محدودیت‌های هوشمند فقط اصناف را نشانه رفته است| رییس اتاق اصناف: حمایتی نیست

کرکره‌های نیمه باز با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی. بی‌اعتنایی به قوانین و بازرسی‌های ناقص و یا قرار گرفتن در تنگنای مشکلات معیشتی، کدام یک این وضعیت را رقم زده است؟

درس نگرفتن ازگذشته بار دیگر اوج گیری کرونا را رقم زد و در این بین اصناف مثل همیشه در صف اول تعطیلی‌ها قرار گرفتند. اما سوال اینجاست، تعطیلی اصناف چقدر به کاهش پیک کرونا کمک کرده است؟ و اصناف کجای داستان پیک‌های کرونا هستند؟
پاسخ این معما را از معازه‌هایی شروع می‌کنیم که با کرکره نیمه باز در حال فعالیت هستند.

مغازه دار: به خاطر اجاره نبود باز نمی کردم

یک فروشنده که مغازه پوشاکی دارد می‌گوید: این سومین باری است که مغازه‌ها بسته شده است. اگرقانون درستی بود و همه بسته می شدند حرفی نبود اما مغازه رییس صنف باز است. من هم اگر به خاطر اجاره مغازه نبود، مجبور نبودم دزدکی مغازه ام را باز کنم تا مال خودم را دزدکی بفروشم.

او ادامه می‌دهد: وقتی بانک‌ها باز هستند و چک‌ها برگه می‌شود مجبور به کار هستیم، همین بانک فردا اگر 3 میلیون وام بخواهیم به دلیل داشتن چک برگه‌ای قبول نمی‌کند؛ از طرفی جنس‌ها در مغازه مانده و از مد رفته‌اند، اجناس زمستانی هم همه در انبار مانده و خاک می‌خورند.

مغازه دار دیگری که فروشگاه لوازم موسیقی دارد می‌گوید: اصل قضیه جلوگیری از مسافرت‌ها بود وگرنه در مغازه‌ای که ما از صبح تا عصر شاید 10 مشتری داشته باشیم که آن هم حتما با ماسک و فاصله هستند چرا باید تعطیل شود؟

یک مغازه دار دیگر هم که فروشگاه لوازم ورزشی دارد می‌گوید: صاحب مغازه صبح زنگ زده و درخواست کرایه مغازه را دارد. 10 روز بسته بودیم و امروز برای پرداخت بیمه نامه و کرایه باز کردم. هیچ حمایتی هم از صنوف نشده است.

رئیس اتاق اصناف: کم‌تر از 10 درصد اصناف حمایت شدند

جعفری رئیس اتاق اصناف کرمان معتقد است تعطیلی اصناف تاثیری در مهار کرونا نداشته است: «بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا بیش از 50 درصد شیوع کرونا دورهمی خانوادگی است و در این بین اصناف سهم ناچیزی دارند اما متاسفانه هر زمان مشکلی پیش می آید اول اصناف تعطیل می شود.»

او ادامه داد: ستاد کرونای استان می‌گوید ستاد ملی تصمیم گیرنده است و تصمیمات هم لازم الاجرا؛ در صورتی که باید برای هر استان و شهرستان جداگانه تصمیم گیری شود نه این که تهران با همه شهرستان ها مقایسه شود.

جعفری در زمینه حمایت اصناف در این دوران می‌گوید هیچ حمایتی از اصناف نشده است؛ این دوره که هیچ در دوره های قبلی، تسهیلاتی در نظر گرفته بودند که شاید کمتر از ۱۰ درصد دریافت کردند. بانک از متقاضی ۳ ضامن بالای ۳۰ میلیون حقوق می‌خواهد.

از طرفی گروه شغلی شماره یک شامل تعداد زیادی از اصناف است که به نظر می‌رسد برخی از آن ها تداخل صنفی دارند. مثلا صنفی که بخشی از فروشگاهش در گروه شماره یک و بخش دیگری در گروه های دیگر است و به خاطر بخشی که خدمات می دهد باز است؛ که رئیس اتاق اصناف کرمان می‌گوید فقط صنفی که خدمات می‌دهد مجاز به فعالیت است.

تعطیلی اصناف در مقابل شلوغی ادارات

گروهی دیگر اما به تبعیت از اعمال محدودیت ها کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند اما رد برخی از آن‌ها و دیگر مردمی که با تعطیلی اصناف رو به رو هستند را می توان در ادارت دولتی زد.

گروهی که بیکار شده‌اند از فرصت تعطیلی استفاده کرده و برای انجام کارهای عقب افتاده به اداراتی از جمله شهرداری‌ها، مالیات و همه اداراتی که ارباب رجوع دارند، می‌روند.

به واسطه این که چیزی از خدمات ادارات هم کم نشده و تعداد کارکنان آنها نیز یک سوم و یا دو سوم شده است، صف ارباب رجوع در این ارگان‌ها طولانی‌تر شده و کرونایی که در صف سیمان و مرغ دست به دست می شد حالا پایش به ادارات هم باز می‌شود.

اپیدمی صرف تعطیلی کنترل نمی‌شود

یک استاد اپیدمیولوژیست کرونا که خواست نامش برده نشود در گفت و گو با «کرمان‌نو» می‌گوید: به نظر من اول باید تعطیلی در ادارت دولتی انجام شود و بعد اصناف؛ زیرا زندگی مردم به اصناف بیشتر وابسته است.

او ادامه می دهد: خیابان های شلوغ نشان می‌دهد که تعطیلی اصناف در ترافیک شهری تاثیری ندارد و از طرفی برخی صنوف با تعداد افراد کمی برخورد دارند.

این کارشناس پزشکی افزود: تقریبا مدارس و دانشگاه ها در یک سال و نیم گذشته بسته هستند و دیگر چیزی برای بستن نمانده. تنها جایی که باقی مانده و اعمال قانون رو آن هاست اصناف است. از طرفی اصناف پر خطر باید دقیق شناسایی شوند و آنهایی که تاثیر زیاد می گذارند کنترل شوند.

او در زمینه تاثیر بستن اصناف در کنترل اپیدمی گفت: در این زمینه هیچ مطالعه ای نشده و نکته این است که بعد از تعطیل کردن چقدر اعمال قانون کردیم؟ وقتی قانون به خوبی رعایت نشود؛ عملا تاثیری روی پدیده مورد نظر ندارد و وقتی مردم می بینند که قانون رعایت نمی شود تاثیر نامطلوبی دارد.

این استاد اپیدمیولوژیست کرونا تاکید دارد که فقط صرف تعطیلی نمی شود اپیدمی کنترل کرد: «در کنترل اپیدمی باید همه زمینه ها از جمله فرهنگ، اقتصاد، پیگیری افراد باید کار شود. ضمن این که اپیدمی ما تنها اپیدمی کرونا نیست؛ اپیدمی خودکشی، اپیدمی فقر، اپیدمی آسیب‌های اجتماعی و حتی اپیدمی سرطان چیزهایی است که درگیر آن هستیم.»

خطر شلوغی صف های مرغ و سیمان شاید خیلی بیشتر از برخی صنوف کم مشتری باشد که با رعایت پروتکل ها شرایط کار را نیز دارند. همه این ها در کنار هم نشان دهنده نقص طرحی است که علی رغم تجربه یک ساله به نظر می رسد چندان هوشمند هم نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68887
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.