طی دو سال رخ داد


طاعون ۳۰۰ راس وحوش رفسنجان را کشت

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رفسنجان گفت: سرشماری وحوش این شهرستان در سال ۹۹ بالغ بر ۲۰۰۰ راس قوچ ومیش، کل و بز را نشان می‌دهد در حالی که یکسال بعد آمار ۱۷۰۰ رأس وحوش ثبت شده و این کاهش ناشی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان بین حیوانات حیات وحش بوده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، حسین آخوندی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان رفسنجان در مانور پدافند غیرعامل که با حضور حسین رضایی سرپرست فرمانداری و جمعی از مسئولان‌ شهرستان در منطقه حیات وحش منصورآباد برگزار شد به دو زیستگاه حیات وحش در این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان رفسنجان دارای دو زیستگاه حیات وحش است که برای حفاظت از گونه های حیات وحش در نظر گرفته شده و این زیستگاه ها شامل مناطق نودرهنگ با وسعت ۱۲۸ هکتار و منطقه قرق اختصاصی منصور آباد ( اولین منطقه قرق اختصاصی ایران ) با مساحت ۱۲۶ هزار هکتار است.

آخوندی بیان کرد: با وجود بیماری‌های حیات‌وحش امکان واکسیناسیون این حیوانات وجود ندارد ازطرفی بیماری‌های مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش که از طریق آبشخور های مشترک منتقل می‌شود قرار بر این شد که مانور مبارزه با بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک را در سطح شهرستان رفسنجان با همکاری فرمانداری، ادارات مرتبط از جمله منابع طبیعی، شبکه دام پزشکی، جهاد کشاورزی، برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: به همین منظور سناریویی تهیه شد که مواردی از این بیماری مشاهده شده است و جلسه‌ای با حضور فرماندار و اعضای کارگروه تشکیل و راهکار مبارزه با این بیماری بررسی شد.

آخوندی ادامه داد: در این پدافند غیرعامل، عوامل شبکه دام پزشکی نسبت به ضدعفونی کردن آبشخورها و اطراف آن با محلول و آب آهک تا شعاع ده متری اقدام کردند و از طرفی گروه دوستداران طبیعت که بخش خصوصی است در این زمینه کمک های شایسته‌ای انجام داد.

وی با اشاره به اینکه منطقه قرق اختصاصی منصور آباد رفسنجان توسط گروه دوست داران طبیعت مدیریت می‌شود اظهار کرد: تعداد دام زیادی در این منطقه تردد دارند از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است.

آخوندی گفت: بر اساس سرشماری در سال ۹۹ بالغ بر ۲ هزار رأس قوچ و میش، کل و بز شناسایی شدند اما بنا به خشکسالی‌های دو سال اخیر و نیز شیوع طاعون ما شاهد کاهش ۳۰۰ راسی حیوانات وحشی در مناطق حیات وحش رفسنجان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری طی دو سال اخیر به خصوص در اطراف مناطق کوه سرخ، راویز و اطراف منصور آباد اتفاق افتاد و خوشبختانه با تشکیل تیم ها از سوی محیط زیست و دامپزشکی با توجه به آمادگی که همکاران محیط زیست و اداره دام پزشکی داشتند آبشخورها و منابع آبی ضدعفونی شدکه موجب کاهش این بیماری شده است.

رئیس اداره محیط زیست رفسنجان از مردم به خصوص دام داران محلی خواست که از ورود دام‌های واکسینه نشده به منطقه خودداری کنند و دام‌هایی که مشکوک یا از جای دیگر خریداری شده است حتما واکسینه رایگان شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98515
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.