جزیبات تلف شدن یک یوز ایرانی در جاده سمنان


یک یوز ایرانی نابالغ اسیر تصادف جاده‌ای شد

یک یوز توله نابالغ در محور میامی – عباس‌آباد بر اثر تصادف تلف شد. آن گونه که روزنامه پیام ما گزارش داده است تصادف در ۱۵ کیلومتر فنسی است که برای کنترل تصادفات جاده‌ای یوزها کشده شده است.

از محور میامی-عباس‌آباد در استان سمنان خبر رسیده که یک یوز ایرانی بر اثر تصادف جاده‌ای تلف شده است.
یک منبع آگاه در این رابطه به «پیام ما» گفت: «این یوز توله نابالغ بوده است و بر اساس شناسایی خال‌ها احتمالا از توله‌های شناخته شده پارک ملی توران نبوده است.» همچنین به گفته او به دلیل از بین رفتن کمر و دم حیوان، شناسایی جنسیت هنوز ممکن نیست.
این هشتمین یوزی است که در یک دهه اخیر بر اثر تصادف از بین رفته است.
نبود دوربین کنترل سرعت، کمبود روشنایی مناسب و نبود زیرگذر یا روگذر استاندارد از مهمترین دلایل کشته‌شدن یوزها در این محور است.
بنا به گزارش رسیده به «پیام ما»، محل تصادف از سمت تهران به مشهد، بعد از میامی در فاصله ۱۵ کیلومتری فنسی است که برای کنترل تصادفات جاده‌ای یوزها در محل کشیده شده است.

یوزپلنگ آسیایی یا به عبارت بهتر همان یوزپلنگ ایرانی که به تیزپای ایرانی نیز شهرت داد زیرگونه‌ای به شدت در خطر انقراض از یوز پلنگ می‌باشد تا این لحظه فقط چند قلاده از این حیوان در کشورمان باقی مانده است.

زیستگاه یوزپلنگ آسیایی (یوز ایرانی) مناطق بیابانی بود و چندین سال است که گونه ی آن در خط انقراض است. با توجه به تحقیقات به عمل آمده تعداد یوزپلنگ آسیایی (یوز ایرانی) تقریبا ۷۰ تا ۱۰۰ قلاده در ناحیه کویر مرکزی (میاندشت، نایبندان، دره انجیر، خارتوران) می‌باشد.

این اطلاعات براساس نقشه برداری‌های زمینی است که با استفاده از حدود ۱۲۰۰۰ دوربین دیدشب که در نواحی مختلف گذاشته شده بود بیان می‌شود. کشور عزیزمان ایران از دهه ۷۰ میلادی به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی(یوز ایرانی) معرفی می‌شود. جالب است بدانیم تنها نژادی که یال دارد یوز ایرانی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=94986
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.