وضعیت قرمز کرونایی در رفسنجان| افزایش نگرانی برای سلامت کادر درمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در حال حاضر وضعیت شهرستان رفسنجان مانند اکثر مناطق استان کرمان از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد.

“احمد جمالی زاده” صبح امروز ۱۹ تیر ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد بیماران بستری نسبت به هفته های قبل در حال افزایش است، اظهارکرد: به همین نسبت موارد مثبت سرپایی هم در حال افزایش است.

وی افزود: با بررسی بیماران در روزهای اخیر مشاهده کردیم که عمده راه انتقال از طریق تماس فرد سالم با افراد بیمار بوده که این امر عمدتاً در میهمانی ها، دورهمی ها، تفریحات آخر هفته بوده است و افراد از ماسک استفاده نکرده و فاصله اجتماعی را هم در مراسم مختلف عمدتاً مراسم ختم و عزا رعایت نکرده بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: یکی از مسائلی که باید همشهریان به آن توجه  کنند این است که اگر علائمی دال بر بیماری کووید ۱۹ مشاهده کردند بایستی در صورتی که علائم خفیف است در منزل استراحت کرده و فاصله را با سایر افراد حفظ کنند و حتماً از ماسک استفاده نمایند.

جمالی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: شهروندان قرنطینه خانگی را رعایت کرده و اگر علائم شدید در خود مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند. در حال حاضر توصیه نمی شود که به محض ظهور علائم، تست کرونا بدهند، مگر کسانی که جزء افراد پرخطر محسوب می شوند، مانند زنان باردار، افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری های زمینه ای دارند (فشارخون بالا، بیماریهای قلبی، عروقی، تنفسی مزمن، دیابت، کسانی که داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می کنند و شیمی درمانی می شوند) که این افراد در بروز علائم و یا درصورت تماس با فردی که به کرونا مبتلا بوده، بایستی آزمایش بدهند و در مورد سایر افراد توصیه به انجام آزمایش نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: در شرایط اپیدمی و بخصوص در این فصل که معمولاً بیماریهای تنفسی نادر بوده، وقتی فردی با علائم بیماری تب دار تنفسی مراجعه کرد، اولین احتمال و فرض بر این است که به بیماری کووید۱۹ مبتلاست، مگر خلاف آن ثابت شود و باید همه اصول بهداشتی که در مورد این بیماران گفته شده است را رعایت کنند.

جمالی زاده عنوان کرد: توصیه می کنیم که افراد به محض مشاهده علائمی مثل تب، بدن درد، علائم تنفسی مثل سرفه و گلودرد، از دست دادن حس بویایی و… در خانه بمانند و از رفتن به محل کار و یا حضور در اجتماعات جداً خودداری کنند تا باعث ابتلا  سایر افراد نشوند و زنجیره انتقال قطع شود.

وی زدن ماسک را برای همه افراد، ضروری دانست و گفت: بخصوص در زمان حضور در ادارات و اماکن عمومی و تجمع لازم است و برای بیمار و افراد علائم دار واجب تر است.

جمالی زاده ادامه داد: مثلث سلامتی در کنترل بیماری کرونا عبارت است استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون است..

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: اگر این سه نکته اساسی مد نظر مردم عزیز قرار بگیرد و رعایت شود تا حدود زیادی می توانیم مطمئن شویم که در کنترل این بیماری موفق خواهیم شد.

جمالی زاده بیان کرد: متاسفانه در برخی از شهرستانها اوضاع خیلی نگران کننده است.اگر همشهریان ما هم موضوع را جدی نگیرند حتما در روزهای آتی اوضاع رفسنجان هم وخیم خواهد شد. ما نگران کادر درمان هستیم، واقعا خسته شدند. مردم بخاطر فرزندان خودتان در بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی بیشتر رعایت کنید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52395
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.