۱۸ سال انتظار| چشم‌ها به راه‌اندازی منطقه ویژه جازموریان سفید شد

منطقه ویژه اقتصادی جازموریان که مطالعات آن از سال ۸۲ آغاز شده همچنان در حال آماده‌سازی زیرساخت‌هایی چون آب است.

هجده سال قبل، یعنی سال ۱۳۸۲ مطالعات منطقه ویژه اقتصادی جازموریان در راستای صنایع مرتبط با کشاورزی هفت شهرستان جنوبی کرمان آغاز شد.

مکان این پروژه در پل بهادر آباد انتخاب شد؛ جایی که نقطه تلاقی سه استان کرمان، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان است. در ابتدا «شرکت عمران توسعه کرمان» به عنوان بخش خصوصی در طرح منطقه ویژه اقتصادی جازموریان حضور داشت.

پس از تغییر دولت در سال ۸۶ این طرح به «شرکت سهام عدالت» واگذار و تا سال ۹۷ هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفت. سرانجام در سال ۹۷ دوباره به «شرکت عمران توسعه» بازگشت و برنامه سه ساله برای انجام آن تنظیم شد.

آب و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز همواره یکی از چالش‌های اصلی این طرح بوده است.

شهریور ۹۸ خانه گیر معاون وقت برنامه‌ریزی فرمانداری رودبارجنوب در خصوص مشکل آب به «کرمان‌نو» گفت: «شرکت آب منطقه‌ای در حال بررسی موضوع است و قرار است آب مورد نیاز از طریق چاه‌های طرح «احرار» تأمین شود.»

او وعده داد: «با حل شدن مشکل آب به‌زودی شاهد شروع کار منطقه ویژه اقتصادی جازموریان خواهیم بود.»

حالا تیرماه ۱۴۰۰ از راه رسیده و در روزهای انتهایی دولت دوازدهم مسئولان هنوز به دنبال رفع مشکلات هستند.

فرماندار رودبار: مشکلات آب تا دوسه هفته آینده رفع می‌شود

قانعی فرماندار رودبار جنوب در گفت و گو با خبرنگار «کرمان‌نو» می‌گوید: پیگیری مشکلات آب انجام شده و به زودی نهایی می شود.

او ترجیح می دهد فعلا در زمینه نحوه انجام کار چیزی نگوید: «در برخی دستگاه های اجرایی موافقت هایی لازم دارد که شاید قوانین دست و پاگیر مانع کار شود و لازم باشد از مسیر دیگری اقدام کنیم. با نهایی شدن اطلاع رسانی می کنیم.»

او ادامه داد: از نظر زمین نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

روند طولانی و دلسردی سرمایه گذار

آن طور که قانعی می گوید سرمایه گذار پروژه نیز دل خوشی از این معطلی‌ها ندارد :«در مقطعی بخش خصوصی به دلیل مشکلات تقاضای انصراف داد. به دلیل این که پروژه روی زمین نماند و مردم امیدوار باشند، سرمایه گذار را متقاعد کردیم فعلا پای کار بماند تا بتوانیم مشکلات آن را رفع کنیم.»

در حالی که فرماندار رودبار جنوب در زمینه مجوزهای زیست محیطی طرح می گوید: «مشکلات محیط زیستی تقریبا حل شده»؛ مدیرکل محیط زیست کرمان نظر دیگری دارد.

پیش از این در کارگروه رفع موانع تولید جنوب کرمان در شهریور ۹۸ گفته شده بود چون مجوز این طرح توسط هیئت وزیران تصویب شده نیازی به استعلام هیچ سازمانی ندارد.

مجوز زیست محیطی در هاله از ابهام

«مرجان شاکری» مدیرکل محیط زیست کرمان هم به این موضوع اشاره می‌کند، اما می گوید: مناطق ویژه حتما باید بررسی اثرات زیست محیطی داشته باشند که منطقه جازموریان فاقد مجوز ارزیابی زیست محیطی است.

او در عین حال داشتن مصوبه هیئت وزیران و عدم نیاز به کسب مجوزهای لازم را رد یا تایید نمی‌کند: «محیط زیست از بدنه دولت جدا نیست. نمی توان صد در صد گفت در مورد این منطقه اشتباهی صورت گرفته اما مطالعاتی انجام نشده. رییس
سازمان محیط زیست هم جزو هیئت وزیران است؛ حالا این که در چه زمانی این مجوز صادر شده و آیا تاییده رییس سازمان محیط زیست را دارد یا نه قابل بررسی است.»

شاکری می گوید: با توجه تجربه دیگر قبلی مناطق آزاد، نیاز است مطالعات لازم انجام شود و جانمایی‌ها به شکلی باشد که بعدها چالش ایجاد نکند.

او تاکید کرد: همه دشت‌های کرمان از نظر آب در وضعیت بحرانی هستند؛ زمین فراوان داریم اما آب نداریم. باید بپذیریم در کویر زندگی می‌کنیم و اگر راهی برای تامین منابع آبی از جاهای دیگر به صورت انتقال وجود دارد مد نظر قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد سرنوشت منطقه ویژه اقتصادی جازموریان با گذشت ۱۸ سال همچنان در ابهام قرار دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=72892
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.