران زیادی از دیگر شهرستان‌های جنوبی استان نیز است و این مساله باعث نگرانی بیمارانی شده که به سونوگرافی نیاز دارند.

«دیجه صالحی» به«کاغذوطن»گفت:«خواهرم باردار است و حال خوبی نداشت در رودبارجنوب ساکن هستیم و مسافت زیادی را طی کردیم تا او را به جیرفت بیاوریم البته سختی و سفرو گرانی کرایه و …علاوه به کنار تعطیلی سونوگرافی حالمان را بدتر کرده است.»یکی دیگر از زنانی که جلوی مرکز نگران ایستاده بود گفت:«دو روز است حال خوبی ندارم و دکتر برایم سونوگرافی نوشته اما حالا که آمده‌ام هر دو مرکز سونوگرافی تعطیل هستند نمی‌دانم چه فکری بردارم.»
با دوپزشکی که مراکز سونوگرافی را در جیرفت تعطیل کرده‌اند برخورد قانونی می‌شود
«دکتر سالاری مقدم» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به«کاغذوطن»گفت:«خانم دکتر مشایخی و همسرشان زوجی هستند که هر دو در جیرفت مرکز سونوگرافی دارند و هر زمان که قصد سفر داشته باشند ناگزیر باهم به سفر می‌روند.»وی افزود:«یک سال است این زوج سمنانی مرخصی نرفته‌اند و حالا از این موقعیت استفاده کرده‌اند ولی ما نگذاشتیم مراکز دولتی‌مان تعطیل باشند. در بیمارستان منوجان، بیمارستان 12فروردین کهنوج و بیمارستان‌های آیت‌الله کاشانی و امام(ره)جیرفت سونوگرافی وجود دارند و متخصص سونوگرافی هم به صورت شبانه‌روزی در محل مستقر است و ارائه خدمت می‌دهند و در کهنوج یک مرکز بخش خصوصی«دکتر سهروردی»فعال است و در جیرفت هم دو مرکز بخش خصوصی هم‌اکنون فعال هستند و ارائه خدمت می‌دهند علاوه بر این‌ها متخصصان زنان و زایمان دو مطب در کهنوج و شش مطب در جیرفت سونوگرافی را به صورت رایگان برای بیماران باردار انجام می‌دهند و این دستور علوم پزشکی است.»

وی تصریح کرد:«من قبول دارم که این دو مرکز در جیرفت تعطیل شده‌اند چون خانواده هستند و چاره‌ای نیست البته یک مورد خاص وجود دارد که دستور دادم به جد پیگیری شود و آن این است که این زوج باید یک خبر به ما می‌دادند تا از تعطیلی مراکز باخبر باشیم و دستورات لازم را داده‌ام که زمان برگشت از سفر با جدیت با آنها برخورد شود و به دایره تخلفات فرستاده خواهند شد و حتما چند روزی درب مراکز سونوگرافی آنها بسته خواهد شد و این کار در پرونده‌شان نیز درج می‌شود.»
هدف‌های سونوگرافی:
اهداف این تست، تهیه تصویر سونوگرافی است می‌تواند که سایز، شکل و ساختار خوب و بد اعضای بدن را نشان دهد حتی اگر بافت بدنی سخت باشند، این امواج فراصوتی باید بیشتر تلاش کنند تا تصویر واضح‌تری را برای ما بسازند.
سونوگرافی یک روش کاربردی برای ارزیابی سایز، شکل و چگالی بافت های بدن است که به تشخیص در وضعیت های پزشکی کمک بسیار زیادی می کند و امواج فراصوت و تصاویری که از آن‌ها به دست می آید، یک راه عالی برای تشخیص بیماری‌ها است.
امواج فراصوت شکمی به طور مشخص اغلب برای بیماری‌های معده، سنگ کلیه، دیگر بیماری‌های کلیه، بیماری های کبدی، آپاندیس، انواع کیست های درون شکم، حاملگی بیرون از رحم، فیبروم و دیگر وضعیت‌ها استفاده می‌شود.
