شهردار کرمان: حمام باغ لـله باید از اول مرمت شود| بازسازی غیر اصولی به بنا آسیب زده

مهران عالم زاده؛ شهردار کرمان از مرمت حمام «باغ له له» این شهر در سال 99 خبر داد.

با شروع نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران شاهد حضور شهرداری کرمان در کنار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در این نمایشگاه بودیم.

مهران عالم زاده در حاشیه این نمایشگاه در رابطه با حضور شهرداری به «کرمان نو» گفت: با توجه به اینکه اعتقاد داریم، رونق گردشگری می تواند به رونق شهر نیز کمک کند در نمایشگاه گردشگری تهران شرکت کردیم.

وی افزود: من معتقدم که حضور شهرداری در کنار سایر دستگاه های فعال در این حوزه مانند اداره کل میراث فرهنگی و سایر نهاد ها ضرورت دارد و باید نهایت همکاری را به عنوان شهرداری مرکز استان داشته باشیم تا زمینه ورود گردشگر را با معرفی جاذبه های تاریخی، طبیعی، صنعت، اقلیم و کشاورزی استان را فراهم کنیم.

عالم زاده عنوان کرد: به همین منظور شهرداری کرمان نیز غرفه ای را گرفته و در اختیار سایر بخش های خصوصی علاقه مند به همکاری قرار داده است.

مرمت حمام باغ له له در بودجه سال 99 شهرداری لحاظ شده است

با توجه به اینکه تعدادی از آثار تاریخی در کرمان تحت تملک شهرداری هستند و باید توسط این نهاد حفظ شوند از عالم زاده در خصوص نحوه کار شهرداری و اینکه دیده می شود گاهی این کار خوب انجام نشده و بطور مثال می بینیم که بعد از گذشت یک هفته از بارندگی ها هنوز آب بر روی بنای تاریخی مانند حمام باغ له له می ماند پرسیدیم.

شهردار کرمان در پاسخ گفت: متاسفانه در دوره قبل شهرداری اقدامی غیر کارشناسی بر روی این بنا انجام شده و بدون اینکه برای تهدید اصلی بنا یعنی آب های زیر سطحی تدبیری لحاظ شود، دست به مرمت آن زده اند.

وی ادامه داد: با این کار حتی بخشی هم که مرمت شده دوباره آسیب دیده و باید از اول مرمت شود.

عالم زاده بیان کرد که شهرداری در این دوره سعی کرده است با مشاوره گرفتن از افراد کارشناس در بخش های زمین شناسی و مرمت از کارهای غیرکارشناسی دوری کند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که می خواهیم انجام دهیم، برگرداندن این بنا به کارایی اصلی آن یعنی همان حمام است.

شهردار کرمان به صراحت گفت: در حوزه مرمت بناها، متاسفانه  کارها عجله ای انجام شده و همکاران ما بعد از بازدید رفع خطر کرده اند، اما زمان می برد و امدواریم در سال آینده با همکاری پیمانکاران و بخش خصوصی و یا در قالب قرارداد مشارکتی کار مرمت حمام را تمام کنیم.

عالم زاده در رابطه با اینکه سال گذشته هم همین قول از طرف شهرداری داده شده بود، اظهار کرد: درست است اما ما قبل از مشاوره فکر می کردیم کار از این چیزی که هست راحت تر است در صورتی که بعد از آن فهیدیم که قضیه پیچیده تر است.

وی ادامه داد: اگر ما می خواستیم طبق وعده ای که داده بودیم عمل کنیم باید یک کار غیر کارشانسی دیگر انجام می دادیم، اما ترجیح دادیم، وقتی شروع کنیم که از همه جوانب موضوع را بررسی کرده باشیم.

وی اضافه کرد: تخلیه آب های زیر سطحی باید از طریق سیستم فاضلاب دفن شود و برای این کار قطعا همکاری با شرکت آب و فاضلاب لازم است و این یعنی همکاری بین بخشی باید باشد که کارهایش در حال انجام است.

عالم زاده در آخر گفت: مرمت این بنا در بودجه سال آینده شهرداری لحاظ شده است و حتما انجام می شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42451
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.