صبر کارگران زغال‌سنگ تا روز جهانی کارگر | منتظر جواب مسئولان هستیم

پس از تجمع کارگران زغال‌سنگ کرمان در سه شهر زرند، کوهبنان و راور، کارگران مهم ترین خواسته های خود را «امنیت شغلی، دستمزد و اجرای قانون کار» عنوان کرده و اعلام کردند تا روز جهانی کارگر منتظر جواب مسئولان می‌مانند.

در روزهای اخیر صحبت های زیادی که در مورد خصوصی سازی شرکت زغال‌سنگ کرمان مطرح شد.

این در حالی است که مسئولان  شرکت زغال‌سنگ می‌گویند برای ورود به بورس بخشی از سهام زغال‌سنگ به شرکت دالاهو واگذار شده است.

دوشنبه یکم اردیبهشت سه هزار نفر از کارگرانی که در تونل‌های شرکت زغال‌سنگ کرمان کار می‌کنند در شهرستان‌های راور،‌ کوهبنان و زرند دست از کار کشیدند و در اعتراض به واگذاری شرکت در شهرهای خود تجمع کردند.

کارگران خواهان اجرای بی‌چون‌وچرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، اعمال ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای قانون اضافه‌کار، افزایش دستمزد متناسب با نوع شغل و میزان سختی کار و اعمال افزایش‌های سالیانه برای کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان‌اند.

مهم‌ترین خواسته کارگران؛ امنیت شغلی، دستمزد و اجرای قانون کار 

یدالله زمانی یکی از نمایندگان کارگران شرکت زغال‌سنگ در توضیح نتیجه این تجمع گفت: منتظر اعلام درخواست جواب کارگران تا روز جهانی کارگر هستیم، کارگران تا روز جهانی کارگر منتظر جواب مسئولان می‌مانند.

وی ادامه داد: درهرصورت شرکت زغال‌سنگ از زیر نظر صندوق بازنشستگان خارج نمی‌شود و دالاهو جزئی از صندوق بازنشستگان است.

زمانی تأکید کرد: امنیت شغلی، دستمزد و اجرای قانون کار مهم‌ترین خواسته تمام کارگران است.

قول مسئولان برای تضمین به کارگران

ضمیری یکی دیگر از اعضای شورای کارگری می‌گوید: در جلسه تشکیل شده در شهرستان زرند مقرر شد مدیر عامل شرکت دالاهو و مدیر صندوق بارنشستگان شرکت فولاد با سفر به کرمان به کارگران تضمین بدهدند بحث واگذاری شرکت فقط برای ورود به بورس است.

وی ادامه داد: فعلا تا 12 اردیبهشت روز جهانی کارگر منتظر جواب مسئولان می‌مانیم.

او از مشکلات زیاد کارگران مانند عدم پرداخت بیمه در زمان پیمانکاری یاد کرد و گفت: بیم کارگران از خصوصی سازی بازگشت دوباره پیمانکاران به معادن زغال‌سنگ است.

این عضو شورای کارگری عنوان کرد: در سال های قبل در زمان پیمانکاری بیمه بسیاری از کارگران پرداخت نشده و حالا در حالی که باید بازنشست شوند با مشکل رو به رو هستند.

وی در مورد حقوق کارگران بخش استخراج معدن نیز گفت: طرح هماهنگی حقوق کارگران انجام نشده و این کارگران حقوق پایینی نسبت به سایر مشاغل دارند.

دغدغه مهم کارگران چیست؟

همان طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران روی کار آمدن دوباره پیمانکاران است.

کارگران از آن وحشت دارند که مجدداً نیروی کار آنها در تملک پیمانکاران قرار بگیرد و آن‌ها به کارگران «اجاره‌ای» تبدیل شوند و از سوی دیگر بخش خصوصی به‌قصد سودجویی زمین‌های پشتوانه شرکت را به‌تدریج بفروشد.

در تجمع روز دوشنبه کارگران معترض در شهرستان راور نیز خواسته‌های خود را به این شکل بیان کرده‌اند:

  • تبدیل وضعیت قرارداد کارگران از انجام کار معین به قرارداد دائم
  • پرداخت حق بیمه و تأمین حقوق فروردین ۱۳۹۹ کارگران به علت بیماری کرونا
  • اجرای صحیح، کامل و بدون نقص طرح طبقه‌بندی مشاغل
  • ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور بر اساس قانون استخدامی فولاد در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ با اجرای سابقه ۱۵ سال کار در معادن زغال‌سنگ
  • اجرای مفاد قانون کار مخصوصاً اضافه‌کار، اجرای ماده ۹۲ و امنیت شغلی ماده ۷ قانون و مقررات کار جمهوری اسلامی ایران
  • افزایش دستمزد ثابت اداره کار نسبت به سایر مشاغل و افزایش‌های سالیانه برای کارگران معادن زغال‌سنگ کل استان

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=47759
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.