متانول جان گیرتر از کرونا| نوشیدن الکل از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند

تاکنون تعداد زیادی از ایرانی ها به دلیل مسمومیت الکلی جان خود را از دست داده اند، این افراد با فریب محتواهای فضای مجازی و به گمان مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند.

شیوع کرونا در ایران و ترس از ابتلا به این بیماری سبب شده تا افراد زیادی دست به هر کاری بزنند تا به این ویروس مبتلا نشوند.

اما در این بین اشخاص سودجویی وجود دارند که همیشه در مواقع بحرانی از آب گل آلود ماهی می گیرند.

این روزها شایعه استفاده از الکل به عنوان خوراکی و غرغره کردن آن در دهان برای از بین بردن ویروس کرونا در فضای مجازی و بین مردم رایج شده.

افراد زیادی هم دست به اقدام زده اند و بدون توجه به آنکه الکل هم می تواند به اندازه کرونا سمی و کشنده باشد آن را به عنوان خوراکی مصرف کرده اند.

در این میان سودجوها نیز دست به پخش متانول یا الکل صنعتی به جای الکل اتانول زده اند.

الکل صنعتی ماده ای است که مصرف خوراکی آن منجر به مسمومیت های شدید و در نهایت کور شدن و یا مرگ می شود.

مصرف متانول جان 20 نفر در اهواز را گرفت

علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد: تا شامگاه یکشنبه 18 اسفند ۲۱۸ نفر به علت مسمومیت با الکل در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه بستری شده و بیست نفر به علت نوشیدن الکل تقبلی جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: در استان البرز هم هفت نفر به همین دلیل جان‌باخته‌اند.

علی بیرانوند، معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز گفت: با شیوع ویروس کرونا و کم شدن موجودی الکل اتانول در بازار، برخی سودجویان اقدام به دست‌کاری الکل متانول و تغییر رنگ آن با استفاده از مایع سفیدکننده کرده و آن را به جای اتانول به فروش می‌رسانند.

استفاده از متانول به عنوان ضدعفونی کننده هم توصیه نمی شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گوی با «کرمان نو» افزود: اکنون که مصرف اتانول به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده بیشتر شده است طبیعتا با کمبود مواجه هستیم و همین باعث ایجاد موقعیت برای افراد سودجو شده است.

علی اسدی پور ادامه داد: این افراد متانول (الکل صنعتی) را به اسم  اتانول به فروش می رسانند.

وی عنوان کرد: از مردم می خواهیم همه فرآورده های مصرفی خود به خصوص وسایل بهداشتی که با سلامت آنها سر و کار دارند را از مراکز رسمی و مورد تایید این دانشگاه تهیه کنند تا دچار اینگونه مشکلات نشوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: متانول نه تنها در مصرف خوراکی بلکه از نظر پوستی هم مشکل ایجاد می کند.

اسدی پور اضافه کرد: با توجه به خصوصیت سمی متانول، هیچ توصیه‌ای مبنی بر استفاده از آن جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح مانند دستگیره در، میز کار و کف وجود ندارد.

وی در خصوص اینکه گفته می شود، مصرف خوراکی اتانول و یا غرغره کردن آن در دهان برای پیشگیری از عفونت کرونا موثر است، گفت: نوشیدن یا غرغره کردن االکل هیچ تاثیری در پیشگیری از کروناویروس ۲۰۱۹ ندارد.

متانول در حقیقت بی رنگ است

اسدی پور بیان کرد: الکل متانول در حقیقت بی رنگ است و برای اینکه از اتانول تشخیص داده شود آن را به رنگ نارنجی در می آورند.

وی افزود: این رنگ با اضافه کردن ترکیبات شیمیایی مانند وایتکس به راحتی از بین می رود پس مراقب افراد سودجو باشید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مردم خواست برای کنترل ویروس کرونا کمک کنند و در خانه بمانند.

وی معتقد است که اگر مردم به توصیه ها عمل نکنند شاهد وضعیت بدی درکرمان می شویم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=44662
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.