شورای شهر کرمان و ابهام در برگزاری نشست ویژه کرونا

در حالی که به نظر می‌رسد اعضای شورای اسلامی شهر کرمان امروز اولین جلسه فوق العاده ویژه ویروس کرونا را برگزار کرده‌اند اما آنها مدعی شده‌اند که در دو هفته‌ی گذشته نیز جلسه فوق العاده دیگری برگزار شده است.

در روزهای گذشته خبری مبنی بر اینکه شورای شهر کرمان در رابطه با پیشگیری از ویروس کرونا کم کاری کرده است و در واقع هنوز جلسه ای در این خصوص برگزار نکرده، منتشر کردیم.

انتقاد بر این بود که چرا این شورا با توجه به نقش تصمیم گیرنده ای که در حوزه های شهری دارد، هیچگونه اقدامی انجام نداده است.

اما در پی انتشار این خبر روابط عمومی شورای اسلامی شهر 15 اسفند در کانال رسمی خود خبری را منتشر کرده که حکایت از برگزاری جلسه فوق العاده این شورا در تاریخ 7 اسفند ماه را داشت.

اینکه چرا خبر به این مهمی بعد از گذشت یک هفته در کانال شورا به اشتراک گذاشته شده، خود جای سوال است.

اما بحث دیگر این است که چطور می شود جلسه فوق العاده ای پیرامون یک موضوع برگزار شود اما محوریت اصلی آن جلسه نباشد.

البته اگر اینطور هم نباشد  از خبر منتشر شده توسط شورای شهر کرمان اینگونه به نظر می رسد.

در سایت این شورا آخرین خبری که به نمایش گذاشته شده، با این تیتر است:

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا مقرر شد: ضدعفونی اماکن و خدمات عمومی شهر / فرهنگسازی و اطلاع رسانی محیطی / تعامل و هماهنگی با دستگاه های ذیربط

 

2020 03 05 5

خب با این تیتر انتظار می رود، وقتی به سراغ متن خبر می روید مصوبات این شورا را در خصوص ویروس کرونا ببینید.

ولی نکته جالب و بسیار مهم این خبر این است که اگرچه تیتر، تماما بر پایه جلسه و مصوبات شورا برای پیشگیری از کرونا است اما از 855 کلمه نوشته شده در متن تنها  125 کلمه آخر آن به موضوع ویروس کرونا اشاره دارد.

همانطور که در تصویر زیر مشخص است، در این خبر آمده:

در پایان این نشست زهرا لری رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور پیشنهاد داد: با ارسال نامه ای فوری به شهرداری ضدعفونی کردن اماکن عمومی مانند وسایل حمل و نقل همگانی، سرویس های بهداشتی، وسایل بازی کودکان و تجهیزات تندرستی واقع در بوستان ها در دستور کار قرار گیرد.

 

2020 03 05 4

از این صحبت ها چنین برداشت می شود که برخی اعضای شورای شهر در جلسه 7 اسفند ماه تازه پیشنهاداتی را برای پیشگیری از کرونا مطرح کرده اند و صحبتی از مصوبه در این خصوص نشده.

زمانی این موضوع بیشتر به چشم می آید که به مصوبات اولیه این خبر اشاره کنیم.

با خواندن متن می بینید، از ابتدای خبر در مورد مصوبات جلسه از آماده سازی شهر برای عید نوروز گرفته تا مصوبه احیای راسته بازار فرش کرمان، فروش پارکینگ، آسفالت معابر و حتی جا به جایی سنگ تراشی های خیابان مادر صحبت شده به غیر از مصوبات شورا در خصوص پیشگیری از کرونا ویروس.

جلسات شورای شهر با محوریت کرونا به‌صورت غیرعلنی برگزار می شود

آنطور که گفتار نو گزارش داده؛ رییس شورای شهر کرمان امروز در گفت و گو با این خبرگزاری گفته که شورای شهر چندین جلسه در رابطه با پیشگیری از ویروس کرونا داشته است و مصوباتی در این راستا داشتیم که شهرداری آنها را در حال اجرا دارد.

محمد فرشاد از برگزاری جلسات شورای با محوریت کرونا به‌صورت غیرعلنی سخن به میان آورده و افزوده است: به علت شیوع بیماری کرونا، جلسات شورا شهر کرمان بدون حضور خبرنگاران برگزار شده است.

اولین جلسه فوق العاده ویروس کرونا چه تاریخی است؟!

