رییس صنف مرغ و ماهی: طرح خوب است اما زیرساخت آن مهیا نبوده و کارایی ندارد


هزینه توزیع پستی مرغ در کرمان؛ هر روز ۲۰ میلیون تومان

اداره پست برای توزیع هر کیلو مرغ با سیستم مرسولات پستی ۱۰۰ تومان هزینه می‌گیرد که با در نظر گرفتن توزیع 200 تن مرغ در استان، روزانه 20 میلیون تومان هزینه دارد؛ سرپرست معاونت اقتصادی استانداری معتقد است باید بررسی دقیق تری در خصوص ادامه این طرح انجام شود.

کمبود مرغ در استان کرمان داستان تازه‌ای نیست. همواره در بازه‌های زمانی مختلف شاهد صف‌های طولانی مقابل مرغ فروشی‌ها و کاهش این ماده غذایی هستیم. این روزها نیز زمزمه‌های آن دوباره شنیده می‌شود.

یکی ایرادهای عرضه مرغ، توزیع نامناسب آن در بازار است؛ مرغی که از کشتارگاه بیرون می‌آید به دست فروشنده‌های مجاز نرسیده و در مواردی توسط دلال‌ها از استان خارج می‌شود.

اردیبهشت امسال مسئولان تصمیم گرفتند با اجرای طرح توزیع مرغ با استفاده از زیرساخت‌های اداره پست از این اتفاق جلوگیری کنند. کرمان جزو اولین استان‌هایی بود که این فرآیند را اجرایی کرد.

در این طرح محموله‌هایی که از کشتارگاه به مقصد خرده فروشی و عمده فروشی برای قطعه بندی‌ها و رستوران‌ها صادر می‌شود باید با زیرساخت پست بارکد نصب کنند و این بارکد در مقصد بازخوانی و توسط تحویل گیرنده دریافت شود. به این ترتیب تحویل دهنده و تحویل گیرنده در سامانه مستندسازی می‌شود.

این طرح با استفاده از زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری از جمله سامانه جامع تجارت و زیرساخت شرکت ملی پست برای مرسولات پستی انجام می‌شود.

اداره پست برای هر کیلو مرغ ۱۰۰ تومان هزینه بارکد دریافت می‌کند. با در نظر گرفتن توزیع روزانه 200 تن مرغ در استان، ۲۰ میلیون هزینه توزیع مرغ در یک روز می‌شود؛ البته این میزان بین 100 تا 200 تن متغیر است.

سرپرست معاونت اقتصادی: دستگاه‌های متولی مزایا و معایب طرح را بررسی کنند

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان در جلسه تنظیم بازار روز دوشنبه ۱۷ آبان به‌ اعلام کرد دستگاه‌های متولی موضوع توزیع پستی مرغ در کرمان را بررسی کنند.
مهرابی گفت: «با توجه به اینکه روزانه ۲۰ میلیون تومان به پست برای ارسال مرغ پرداخت می شود، دستگاه های متولی مزایا و معایب طرح را بررسی کنند تا درباره ادامه قرارداد با شرکت پست تصمیم گیری شود.»

او به «کرمان‌نو» می‌گوید: «هدف از این طرح این است که مرغ در فرآیند انتقال نشت نکند؛ اما گزار‌ش‌های میدانی رسیده، مبنی بر این که این کار خیلی کمکی به نظارت و رصد مرغ از کشتارگاه تا خرده فروشی نمی‌کند، که باید بررسی شوند.»

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان می‌گوید: «اگر طرح در توزیع صحیح مرغ در بازار کمکی نکند؛ این هزینه از جیب مصرف کنندگان می‌رود و باید بازنگری شود.»

به طور کلی قیمت مرغ از اجزای مختلفی تشکیل شده است، یکی از آن‌ها هزینه حمل از کشتارگاه تا خرده فروشی است که به اداره پست داده و در قیمت نهایی لحاظ می‌شود.
همانطور که پیش از این گفته شد اداره پست برای هر کیلو مرغ ۱۰۰ تومان هزینه‌ می‌گیرد که مبلغ میلیاردی در طول یک سال می‌شود.

حالا سوال اینجاست، آیا هزینه روزانه‌ای که به اداره پست پرداخت می‌شود؛ هدفی که داشته را تامین می‌کند یا نه؟

رییس صنف قصابان و مرغ و ماهی: پول به جیب اداره پست می‌رود

منصوری نیا رییس صنف قصابان و مرغ و ماهی می‌گوید: «به طور کلی این طرح، طرح خوبی است اما اجرای آن زمان بر بوده و زیرساخت‌ آن مهیا نیست.»

منصوری نیا معتقد است در نهایت اگر طرح عملی شود خوب است اما در حال حاضر عملا کارایی ندارد: «همه فروشندگان طبق اعلام سازمان صمت باید در سامانه تجارت ثبت نام کنند که در حال انجام است، هر چند تعدادی هنوز ثبت نام نکرده‌اند، طرح در آینده موفق خواهد بود اما الان پول از مصرف کننده گرفته شده و به جیب اداره پست می‌رود.»

رئیس سازمان صمت: طرح در مرحله پایانی زنجیره ایراد دارد

حسینی نژاد رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت شمال استان کرمان به «کرمان‌نو» می‌گوید: «تمام هدف این طرح شفاف سازی در زنجیره مرغ از تولید تا مصرف است.»

او ادامه می‌دهد: قرار بوده که در توزیع با پست از کشتارگاه با بارکدی که روی مرغ می‌خورد، مرغ تا خرده فروشی رصد شود؛ بر اساس تفاهی که انجام شده این کار در قسمت اول یعنی کشتارگاه‌ها انجام شده و بارکد می خورد، اما در قسمت آخر چون تازه شروع شده طرح کامل نیست.

به گفته حسینی نژاد در این طرح اگر زنجیره مرغ، شامل خورده فروش‌ها و کسانی که مرغ را حمل می‌کنند، کامل شود قطعا خوب است و شفاف سازی توزیع انجام می‌شود؛ در حال حاضر اطلاعات افراد این زنجیره در سامانه تجارت در حال تکمیل است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت شمال استان کرمان گفت: رصد طرح در حال انجام است و نتیجه در جلسه تنظیم بازار هفته آینده اعلام می‌شود که این زنجیره چقدر کامل شده و چه میزان بازدهی دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79641
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.