دعوت از دستگاه قضا برای بررسی ایمنی معادن زغالسنگ


معدن پابدانا قبل از ریزش ۴مرحله اخطار گرفته بود

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان معدن پابدانا قبل از ریزش و مرگ ۲کارگر، ۴مرحله برای رعایت موارد ایمنی اخطار گرفته بود اما شرکت معدنی به اخطارها توجه نداشت.

محمدرضا مصباح، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان  با اشاره به اینکه آمار حوادث در استان کرمان نسبت به سال‌های گذشته بالا نیست افزود: حادثه معدن ۱۲ – ۱۴ کوهبنان نخستین حادثه منجر به فوت طی ماه‌های گذشته بوده که در یک معدن خصوصی رخ داده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، این مسئول با اشاره به اقدامات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در حوزه ایمنی معادن گفت: با بازرسی های مکرر نواقص قانونی را به شرکت های معدنی اعلام می کنیم تا نواقص موارد ایمنی را بررسی و اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه چند معدن را به دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی به مراجع قضایی ارجاع داده ایم تصریح کرد: از نمایندگان مراجع قضایی نیز برای بررسی دقیق موارد ایمنی در معادن زغال‌سنگ دعوت شده تا از نزدیک مشاهده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان کمبود نقدینگی این معادن را یکی از مشکلات مهم برشمرد و تصریح کرد: به تعویق افتادن مطالبات شرکت‌های زغال‌سنگ استان کرمان سبب شده تا بتوانند فقط بخشی از هزینه‌ها از جمله حقوق کارگران خود را بپردازند و زندگی کارگران با مشکلات معیشتی روبه رو نشود.

مصباح با اشاره به اینکه به نظر می رسد معادن خصوصی و شرکت ملی زغال سنگ کرمان باید یک سرمایه‌ گذاری ویژه‌ای را در حوزه ایمنی کارگاه‌های خود انجام دهند تا کارگران با فراغ بال بیشتر کار کنند تصریح کرد: در این قضیه به صورت جدی ورود کرده‌ایم و به معادن شهرستان‌های راور، کوهبنان و زرند هشدار داده شده است که اگر کارگاهی ایمنی نداشت به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با حل مشکلات نقدینگی، معادن در حوزه ایمنی فعالیت بیشتری داشته باشند گفت: متاسفانه ماهیت و ذات معادن زغال سنگ در جهان حادثه خیز است.

معدن پابدانا به مراجع قضایی معرفی شده بود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تاکید کرد: معدن ۱۴-۱۲ پابدانا کوهبنان که هفته گذشته ریزش داشت از ابتدای امسال تاکنون چهار اخطار مبنی بر رعایت نکردن اصول ایمنی به معدن ابلاغ و یک بار نیز با حضور مرجع قضایی منطقه در این معدن نامه معرفی به دادگاه برای آن صادر شده و موجود است.

مصباح با بیان اینکه برخورد قهری برای ایمن سازی معادن پاسخگو نیست و نیازمند سرمایه گذاری است گفت: همچنین نشستی به منظور رعایت ایمنی کارگاه‌ها باحضور استاندار کرمان برگزار و در این نشست سرمایه گذاری در حوزه ایمن سازی معادن که سرمایه گذاری برای نیروی انسانی است تاکید شد که امیدوایم بتوانیم این مهم را پیگیری و به نتیجه برساینم.

وی خاطرنشان کرد: کارگران معادن زغال سنگ به دلیل سخت و زیان آور بودن با ۲۰ سال سابقه کار بازنشست می شوند و در سطح ملی نیز پیگیری هایی برای ضریب بازنشسگی  آنان از ۱.۵ به ۲ درصد شده تا اینکه بتوانند در ۱۵ سالگی فعالیت بازنشست شوند.

ریزش معدن به دلیل نشت گاز نبود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با تأکید بر اینکه ریزش معدن ۱۴-۱۲ پابدانا کوهبنان به دلیل نشت گاز نبوده است تصریح کرد: معادن گاز خیز در حوزه صنعت زغال با یکدیگر متفاوت هستند و ایمن سازی لازم در این معدن تا حدودی انجام شده اما شکست زمین (گسل) در این معدن سبب ایجاد حادثه شده  و ایمن سازی کفایت نکرده و ریزش کرده است.

شرکت معادن زغال سنگ کرمان شامل هفت معدن در استان کرمان است که حدود سه هزار کارگر در آن فعالیت دارندو شمار معادن بخش خصوصی زغال سنگ استان نیز ۱۳ مورد با ۲ هزار کارگر اعلام می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98241
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.