کرونا ترس ندارد، پیشگیری دارد

آمارهای جهانی نشان می‌دهد به نسبت سرعت بالای شیوع کرونا تعداد کشته‌های این ویروس کم تر بوده است.

کرونا، سرانجام به ایران رسید و طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت تا کنون ۴ نفر نیز جان خود را از دست داده اند و ابتلای 18 مورد دیگر به کرونا قطعی به نظر می رسد.

منشا این بیماری در کشور ما قم بوده است و از آنجا به سایر مناطق کشور شیوع پیدا کرده است. برخی حضور کارگران چینی در قم را دلیل شیوع بیماری در قم می‌دانند.

از آن جایی که علائم این ویروس بسیار شبیه سرماخوردگی و آنفلوانزاست افراد مشکوک به این بیماری تنها یک درصد احتمال ابتلا به آن را دارند.

تنها راه تشخیص این بیماری از بیماری‌های دیگر با علائم مشابه آزمایش دقیق است که در هر کشور یک یا دو آزمایشگاه قادر به انجام آن هستند.

مردم نگرانند و حق هم دارند. میزانی از نگرانی البته لازم است تا حساسیت کافی برای مراقبت در برابر این بیماری ایجاد شود ولی دلهره ، تنها به خودمان آسیب می زند.

بنابراین در عین تاکید بر نگرانی از وضعیت پیش رو و برخی نقدهای موجود، چند نکته مهم را که می تواند به ما در مواجهه با این بیماری کمک کند را مرور می کنیم:

فوت تنها 3 درصد از مبتلایان

کرونا الزاما مبتلایان را نمی کشد. آمارهای جهانی چند هفته اخیر نشان می دهد که تنها ۳ درصد مبتلایان فوت می کنند که اکثرشان بیماری های زمینه ای دیگر داشته اند. پس نباید بیش از حد نگران شویم و دیگران را مشوش کنیم.

می‌توان گفت که کرونا، در کشنده بودن در حد آنفلوانزاست اگرچه سرعت شیوع آن می تواند بالا باشد ولی قدرت کشندگی آن پایین است.

طبق آخرین آمار رسمی چین از ۷۶ هزار و ۲۶۲ مورد آلوده به ویروس کرونای جدید  ۲ هزار و ۱۲۰ نفر در دنیا فوتی داشتیم .

طبق گزارش مقام‌های چینی ۱۲۰۰۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

این گزارش همچنین می‌گوید که از میان ۳۰۱۹ نفر کادر درمان که با ویروس جدید کرونا سر و کار داشته‌اند ابتلای ۱۷۱۶ نفر تایید شده و پنج نفر از ۱۱ فوریه جانشان را از دست داده‌اند.

یادمان باشد که حتی سرماخوردگی شدید هم گاه کشنده است. بنابراین، مراقبت کنیم ولی وحشت نه!

نداشتن دارویی برای درمان کرونا، بدان معنا نیست که مبتلایان خوب نمی شوند. در اکثر موارد، افراد بسته به سیستم دفاعی بدن شان خوب می شوند و حتی ممکن است ندانند که آنچه بدان مبتلا شده بودند کرونا بوده است و تصور کنند که آنفلوآنزا گرفته بودند.

هر چند کمبودهایی داریم و مثلا در خصوص کیت تشخیص کرونا نیازمند خارج هستیم و کرونا نیز داروی خاصی ندارد اما باید گفت که شبکه بهداشت ایران در آماده باش کامل قرار دارد و با رعایت مردم می توان امیدوار بود کرونا در ایران از کنترل خارج نشود.

اگر می‌خواهید کرونا نگیرید چه باید بکنید؟

دست‌هایتان را مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر آب و صابون ندارید از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. دهان و بینی‌تان را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

در تجمعات انبوه حتماً از ماسک استفاده کنید و فاصله یک متری باکسانی که علائم بیماری دارند را رعایت کنید. هنگام سرفه یا عطسه دستمال جلوی دهان گرفته و بعد آن را در سطل زباله بیندازید. سطوحی که لمس می‌شود را ضدعفونی کنید و در مکان‌های شلوغ و حمل‌ونقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید. سعی کنید دستکش یک‌بارمصرف همراه داشته باشید و گوشت و تخم‌مرغ را کاملاً بپزید و هنگام بیماری در خانه بمانید.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا فعالیت‌های خارج از خانه را محدود کنید و به‌جز دریافت مراقبت‌های پزشکی به محل کار مدرسه یا محل‌های عمومی نروید. از حمل‌ونقل و استفاده نکنید و در یک اتاق متفاوت با افراد دیگر در خانه بمانید.

این ویروس چطور متوقف می‌شود؟

واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است.

باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت.

در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42946
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.