مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان: لامبدا خطرناک‌تر از سایر جهش‌‌ها در کمین است


هر فرد مبتلا به ویروس دلتا هشت نفر را مبتلا می‌کند| شرایط واکسیناسیون خوب نیست

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این که هر فرد مبتلا به ویروس دلتا هشت نفر را مبتلا می‌کند گفت: در ایران حدود ۱۰ درصد نوبت اول واکسن را زده‌اند که نشان می‌دهد شرایط واکسیناسیون خوب نیست.

دکتر «نوذر نخعی» امروز چهارشنبه در گفت و گویی مجازی آخرین یافته‌های علمی کرونا را اعلام کرد.

دکتر نخعی با بیان این که اگر سخت گیری‌ها انجام نشود، پیک فعلی تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت گفت: نمودارها نشان می‌دهد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در این پیک مشکل ساز شده است.

او ادامه داد: موضوع خیلی جدی تر از فازهای قبل است و همه همچنان رعایت کنند.

دکتر نخعی در زمینه انواع ویروس کرونا گفت: تا کنون ویروس‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا شناسایی و اخیرا لاندا نیز به آن‌ها اضافه شده است.

لامبدا خطرناک تر از بقیه در کمین است

او با اشاره به این که ویروس لامبدا شیلی را درگیر کرده افزود: این ویروس هنوز در رده بندی جزو ویروس‌های نگران کننده‌ قرار نگرفته اما پیش بینی شده در آینده جزو آن‌ها قرار بگیرد.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: تنها مقاله علمی در زمینه لامبدا می‌گوید این ویروس مسری تر بوده، در مقابل واکسن مقاوم‌تر است و خطرناک‌تر خواهد بود.

هر فرد مبتلا به ویروس دلتا هشت نفر را مبتلا می‌کند

دکتر نخعی در خصوص کرونای نوع دلتا نیز گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد دوره کمون دلتا کمتر است؛ اپیدمی آن ۱۰ تا ۱۲ هفته بوده و احتمال بستری و سرایت پذیری آن بیشتر است.

او با اشاره به این که ویروس آنفولانزای پرندگان کم‌تر از یک نفر و سرماخوردگی ۲ نفر را مریض می‌کند، تاکید کرد: کرونای دلتا هفت تا هشت نفر را مبتلا می‌کند که باید دقت بیشتری در زمینه پیشگیری آن باشد.

به گفته دکتر نخعی توصیه‌های علمی همچنان به استفاده از ماسک خصوصا در شرایطی خارج از خانه است.

اثر گذاری ۷۵ درصدی آسترازنکا در کرونای معمولی

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد انواع واکسن‌ توضیح داد: سازمان جهانی بهداشت تاکنون واکسن‌های مدرنا، فایزر، ۲ نوع آسترازنکا، سینوواک و سینوفارم را تایید کرده است که در کشور ما سینوفارم و آسترازنکا وجود دارد.

او ادامه داد: واکسن‌های ایرانی پاستور، برکت و اسپوتنیک قرار است به زودی تایید جهانی شوند؛ البته از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته‌اند.

دکتر نخعی با بیان این که آسترازنکا جز اولین واکسنی‌هایی بود که سازمان جهانی بهداشت تایید کرد گفت: این واکسن در برابر کرونای معمولی ۷۵ درصد و در مقابل دلتا ۶۷ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

بهترین واکسن در دسترس ترین ‌آن است

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به این که امارات در صدر کشورهای تزریق واکسن قرار دارد گفت: در ایران حدود ۱۰ درصد نوبت اول واکسن را زده‌اند که نشان می‌دهد شرایط واکسیناسیون خوب نیست.

او در خصوص انتخاب نوع واکسن برای تزریق عنوان کرد: مراجع مهم علمی می‌گویند بهترین واکسن در دسترس ترین ‌آن است؛ اگر حق انتخاب نداشتید واکسن در دسترس را بزنید زیرا هر واکسن ۶ ماه بعد ایمنی ایجاد می‌کند.

دکتر نخعی گفت: همه واکسن‌ها بالای ۹۰ درصد مانع بستری شدن در بیمارستان می‌شوند.

او با اشاره به این که افراد داری بیماری‌های خاص در اولویت واکسن هستند توضیح داد: خانم‌های شیرده برای تزریق مشکلی ندارد و خانم‌های باردار هم تحت نظر می‌توانند واکسن بزنند.

دکتر نخعی تاکید کرد: کسانی که کرونا گرفته‌اند بعد از چهار هفته از زمان شروع علائم می‌توانند واکسن بزنند.

او ادامه داد: گزارش‌ها و محافل علمی مطرح می‌کنند زدن واکسن مختلف ایمنی بیشتری دارد اما سازمان جهانی فعلا توصیه نمی‌کند.

کدام داروها در بهبود کرونا تاثیر دارند؟

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص داروهای درمان کرونا گفت: از میان‌ داروهای مختلف در آخرین بررسی‌ها، داروی آیورمکتین توصیه نمی‌شود؛ هیدروکسیی کلورکین نیز به صراحت اعلام شده استفاده نشود.

او با اشاره به این که رمدیسیویر داروی مطمئنی نیست و باید در شرایطی خاص مصرف شود گفت: کورتن‌‌ها برای مریض‌هایی که به مطب مراجعه می‌کند توصیه‌ نمی‌شود.

دکتر نخعی تاکید کرد: تنها دارویی که سازمان جهانی به طور جدی مطرح می‌کند اکتمرا و کیوزارا هستند که قیمت بسیار بالایی دارند.

او افزود: طبق بررسی‌ها در بیماران سرپایی آزیترومایسین برای بیماران توصیه نمی‌شود و فایده ندارد اما فاووتیوین چون عوارضی ندارد به عنوان یک دارو مطرح می‌کنند.

به گفته دکتر نخعی زینک، ویتامین‌دی و ملاتونین به عنوان درمان سرپایی مطرح می‌شود.

بچه‌ها کرونا نگرفتند اما بیمارتر شدند

او در زمینه باز شدن یا نشدن مدرسه‌ها گفت: مدارس برای بیمار نشدن بچه‌ها تعطیل شدند اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بچه‌ها بیمار تر شدند؛ کرونا نگرفتند اما افسردگی و افت رضایت از زندگی و وابستگی به اینترنت در آن‌ها بیشتر و فعالیت بدنی آن‌ها کم‌ترشد.

او ادامه داد: شواهد قرائن نشان می‌دهد بستن مدرسه‌ها برای سلامتی آسیب زا است و باید در این مورد همه شواهد را دید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=74641
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.