پس از ۳ سال؛ کلنگ احداث «لجستیک پارک کشاورزی» جیرفت به زمین زده می‌شود

مطالعات پروژه لجستیک پارک کشاورزی از سال ۹۷ آغاز شده و حالا بعد از گذشت ۳ سال مدیر طرح پروژه می‌گوید که این پروژه ظرف ۵۰ روز آینده کلنگ‌زنی می‌شود.

شرایط خاص اقلیمی در جنوب استان کرمان باعث شده بستر تولید انواع محصولات کشاورزی فراهم شود. کشاورزان اما اغلب چندان سودی از آن ندارند و این دلال ها هستند که دسترنج کشاورزان را به جیب می‌زنند.

برند،بسته بندی و نداشتن صادرات متمرکز از مشکلات بزرگ کشاورزی جنوب کرمان است. در حال حاضر صادرات به صورت جزیره ای بوده و هر کسی به اسم خود محصولش را صادر می کند. احداث بندر خشک یکی از راهکارهای حل این مشکل است.

بندر خشک (dry port) پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط ریلی، هوایی و جاده‌ای است که مستقیماً با بنادر دریایی ارتباط دارد.

مهرماه ۹۷ اولین بار بحث احداث بندر خشک با توجه به ظرفیت خوب کشاورزی جنوب استان مطرح شد اما در مقیاس کوچکتر و در قالب پارک لجستیک کشاورزی.

بر این اساس در سند آمایش مراکز لجستیک کشور، شهرستان جیرفت به عنوان پهنه ایجاد پارک لجستیک کشاورزی با قابلیت تبدیل به بندر خشک تعیین شد.

مهرماه ۹۹«حسینی» مدیر طرح پروژه لجستیک پارک کشاورزی در گفت و گو با «کرمان‌نو» از نهایی شدن مجوزهای اولیه این طرح خبر داد.

کلنگ زنی تا ۵۰ روز آینده

حالا اما آن طور که حسینی می‌گوید مجوزهای لجستیک پارک کشاورزی جیرفت گرفته شده و در ۵۰ روز آینده کلنگ احداث آن زده می‌شود.

به گفت او زمین نیز در فاصله هشت کیلومتری فرودگاه جیرفت به اندازه هزار هکتار در نظر گرفته شده است.

مدیر طرح پروژه لجستیک پارک کشاورزی جیرفت می‌گوید: لجستیک پارک ها یا بنادر خشک ترکیب سه وجهی در زمینه حمل و نقل به ایجاد می کنند که هزینه سربار تولید را به شدت پایین می آورد.

احداث صنایع جانبی از دیگر مزایای لجستیک پارک‌هاست که حسینی از آن نام می‌برد.

او ادامه می‌دهد: اصل پارک های لجستیک بر پروژه های زنجیره‌ای است. وقتی صنایع تبدیلی را کار می کنیم نیاز به حمل و نقل استاندارد داریم. این موضوع هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

مدیر طرح پروژه لجستیک پارک کشاورزی ابراز امیدواری کرد این پروژه در ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73362
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.