وعده مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی: کرمان، محور تبلیغات گردشگری ایران در سال 99

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی در گفت‌وگو با «کرمان نو» وعده داد که استان کرمان نقش محوری در نمایشگاه‌های خارجی سال 99 خواهد داشت.

مدیریت بازاریابی و تبلیغات گردشگری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به اینکه اکنون مدیریت اداره کل میراث فرهنگی به دست مدیری با تجربه افتاده است، امیدوارم که مجموعه مقامات استانی، مردم و فعالین گردشگری از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

محمد ابراهیم لاریجانی افزود: باید بگویم طی صحبت هایی که با جناب فعالی داشتیم، در رابطه با چند پروژه با هم به تفاهم رسیدیم، از جمله آنها معرفی استان کرمان و حضورش در نمایشگاه های خارجی است که در سال 99 کرمان نقش محوری را در این نمایشگاه ها دارد.

وی ادامه داد: در حوزه تورهای آشناسازی وزارت خانه معمولا در طول سال 15 تور برگزار می کند و از کشور های مختلف و تور اپراتورها ، خبرنگارها و مستند سازها وارد ایران می شوند.

او به صراحت گفت: در سال های گذشته کسی از کرمان نبوده که میزبانی این تورها را بپذیرد، ولی اکنون مدیرکل جدید این استان اعلام آمادگی کرده که کرمان در سال آینده پذیرای یک الی 2 روز این تورهای آشناسازی باشد.

وی همچنین عنوان کرد: پیش از این استان کرمان حتی در برگزاری هفته های فرهنگی ایران در خارج از کشور هم اعلام آمادگی نکرده بود و ما با استان های مثل اصفهان، فارس و تهران حضور پیدا می کردیم که در این دوره اعلام کردن با جلب مشارکت های بخش خصوصی حضور پیدا می کنند.

این مدیرکل از برگزاری نشست های B2B این وزارت خانه برای آژانس دارها گفت و افزود: در این نشست ها آژانس دارهای اروپایی و کشورهای هدف را دعوت می کنیم و در طرف مقابلشان هم آژانس دارهای ایارنی هستند که خب باز هم اینجا جای آژانس دارهای کرمانی خالی بود.

وی ادامه داد: در پی صحبت هایی که با مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان داشتیم، مقرر شد همکاران کرمانی ما هم در این نشست ها که بسیار مفید و اثرگذار هستند حضور داشته باشند.

بازاریابی و تبلیغات؛ حلقه مفقوده گردشگری در استان کرمان

مدیریت بازاریابی و تبلیغات گردشگری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بازاریابی و تبلیغات یکی از مشکلات اساسی صنعت گردشگری در استان کرمان است.

لاریجانی عنوان کرد: با وجود اینکه استان کرمان پتانسیل های زیادی در حوزه گردشگری دارد اما نتوانسته سهم خود را از این صنعت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه کرمان یکی از مقاصد پر تقاضا و پر کشش برای محصولات تاریخی و فرهنگی در ایران است، افزود: اینکه  این استان نتوانسته جایگاه خود را در میان گردشگران خارجی و حتی گاهی از گردشگری داخلی به دست آورد، شاید حلقه مفقوده بازاریابی و تبلیغات است.

از وی در رابطه با برنامه های تبلیغاتی برای کرمان و معرفی این استان به عنوان یک مقصد جدید گردشگری پرسیدیم.

این مدیرکل در پاسخ گفت:  بازاریابی و تبلیغات یک مقوله پر هزینه است که مضیقه های مالی وزارت خانه و اداره کل میراث فرهنگی در استان کرمان و همچنین نبود اعتبارات و بودجه کافی در این حوزه باعث می شود ما نتوانیم همه ی ظرفیت های کشور را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دوم که در این میان مطرح است، پهناور بودن کشور و استان کرمان و همچنین تعدد جاذبه ها است.

لاریجانی بیان کرد: این مسئله منجر می شود که به حجم اعتبارات بیشتری احتیاج داشته باشیم و گاهی هزینه ها آنقدر زیاد می شود که به همه استان ها نمی رسد.