همانطور که گفته شد در ابتدای اطلاعیه منتشر شده از طرف شورای شهر کرمان در تاریخ 15 اسفند آمده، رییس شورای شهر کرمان از برگزاری نشست فوق العاده این شورا و بررسی وضعیت کرونا در کرمان در هفته گذشته خبر داده.

اما در ادامه فرشاد عنوان کرده: شهرداری کرمان در پی ارائه پیشنهادات مطرح شده در نشست عمومی دو هفته گذشته شورا، بلافاصله ضدعفونی کردن اماکن و خدمات عمومی را در دستور کار خود قرار داد.

حالا سوال اینجاست چطور می شود جلسه فوق العاده تاریخ هفتم اسفند برگزار شود اما از یک هفته قبلش دستور کار به شهرداری انتقال داده شده باشد.

رییس شورای شهر کرمان در مورد این موضوع، به «کرمان نو» گفت: ما طی دو هفته گذشته در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا جلسه داشتیم که در همان اولین جلسه مطالبی عنوان و تصمیماتی گرفته شد.

فرشاد ادامه داد: در این جلسات مطرح شد، شهرداری محدودیت اعتباری ندارد و هر آنچه اعتبار در این زمینه نیاز باشد بی درنگ توسط شورا تصویب می شود.

اما وقتی به او گفتیم که آخرین خبر منتشر شده در تاریخ 7 اسفند ماه است، گفت: بله همانطور که گفتیم در این تاریخ جلسه فوق العاده ای داشته ایم تا در مورد مبارزه با شیوع کرونا تصمیماتی گرفته شود.

خب این یعنی شورا دو هفته پیش جلسه ای برگزار کرده و مصوباتی داشته اما دوباره 7 اسفند برای گرفتن همان تصمیمات یک جلسه فوق العاده دیگر برگزار کرده.

حالا اینکه در خبر 7 اسفند ماه هم آمده که برخی اعضای شورا پیشنهاداتی درباره پیشگیری از ویروس کرونا داده اند، بماند.

البته باز هم برای اینکه بیشتر در مورد جلسات غیر علنی شورای شهر در خصوص ویروس کرونا بدانیم به سراغ زهرا لری رفتیم تا به عنوان کسی که پیشنهادات خود را در مورد پیشگیری از کرونا مطرح کرده است، بپرسیم دقیقا این صحبت ها مربوط به کدام جلسه است.

این عضو شورای شهر کرمان به «کرمان نو» گفت: دو هفته پیش جلسه ای برای پیشگیری از ویروس کرونا برگزار کردیم که پیشنهادات در این زمینه مطرح شد.

بر اساس این صحبت یا تاریخ از دست اعضای شورای شهر در رفته است و یا همانطور که فرشاد در میان صحبت های خود به ما گفت روابط عمومی در انتشار خبر کوتاهی کرده و تاخیر یک هفته ای و البته با اشاره به اطلاعیه می توان گفت تاخیر دو هفته ای داشته است.

البته لری معتقد است که شورای شهر کرمان رویکرد تبلیغاتی ندارد و بیشتر بر عمل کردن تاکید دارد.

نشست فوق العاده شورای شهر کرمان 17 اسفند 

امروز نیز در کانال رسمی شورای شهر کرمان خبری مبنی بر برگزاری جلسه فوق العاده پیرامون ضرورت پیشگیری از ویروس کرونا منتشر شده است.

در این خبر همانطور که انتظار می رود تمام مصوبات این جلسه در ارتباط با موضوع مطرح شده است.

به نظر می رسد بر اساس مستنداتی که به آنها اشاره شد، بتوان گفت اولین جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر کرمان امروز پس از گذشت نزدیک بر 17 روز از ورود کرونا به ایران بدون حضور خبرنگاران برگزار شده است.

عدم پرداخت جریمه عوارض نوسازی و خودرو تا پایان اردیبهشت 99

در این نشست مصوب شده در راستای ضرورت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و کاهش مراجعات شهروندان کرمانی به شهرداری و نیز حفظ آرامش روانی جامعه، عدم پرداخت عوارض خودرو و نوسازی منوط به سال 98، تا پایان اردیبهشت ماه سال 99 مشمول پرداخت جریمه نگردد.

همچنین مصوب شده است، مهلت اعتبار کلیه پروانه های ساختمانی که بعد از بهمن ماه سال جاری به اتمام می رسد تا پایان اردیبهشت ماه سال 99 تمدید شود.

بنا بر مصوبه دیگر این جلسه محاسبات و دریافت عوارض و بهای خدماتی حوزه ساخت و ساز تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده و بر اساس مصوبات و ضوابط اسفند ماه سال جاری است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=44236
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.