مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات کرمان چهار برابر سقوط هواپیمای اوکراینی| 760 کشته در هشت ماه اول امسال

آمار تلفات حوادث رانندگی استان کرمان چندین برابر آمار جان باختگان حادثه کرمان و سقوط هواپیمای اوکراینی در یک بازه‌ی زمانی مشخص است.

حوادث تلخ  این روزها از جمله حادثه کرمان و هواپیمای اوکراینی چند وقتی است که چهره شهر و حتی کشور  را غمگین کرده است.

اما آیا اینها تنها اتفاقاتی است که صدها جان را از مردم می گیرد؟!

اگر نگاهی به آمار فوتی ها در ایران و استان بیاندازید به خوبی متوجه می شوید که در طول سال افراد زیادی در اثر تصادف جان خود را از دست می دهند.

اینکه این آمارها و ارقام با گذشت سال های پی در پی همچنان بالاست و کاهش چشمگیری ندارد خود جای بحث دارد.

اما نکته اصلی اینجاست که گذشتن و رد شدن از این حوادث در بین اکثریت افراد جامعه عادی شده است.

البته شاید بتوان گفت بالا بودن میزان مرگ و میر در اثر تصادفات و رسیدن خبرهای مرتبط با آن گاهی در فاصله چند ساعته عامل عادی بودن این نوع فوت شدن ها باشد.

بطور مثال آخرین حادثه در جاده های کرمان مربوط میشه به واژگونی امروز پژو ۴۰۵ در محور کرمان – بم که به کشته شدن یک مرد 35 ساله شد.

بد نیست بدانید بر اساس آخرین گزارش سازمان پزشکی قانونی از متوفيات حوادث رانندگی در هشت ماهه نخست امسال، 760 نفر در استان کرمان بر اثر این حوادث جان خود را از دست داده اند.

با یک ضرب و تقسیم ساده می بینید که این آمار 12/5 برابر تعداد کشته شدگان حادثه کرمان و 4 برابر تعداد جان باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی است.

این یعنی میزان فوتی های حوادث رانندگی در هشت ماهه نخست استان کرمان برابر است با سقوط 4 هواپیما در همین بازه زمانی، البته با همان ظرفیت 176 نفر.

گزارش پزشکی قانونی از متوفيات حوادث رانندگی هشت ماهه ابتدایی سال جاری نشان می دهد آمار تصادفات نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نداشته بلکه 3/7 درصد افزایش هم داشته است.

بیش از 50 درصد فوتی های حوادث رانندگی مربوط به تلفات جاده ای است

آمارها نشان می‌دهد که بخش مهمی از تلفات رانندگی (53/9 درصد) مربوط به جاده‌های برون‌شهری است.

از مهمترین دلایل آن می‌توان به سرعت بیشتر خودروها، بُعد مسافت، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان اشاره کرد.

نگاهی به چرایی میزان بالای تلفات حوادث رانندگی  در ایران و استان کرمان

ایران از جمله كشورهایی است كه میزان مرگ و میر در سوانح رانندگی آن بالاست.

طبق آخرین آماری که سازمان بهداشت جهانی از سال 97 اعلام کرده ایران در رتبه 38 است آن هم با نرخ 32.30 درصدی مرگ و میر جاده ای.

بیشتر كارشناسان علل وقوع این مساله را فرهنگ غلط رانندگی و پایین بودن سطح استاندارد خودروها می دانند.

فرسودگی خودروها، مجهز نبودن آنها به كسیه ی هوا، ترمزهای ضد قفل، كمربندهای ایمنی مناسب و مقاوم نبودن بدنه ی خودروها از عوامل خطر آفرین در رانندگی است.

و بی شک یكی دیگر از مهمترین دلایل تصادفات وضعیت نامناسب جاده ها است.

ظرفیت كم راه ها و پایین بودن سطح استاندارد فنی آنها می تواند یكی از عوامل اصلی وقوع حوادث جاده ای باشد.

در سطح شهری نیز كیفیت نامناسب سطح خیابان ها در بسیاری از موارد به بروز سانحه منجر شده است.

در گزارش های متعدد به عوامل بسیار زیادی از جمله  فشار زیاد كاری بر رانندگان ، رفتارهای پر خطر عابرین  پیاده و توجه نكردن به آموزش های لازم در زمان گرفتن گواهینامه اشاره شده است.

افزون بر ۱۰ هزار پرونده تصادفات رانندگی در دادگستری کرمان وجود دارد

رییس کل دادگستری استان کرمان آبان ماه سال جاری گفت: طی هفت ماهه نخست امسال، آمار ورودی پرونده‌های وارده به دادگستری استان کرمان با موضوع ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادفات رانندگی ۱۰ هزار و ۱۱۱ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۹ درصد کاهش یافته است.

ایرنا گزارش داده؛ یدالله موحد در ادامه اشاره کرده به اینکه سالانه حدود ۱۷ هزار نفر در محورهای مواصلاتی کشور جان خود را از دست می‌دهند و صدها هزار نفر نیز زخمی و همچنین میلیاردها خسارت مالی به کشور وارد می‌شود.

 رییس کل دادگستری استان کرمان همچنین از شناسایی ۱۶۷ نقطه حادثه خیز پرتصادف در محورهای برون شهری استان خبر داده است.

همچنین در این گزارش آمده که فرمانده انتظامی استان کرمان نیز گفته یکی از مشکلات این استان وضعیت انضباطی و فرهنگ موتورسواران است.

با تمام آمارهای داده شده در این گزارش به خوبی روشن است، سالانه در استان ما تعداد زیادی از کرمانی ها جان خود در حوادثی از دست می دهند که دلیلش بیشتر از سقوط هواپیمای اوکراینی و حادثه کرمان به خطای انسانی بر می گردد.

حوادثی که با اندک رعایت حقوق یکدیگر، چه از طرف کسانی که در امر ایمنی سازی محور های درون شهری و برون شهری وظیفه ای دارند و چه رانندگانی که در این مسیرها تردد می کنند، می توانند کاهش چشمگیری داشته باشند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40709
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.