پتروشیمی فجر‌کرمان بدون مجوز محیط زیست

راه‌اندازی صنایع پتروشیمی فجرکرمان و بافت،قصه‌ای طولانی دارند، صحبت شروع به‌کار این پروژه‌ها به سال‌ ۹۲ برمیگردد و هنوز مشخص نیست چه برنامه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده زیرا نه‌تنها ازلحاظ تأمین مالی و آبی دچار مشکل هستند بلکه در پیچ‌وخم دریافت مجوز سازمان محیط‌زیست هم معطل‌مانده‌اند،به طوری که پتروشیمی فجر کرمان مجوز محیط زیست ندارد و پتروشیمی بافت هم گرچه مجوز را دریافت کرده اما در این خصوص پیشرفت فیزیکی نداشته است.

کرمان نو| ۱۷ مرداد امسال استاندار کرمان در نشست خبری خود به مناسبت روز خبرنگار درباره پروژه‌های پتروشیمی گفته بود: «پروژه‌های پتروشیمی تعطیل نشده‌اند. سه پروژه پتروشیمی در استان کرمان در نظر گرفته‌شده که شامل پروژه پتروشیمی بافت، فجر کرمان و جازموریان است.»

محمد جواد فدایی گفته بود: «پروژه پتروشیمی بافت از سال ۹۲ شروع‌شده و به همراه پتروشیمی فجر در مرحله تأمین مالی است. قرار بود برای تأمین مالی پتروشیمی «بافت» جلسه‌ای با بانک ملی داشته باشم ولی هنوز تشکیل نشده است. بانک پاسارگاد هم سرمایه‌گذار پتروشیمی فجر است. در آخرین جلسه‌ای که با مدیرعامل بانک پاسارگاد داشتیم قرار شد هیات عامل صندوق توسعه با هیات مدیره بانک پاسارگاد تعاملی داشته باشند. هنوز منتظر نتیجه جلسه هستیم و حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای پروژه پتروشیمی لازم است. در عین حال چهارم همین ماه، استاندار کرمان اعلام کرد: «پرونده‌های پتروشیمی فجر کرمان و بافت در بانک معطل و منتظر تشکیل کنسرسیوم هستند.»

مجوزهای زیست‌محیطی

درهرصورت وجود هر صنعتی در منطقه می‌تواند تأثیرات زیست‌محیطی داشته باشد، پروژه‌های پتروشیمی هم از این قاعده استثنا نیستند. حال این سؤال پیش می‌آید که ۲ پروژه پتروشیمی کرمان و بافت موفق به دریافت مجوز محیط‌‌زیست شده‌اند؟

خوب است بدانید عیسی کلانتری رییس سازمان محیط‌زیست در مردادماه ۹۷ از ممنوع شدن احداث صنایع فولاد و پتروشیمی در داخل کشور خبر داد و اعلام کرد: « ازاین‌پس به‌غیراز سواحل هیچ مجوزی برای احداث این ۲ صنعت در داخل سرزمین داده نمی‌شود.»

پتروشیمی فجر کرمان هنوز بی مجوز

اردیبهشت‌ماه امسال مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان در رابطه با آخرین وضعیت پروژه‌ی پتروشیمی فجر گفته بود: «طرح ارزیابی این پروژه به سازمان محیط‌زیست کشور ارائه‌شده ولی تاکنون هیچ موافقتی درباره‌ی آن اعلام‌نشده و هیچ مجوزی دریافت نکرده است.»

بااین‌وجود رییس سازمان صمت شمال استان طی چند روز گذشته به کرمان نو گفته بود: «مشکل اصلی پروژه‌های پتروشیمی کرمان و بافت، تأمین منابع مالی است که در مرحله فاینانس در حال پیگیری هستند. این پروژه‌ها خصوصی بوده و مجوزهای اولیه را دریافت کرده‌اند.»

برای این که از وضعیت فعلی دریافت مجوزهای زیست محیطی پروژه‌های پتروشیمی استان مطلع شویم، بار دیگر به سراغ محیط زیست استان رفتیم.

معاون فنی محیط‌زیست استان در خصوص مجوز  راه‌اندازی صنایع پتروشیمی بافت گفت: «این پروژه موفق به دریافت مجوز از سازمان محیط‌زیست شده، اما پیشرفت فیزیکی نداشته است و احتمالاً درگیر و دار کارهای اداری است. زمانی که پروژه‌ای مجوز ارزیابی دریافت می‌کند به این معنا است که ملاحظات زیست‌محیطی، تأمین آب و…  در این منطقه بررسی‌شده و راه‌اندازی آن مورد تأیید سازمان محیط‌زیست است.

نجمه نظری در خصوص مجوز پروژه پتروشیمی کرمان گفت: «مجوز این پروژه هنوز صادر نشده و صادر شدن مجوز توسط سازمان و به‌صورت کشوری انجام می‌شود.»


بی آبی مشکل همیشگی استان

مساله دیگری که برای راه‌اندازی پروژه‌های پتروشیمی در استان کرمان مطرح است، آب است.

همه می‌دانیم که اکثر نقاط این استان با بی آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و درعین‌حال هر بار از طرف مسوولان این خبر به گوش می‌رسد که قرار است کرمان به قطب فولاد و یک استان صنعتی تبدیل شود و زمانی که صحبت از بی‌آبی پیش می‌آید سه گزینه انتقال آب از خلیج‌فارس، استفاده از پساب فاضلاب و همچنین تغییر کاربری چاه‌های کشاورزی مطرح می‌شود درحالی‌که پروژه‌ها انتقال آب از خلیج‌فارس و استفاده از پساب فاضلاب هنوز  به بهره‌برداری نرسیده‌اند. 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37388
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.