مشکلات بی پایان پروژه‌های پتروشیمی استان کرمان

پتروشیمی یکی از نیازهای زیرساختی استان به شمار می‌آید و چند سالی است که اجرای پروژه‌های آن در استان ما آغازشده اما پس از گذشت چندین سال، گفته می‌شود پروژه‌های پتروشیمی استان در مرحله تأمین مالی معطل‌مانده و هزینه آن‌ها از سه هزار میلیارد به ۱۰ هزار میلیارد تومان ارتقا پیداکرده است.

کرمان نو| صبح امروز بود که استاندار کرمان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اعلام کرد:«پرونده های پتروشیمی فجر کرمان و بافت در بانک معطل و منتظر تشکیل کنسرسیوم هستند. فدایی در ادامه گفته بود:« احساس می‌کنم برخی مدیران نسبت به پروژه‌های پتروشیمی حساس نیستند و نشانه آن گزارشاتی است که ارائه می شود، لذا اگر بحثی وجود دارد باید مطرح شود تا درست تصمیم بگیریم.»

خوب است بدانید کنسرسیوم مشارکت و اتحاد دو یا چند نفر، چند شرکت، چند سازمان یا ترکیبی از آنها است که برای رسیدن به یک هدف، فعالیت های هماهنگ دارند و یا منابعشان را با هم ادغام می کنند.

سه پروژه پتروشیمی در استان کرمان

شایان‌ ذکر است، ۱۷ مرداد امسال استاندار کرمان در نشست خبری خود به مناسبت روز خبرنگار درباره پروژه‌‌های پتروشیمی گفته بود: «پروژه‌های پتروشیمی تعطیل نشده‌اند. سه پروژه پتروشیمی در استان کرمان در نظر گرفته‌شده که شامل پروژه پتروشیمی بافت، فجر کرمان و جازموریان است.
فدایی گفته بود:«پروژه پتروشیمی بافت از سال ۹۲ شروع شده و به همراه پتروشیمی فجر در مرحله تأمین مالی است.  قرار بود برای تأمین مالی پتروشیمی «بافت» جلسه‌ای با بانک ملی داشته باشم ولی هنوز تشکیل نشده است. بانک پاسارگاد هم سرمایه‌گذار پتروشیمی فجر است. در آخرین جلسه‌ای که با مدیرعامل بانک پاسارگاد داشتیم قرار شد هیات عامل صندوق توسعه با هیات مدیره بانک پاسارگاد تعاملی داشته باشند. هنوز منتظر نتیجه جلسه هستیم. حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای پروژه پتروشیمی لازم است.»

با توجه به صحبت‌های استاندار در جلسه امروز مشخص است که وضعیت روند پروژه‌های پتروشیمی در کرمان، مناسب نیست.

۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه موردنیاز پروژه‌های پتروشیمی

«با توجه به این‌که بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار از ۴۴ میلیارد دلار صادرات کشور مربوط به پتروشیمی است، باید هر چه سریع‌تر مشکلات پروژه‌های پتروشیمی استان حل شود و کار آغاز شود.» این جمله رییس سازمان صمت است که معتقد است:«پتروشیمی یکی از نیازهای استان به‌حساب می‌آید و باید به‌عنوان زیرساخت تحقق پیدا کند، در حال حاضر شرایط آن مطلوب نیست و تأمین مالی آن باید از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس انجام شود.»

رییس سازمان صمت شمال استان درادامه به «کرمان نو» گفت: «مشکل اصلی پروژه‌های پتروشیمی کرمان و بافت، تأمین منابع مالی است که در مرحله فاینانس در حال پیگیری هستند. این پروژه‌ها خصوصی بوده و مجوزهای اولیه را دریافت کرده‌اند.»

مهدی حسینی نژاد ادامه داد: «هزینه‌ای که در ۲ سال و نیم گذشته برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شد، سه هزار  میلیارد تومان بود ولی الان به ۱۰ هزار میلیارد تومان جهت ادامه کار نیاز است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37124
1 نظر
  1. حمید می گوید

    در یک استان خشک و بی اب چطور می گویید پتروشیمی از نیازهای استان است این طرحها بدون توجیه و با فشار سیاسی شروع می شوند و تبعاتش می ماند برای شهر و استان.جاده کرمان رفسنجان چه مزیتی دارد که باید پتروشیمی در انجا احداث شود؟ اب فراوان دارد؟چاه نفت دارد؟
    فردا الودگی هوا و کم ابی می شود خار چشم مردم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.