هفت شهرستان و یک پایگاه انتقال خون

رییس انتقال خون جنوب استان: ذخایر خونی جنوب استان کاهش داشته واکنون ذخیره خونی سه تا 5 روزه است که باید به 5 تا هفت روز برسد

خبرنگار: نجمه سعیدی

به گفته روح اله میرزایی مدیرکل انتقال خون استان کرمان میزان اهدا خون در استان کرمان سالانه حدود ۷۵ هزار واحد خونی است که ۶۲ درصد آن مربوط به اهداکنندگان مستمر است که به لحاظ سطح کیفی و سلامت خون، بالاترین سلامت خون اهدایی را دارند زیرا این افراد حداقل سالی ۲ بار خون اهدا می کنند.

حدود ۸ درصد بیماران تالاسمی در استان کرمان

روح اله میرزایی با بیان اینکه مراکز انتقال خون استان در فصل‌های سرد سال با کمبود مراجعه‌ کننده مواجهه می شوند اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصول سرد، طبیعی است که با کاهش اهداکننده خون مواجه شویم.

وی با تاکید بر اینکه کاهش مراجعه‌کننده به مراکز انتقال خون در نیاز مراکز درمانی تغییری ایجاد نخواهد کرد و این نیازها همچنان ادامه دارد افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دائمی و همیشگی و به قوت خود باقی است و از مردم استان کرمان تقاضا داریم که به طور مستمر، روزانه و تدریجی به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و خون خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اعلام این خبر که مراکز درمانی استان روزانه حدود ۴۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند واستان کرمان به دلایل متعدد یکی از استان‌های پرمصرف در زمینه مصرف خون و فرآورده های خونی است و حدود هشت درصد بیماران تالاسمی وابسته به تزریق خون در استان کرمان هستند افزود: در استان کرمان پنج پایگاه انتقال خون شامل شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان، جیرفت و بم آماده ارائه خدمت به مردم استان هستند.

505 بیمار مبتلا به تالاسمی در جنوب استان زندگی می کنند

دکتر سالاری معاون درمان جنوب استان در گفتگو با کرمان نو در مورد نیاز بیمارستان های جنوب استان به خون اعلام کرد که در جنوب استان و در مراکز درمانی هیچ کمبود خونی ای وجود نداشته است.

به گفته سالاری بیشترین مصرف خون در هفت شهرستان جنوبی مربوط به بیماران تالاسمی، حوادث رانندگی و زایمان است.

وی یادآوری کرد مراکز انتقال خون، خون مورد نیاز بیمارستان ها را تامین می کنند که اگر کاهشی در ذخایر باشد آنها متوجه می شوند و تا کنون هیچ نیازی از سوی مراکز درمان جنوبی بی پاسخ نمانده است.

سالاری تعداد بیماران تالاسمی شهرستان های جنوبی را که از فرآورده های خونی استفاده می کنند، 505 نفر اعلام کرده که به تفکیک کهنوج 45 ، فاریاب 22 ، منوجان 32، قلعه گنج ،53 رودبار 122، عنبر آباد47 ، جیرفت هم 184 نفرهستند.

هفت شهرستان جنوبی و تنها یک پایگاه انتقال خون

علی بهزادی رییس انتقال خون جنوب استان و تنها پایگاه ثابت انتقال خون هفت شهرستان جنوبی که در جیرفت قرار دارد در گفتگو با کرمان نو می گوید : مرکز ثابت انتقال خون جنوب استان در جیرفت است و که کل جنوب را از راین تا نودژ را تحت پوشش قرار می دهد و تامین کننده کل فرآورده خونی هستیم.

وی یاد آور شد: ما در این پایگاه توانایی اعزام نیرو برای دریافت خون اهدایی به مناطقی مثل فاریاب، رودبار، قلعه گنج، منوجان و شهر هایی که متقاضی هستند حتی روستاهای پرجمعیتی که متولی و ده یارشان یا هلال احمر در بعضی از شهر ها با ما همکاری کنند و به ما مکان بدهند را داریم. به طور مثال ما هر ماه 2 تا سه بار به کهنوج و یک بار به عنبر آباد می رویم، اکنون به دلیل کاهش ذخایر خونی جنوب نیاز به اهدا خون داریم ، ذخیره ما سه تا5 روزه است که باید به 5 تا هفت روز تبدیل شود و این نیازمند اهدا بیشتر شود که البته باید جامعه به خصوص زنان به این مهم راغب شوند.

رییس انتقال خون جنوب استان معتقد است کمبود فضای فیزیکی یکی از اصلی ترین مشکلات این پایگاه است و ادامه داد: به دلیل کمبود فضای فیزیکی یک ساختمان سه طبقه جدید را شروع به ساخت کردیم که الان تا مرحله اسکلت سازی پیشرفت کرده است که متاسفانه در بحث بودجه های عمرانی به مشکل برخوردیم که در حال پیگیری است که بتوانیم بحث ساختمان انتقال خون را ادامه بدهیم، بهره برداری اش بستگی به تخصیص اعتبارات دارد که پیگیر هستیم ما با این بودجه ای که قبلا داشتیم برنامه ریزی کرده بودیم که طبقه هم کف را کامل کنیم و به بهره برداری برسانیم که متاسفانه تخصیص منابع کم بوده و نتوانستیم. ما در بحث تجهیزات و نیروی انسانی فعلا مشکل نداریم و تنها در بحث فضای فیزیکی محدودیت داریم و می توانیم کلیه فرآورده های را در همین مرکز تهیه می کنیم. مرکز انتقال خون جنوب استان خون مناطق تحت پوشش را به خوبی تا مین می کند ولی در بعضی از فصول خاص و ماه رمضان به مشکل بر می خورد،

به گفته بهزادی مصرف فر آورده های خونی در جنوب استان نسبت به بقیه شهرستان ها بیشتر است.بیشترین مصرف کننده خون در هفت شهرستان جنوبی بیماران تالاسمی و تصادفات هستند.

بهزادی یادآور شد: به طور کلی خون جیرفت و عنبر آباد و فر آورده های خونی کل جنوب استان را ما پوشش می دهیم و خون بیمارستان 12 فروردین کهنوج را کرمان، سیرجان و رفستجان تامین می کند البته ما این توانایی را داریم اما فضای فیزیکی نداریم و و احتیاج به تجهیزات بیشتری مثل سامانه متحرک خون گیری که نیاز منطقه است، داریم. با توجه به گستردگی منطقه و جمعیت 1 میلیون نفر تحت پوشش فقط یک واحد انتقال داریم اگر چند نیرو تزریق شوند دیگر هیچ مشکلی نداریم که کل خون جنوب استان را تامین کنیم. پایگاه های های ثابت جیرفت هر روز از هشت تا یک خون گیری انجام می دهند و جدیدا به دلیل درخواست مردم و نیاز به افزایش ذخایر دوشنبه ها علاوه بر شیفت صبح، عصر هم باز هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38182
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.