مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:


۳۷ دشت ممنوعه برای حفر چاه

به گفته رجبی‌زاده سالانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب برداشت آب اضافی از سفره‌های آب زیرزمینی استان انجام می‌شود و از ۴۱ دشت استان ، ۳۷دشت ممنوعه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، با اشاره به اینکه خاک، ذخیره آب را نیز انجام می‌دهد و به دلیل اهمیت خاک، سازمان منابع طبیعی برنامه‌هایی در حفاظت از خاک در دست اقدام است، بیان کرد: خاک بر اثر وزش باد و بارندگی سیلابی از دست می‌رود که فرسایش نام دارد و منشأ فرسایش خاک از بین رفتن پوشش گیاهی است.

وی با بیان اینکه در اداره کل منابع طبیعی استان کرمان در مقابله با بیابان تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از خاک محافظت کنیم، ادامه داد: در استان کرمان بر اساس داده‌هایی که از ایستگاه سنجش در شرق استان داریم ۳۰ تن در هکتار در سال فرسایش خاک داریم که هفت برابر میانگین جهانی است.

سالانه ۲۷۵میلیون تن خاک در استان از دست می‌رود

رجبی‌زاده با اشاره به اینکه سالانه۲۷۵ میلیون تن خاک در استان کرمان از دست می‌رود، افزود: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی یکی از دلایل فرسایش خاک است از سوی دیگر فعالیت‌های بشر تاثیر زیادی در فرسایش خاک دارد و باید بدانیم که همه ما وظیفه داریم از خاک محافظت کنیم.

وی با بیان اینکه خاک‌های با ارزش استان کرمان حاصلخیزی خود را از دست می‌دهند، گفت: یکی از کارهای اساسی اقدام شده برای جلوگیری از آن، اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، با اشاره به اینکه از ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های کشور در سطح آبخیزداری در ۳۲ میلیون هکتار آن، عملیات آبخیزداری انجام شده است، بیان کرد: در استان کرمان از ۱۰.۵ میلیون هکتار وسعت آبخیزداری تاکنون ۱.۸ میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری انجام شده است.

  بیلان آب استان کرمان منفی ۱۰۰ میلیون متر مکعب است

وی با بیان اینکه ۴ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری نیز در استان کرمان انجام شده است، ادامه داد: بیلان آب استان، یکصد میلیون متر مکعب منفی است و آبخیزداری در استان کرمان بسیار اهمیت دارد.

رجبی‌زاده با اشاره به اینکه تقریباً از ۴۱ دشت استان کرمان، ۳۷ دشت آن ممنوعه است و اجازه نداریم در این دشت‌ها چاه بزنیم و آب برداشت کنیم، بیان کرد: سالانه ۹۰۰میلیون متر مکعب برداشت آب اضافی از سفره‌های آب زیرزمینی استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نهاد متولی حفر چاه، وزارت نیرو است و ما در منابع طبیعی مدیریت بارش باران را به عهده داریم، افزود: بهره‌برداری از منابع آبی استان کرمان باید کاهش پیدا کند تا ما با همین میزان بارشی که وجود دارد، بتوانیم کار را مدیریت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، با اشاره به اینکه استان کرمان ۲۴درصد بیابان‌های کشور را دارد و ۷.۷ میلیون هکتار مساحت بیابان‌های استان است، گفت: در ۱۳ شهرستان شمالی استان کرمان با مشکل بیابان‌زایی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۳۰ هزار هکتار مدیریت روان آب در استان انجام دادیم و پنج هزار هکتار عملیات مالچ پاشی انجام شده است، افزود: امسال هزار هکتار مالچ پاشی برای مقابله با بیابان‌زایی در استان کرمان انجام می‌شود و در شمال استان کرمان هنوز نیاز به انجام ۱۰ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی داریم.

  علوفه ۶۰ درصد تولید گوشت قرمز استان متکی به مراتع استان کرمان است

رجبی‌زاده با اشاره به اینکه مدیریت مراتع نیز بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: علوفه ۶۰درصد تولید گوشت قرمز استان متکی به مراتع استان است و دامداران باید شناسایی شده و به آنها پروانه چرا داده شده تا از مراتع محافظت شود.

وی با بیان اینکه از حدود هفت میلیون هکتار مرتع موجود در سطح استان کرمان حدود چهار میلیون هکتار آن دارای طرح مرتع‌داری است، افزود: پروانه‌های چرای دام تا سال آینده اعتبار دارد و باید تبدیل به طرح مرتع‌داری شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، با اشاره به اینکه از پوشش گیاهی سطح استان باید محافظت کرد و در حفظ منابع طبیعی همه باید مشارکت کنند، بیان کرد: در استان کرمان، شاهد ایجاد آلایندگی برخی صنایع هستیم که باعث از بین رفتن مراتع و‌ تلف شدن دام‌ها هم شده است؛ در ایجاد هر گونه صنعت باید به مسائل زیست محیطی در منطقه توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به‌عنوان اداره منابع طبیعی با کمبود امکانات و نیروی انسانی با عرصه بسیار زیاد روبه‌رو هستیم و در این مسیر نیاز به مشارکت همه دستگاه‌ها و مردم داریم تا بتوانیم از منابع طبیعی استان محافظت کنیم، گفت: حدود هفت هزار نفر از مردم استان کرمان عضو سازمان همیاران طبیعت هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99138
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.