وی معتقد است برای جلو بردن بهتر این موضوع  باید در این زمینه یک اکوسیستم بازاریابی و تبلیغات راه اندازی شود،  اکوسیستمی شامل شهرداری، اتاق بازرگانی، اصناف، کارخانه دار ها و فعالان اقتصادی  که با همکاریشان در کنار فعالان گردشگری به معرفی کرمان بیانجامد.

وزارت خانه به تنهایی مسوول نیست

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی اضافه کرد: نباید در این بخش وزارت خانه گردشگری را به تنهایی مسوول بدانیم.

وی گفت: اگر به کشور های دیگر هم نگته کنید می بینید که در  کشوری مانند ترکیه، ترکیش ایرلاین بخش زیادی از تبلیغات گردشگری ترکیه را در دنیا انجام می دهد اما ایرلاین های ما در ایران کجای بازاریابی تبلیغات ما هستند.

لاریجانی افزود: در این کشور ها حتی بیمارستان ها، هتل های زنجیره ای و در بازاریابی حوزه گردشگری نقش ایفا می کنند زیرا می دانند اگر گردشگر وارد کشورشان شود، همه با هم از وجودشان سود می برند اما متاسفانه در کشور ما چنین نیست.

او عنوان کرد که همه باید کمک کنند تا ایران معرفی شود و به لحاظ معرفی و شناخت در دنیا به وضعیت ثبات برسیم تا بتوانیم گردشگری و محصولات خودمان را معرفی کنیم.

این مسوول بیان کرد: این مشکل چیزی نیست که به کرمان برگردد بلکه مشکل همه است و همه استان ها از عدم معرفی ایران در دنیا و کشورهای خارجی رنج می برد.

زمان بحران باید بازار هدف را تغییر داد

لاریجانی معتقد است که با توجه به این اتفاقات اخیر نمی توان گفت در  بحران گردشگری هستیم بلکه باید به کار خود ادامه دهیم و بر خلاف کشورهای دیگر که یک یا 2 محصول دارند و بازار هدفشان هم چند کشور هم منطقه است، چندین محصول گردشگری داریم و می توانیم به کشورهای مختلف معرفی کنیم.

وی افزود: درست است که اتفاقات اخیر از جمله ناآرامی های آبان ماه، سقوط هواپیمای اوکراینی بر بازار گردشگر خارجی به خصوص گردشگران اروپایی تاثیر می گذارد اما این تاثیر بر یک بازار مثل اروپاست و ما باید بازار هدفمان را تغییر دهیم.

این مسوول بر این باور است که تمرکز بر یک بازار هدف  درست نیست و همین موضوع باعث می شود که در وضعیت بحران ضرر کنیم.

شهدای مقاومت؛ جاذبه جدید گردشگری در کرمان

لاریجانی عنوان کرد: حدود 8 ماه پیش ابلاغیه ای به تمام ادارات کل فرستاده شد که بر روی همه ی شهدا به خصوص شهدای شاخصی که حماسه آفریدند و داستان دارند به عنوان جاذبه گردشگری کار کنند.

وی افزود: دلاوری ها و رشادت های همه شهدا مورد توجه است و با گذاشتن یک راوی خوب در کنار مقبره آنها این از خودگذشتگی ها را می توان هنرمندانه به نسل جوان انتقال داد.

او در خصوص مقبره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اینطور گفت: همه ی ایران خودشان را مدیون این بزرگ مرد می دانند و نه تنها گردشگری داخلی بلکه به زودی می بینید که حتی از کشور های محور مقاومت برای زیارت مقبره ایشان به کرمان سفر می کنند.

وی ادامه داد: من امیدوارم مجموعه مقامات استانی این آمادگی را ایجاد کنند و  این کافی نیست که فقط یک جاذبه ای گردشگر پذیر داشته باشیم باید مدیریتی پشتش باشد وگرنه ممکن است این جاذبه ضد تبلیغ هم شود.

وی بیان کرد: بهتر است همه آژانس دارهای کرمان از این فرصت استفاده کنند و برای این مقبره تورهایی تعریف کنند. باید گفت، نباید منتظر ماند مردم خود جوش بیایند باید برنامه ریزی داشته باشیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42781
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.