۵۰ درصد محصول طلای سبز کرمان امسال از بین رفت.

رئیس خانه کشاورز شهرستان بهرمان با اشاره به اینکه صندوق بیمه کشاورزی، خسارت سال گذشته باغداران پسته را به‌طور کامل پرداخت نکرده است، گفت: ۵۰ درصد محصول طلای سبز کرمان امسال از بین رفت.

محمدرضا صفریان با اشاره به وضعیت باغداران پسته استان کرمان، اظهار داشت: سال گذشته محصول پسته هیچ‌گونه سودی برای باغداران نداشت و صندوق بیمه کشاورزی خسارت کشاورزان را که ۹۸ درصد بود را تاکنون به‌طور کامل پرداخت نکرده و طبق قرارداد می‌بایست برای هر هکتار ۸ میلیون و سیصد هزار تومان بپردازد که این مبلغ به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

صفریان با اشاره به اینکه برای پرداخت بیمه کشاورزان باغداران پسته استان کرمان جلسات متعددی در استان و تهران با مسئولان مربوطه برگزار کردیم، افزود: متأسفانه با برگزاری این جلسات مسئولان تاکنون هیچ اقدامی در خصوص پرداخت کامل بیمه کشاورزان انجام ندادند و همچنان پیگیر این مطالبات از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

۵۰ درصد باغات پسته از بین رفت

رئیس خانه کشاورز بهرمان در ادامه به میزان خسارت‌های وارده به محصول پسته امسال در استان کرمان اشاره کرد و گفت: با توجه به کم‌آبی استان و بارندگی‌های اوایل امسال درختان بسیار پسته بسیار پربار شدند ولی متأسفانه با گرمای بالای ۵۰ درجه بیشتر پسته‌ها پوک یا خشک شدند و درمجموع نیمی از محصول امسال از بین رفت.

وی در ادامه به مشکلات کم‌آبی استان و ای سی بالای آب در بخش کشاورزی اشاره کرد، افزود: متأسفانه منابع  آبی موجود برای درختان مناسب نیست که موجب عدم مرغوبیت و خشک شدن محصول پسته شده است.

تجار پسته باعث متضرر شدن کشاورزان طلای سبز

صفریان اضافه کرد: تجاری که صادرکننده پسته به دیگر کشورها هستند با خرید ارزان این محصول از کشاورز و گران صادر کردن باعث متضرر شدن کشاورزان می‌شوند که از اتاق بازرگانی می‌خواهیم از سودجویی این تجار ممانعت کنند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات باغداران پسته در استان گفت: باغداران پسته مشکلاتی از جمله هزینه موتورآلات و ماشین‌آلات کشاورزی، کود مرغوب و هزینه زیاد بابت استخدام کارگران درزمینه برداشت محصول پسته دارند.

صفریان گفت: از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم به باغداران پسته توجه بیشتری در بحث جبران هزینه‌ها داشته باشند چراکه این محصول طلای سبز کشور است و جزو صادرات کشور محسوب می‌شود و جنبه ارزآوری دارد و شاهدیم که دسترنجشان نصیب تاجران سودجو می‌شود.

وی افزود: تعاونی محصول پسته درگذشته ۷۵ هزار عضو داشتند که در حال حاضر از آنها تنها ۴ انبار به‌جای مانده که این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=35332
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.