معمولاً سونوگرام از یک مانیتور استفاده می کند که در آن جنین و رحم به خوبی نشان داده می شوند و همچنین می‌توانند جزئیات را نیز ارزیابی کنند و وضعیت های دیگری مثل بافت سینه، بافت استخوان، بیماری های استخوانی و دیگر شرایط را ارزیابی کند.
سونوگرافی می تواند جریان خون و جریان مایع درون بدن را تشخیص دهد و این کامپیوتر می‌تواند این جریان را به خوبی با رنگ های مختلف نشان دهد و تصویر واضح از آن را در اختیار مان قرار دهد. بافت های بسیار سخت و بزرگ مثل اعضای بدنی که سرشار از گاز هستند، نمی‌توانند امواج فراصوتی را به خوبی جذب کنند.
سونوگرافی اغلب از طریق تکنولوژی تولید تصویر می‌تواند پیچیدگی های زیادی داشته باشد و سونوگرافی مثل رادیولوژی است و اغلب در آن برای وضوح بیشتر تصاویر استفاده می کنند و قدرت آهن‌ربای ام آر آی می تواند استفاده آن را در بیمارانی که فلز در بدنشان دارند، محدود کند و این افراد از انجام ام آر آی نیز محروم خواهند بود.
محل سونوگرافی:
سونوگرافی معمولا در مرکز های عکسبرداری بیمارستان ها و بعضی از اتاق های زایمان انجام می شود و مطب های زایمان نیز این آزمایش را نجام می دهند و دستگاه سونوگرافی کمی شبیه به کامپیوتر است که یک میکروفون به آن وصل شده است و معمولا در کنار تخت فرد قرار می گیرد.
برای سونوگرافی باید لباس هایی بپوشید که بتوانید راحت تر آنها را از تن خود خارج کنید و در بیشتر موارد تنها پوست شما در مراکز سونوگرافی مورد هدف قرار می گیرد و در سونوگرافی شکم، می توان این کار را با شلوار و یک تیشرت انجام داد و البته لازم است که بلوز خود را کمی بالا ببرید تا شکم شما در معرض امواج قرار بگیرد و در سونوگرافی های واژنی گاهی اوقات مجبور هستید که لباس زیر خود را نیز خارج کنید. هزینه و بیمه سلامت در سونوگرافی:
سونوگرافی معمولاً یک آزمایش با قیمت معمولی می باشد و بیش از حد گران نیست و بیشتر بیمه ها این آزمایش را پوشش می دهند و گاهی اوقات نیز بیمه به دلیل و نوع سونوگرافی نگاه می کند.
سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی یک آزمایش انتخابی است که بعضی از افراد در دوران بارداری آن را انجام می دهند و تصویر سه بعدی می تواند کودک را از حالت سه بعدی نشان دهد.
کدام قسمت های بدن قابل
سونوگرافی شدن هستند؟
سونوگرافی می‌تواند برای قسمت های مختلف بدن استفاده شود و بسیار راه کاربردی برای تشخیص و مدیریت یک وضعیت خاص پزشکی است و مثال‌هایی در مورد کارد سونو وجود دارد
سونوگرافی در محدوده شکم و سینه مثل کبد، کلیه و غیره.
سونوگرافی سینه، بافت سینه شامل گره های سینه،
عروق، عضله قلب، قفسه سینه، رگ‌های قلب و غیره.
بیماری‌های زنانه، سیستم تناسلی خانم‌ها.
ماهیچه‌های اسکلتی، مفصل‌ها، عضلات و تاندون ها، آزمایش‌های قبل از زایمان، جنین، رحم، وضعیت نوزاد در دوران بارداری، سونوگرافی مربوط به کودکان و بچه‌ها،
قسمت‌های کوچک بدن، نارسایی‌های مردانه، گردن، تیرویید و رگ‌های خونی کل بدن شامل سونوگرافی می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=34350
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.