رئیس جامعه حرفه ای هتلداران


کرونا، هتلداری را به ورطه نابودی کشاند

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران گفت: دیگر کسی به درآمد زایی و سود فکر نمی کند، به دنبال بقا هستیم.

مشاغل مرتبط با گردشگری یکی پس از دیگری به گرداب کرونا کشانده شده و نابود می شوند. این زنگ خطر خیلی وقت است که به صدا درآمده و حال این بار نوبت به هتلداری رسیده است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان کرونا ۲۵۳ نفر را در بخش هتلینگ کرمان بیکار کرده است.حال آنکه تعداد شاغلین در بخش هتلینگ استان کرمان تا قبل از شیوع ویروس کرونا بیش از 900 نفر بوده است .

بیکاری ۳۰ درصدی شاغلین حرفه هتلداری

بیکاری کارکنان هتلداری کرمان، مطلبی است که رئیس جامعه حرفه ای هتلداران نیز بر آن صحه می گذارد و از بیکاری ۳۰ درصدی شاغلین این حرفه خبر می دهد.

جاوید سبحانی با اشاره روند قرمز شدن شهرستان به شهرستان استان در پی بروز کرونا، به کرمان نو می گوید: دیگر کسی برای درآمد زایی و سود تلاش نمی کند، بلکه به دنبال بقا هستیم .

سبحانی ادامه می دهد: دیگر هیچ هتلداری به دنبال سود نیست، بلکه تمام تلاش هتلداران بر این است که تنها بتوانند نیرویشان را حفظ کنند و یا به اصطلاح چراغشان را روشن نگه دارند.

به گفته رئیس جامعه حرفه ای هتلداران کرمان، برای سوددهی ضریب اشغال هتل بایستی بالای ۶۵ درصد باشد و حال چندین ماه است که ضریب اشغال هتل ها زیر ده درصد است و در محدوده ۷ الی ۸ درصد درجا می زند.به عبارت دیگر هم اکنون تمامی هتل های کرمان در حاشیه زیان کار می کنند.

سبحانی با اشاره به روند تعطیلی هتل های کرمان در شهرستان ها به کرمان نو، می گوید: هم اکنون ۸ درصد هتل های استان کرمان تعطیل شده اند و این تعطیلی از شهرستان ها آغاز شده و حال به مرکز استان هم رسیده و روز به روز در حال افزایش است.

او در ادامه می افزاید: همان 90درصدی هم که باز هستند مسافر ندارند و فقط یک نگهبان برای نگهداری مکان گذاشتند .

متقاضیان تسهیلات کرونا، پشت درب های بانکی

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران در پاسخ به راه گشا بودن تسهیلات حمایتی دولت ، می گوید: متاسفانه این قدر قوانین دست و پا گیر و بحث های ضمانتی بانک ها زیاد است که هنوز کسی از جامعه هتلداران موفق به دریافت این تسهیلات نشده است.

به گفته سبحانی هم اکنون اکثر افراد در مرحله معرفی به بانک مانده اند و وجود قوانینی من جمله ۲ الی ۴ ضامن معتبر، سفته ، چک، ضمانت و غیره عملا مانع گرفتن تسهیلات شده است.

او با شاره به درخواست سند ملکی توسط برخی از بانک ها می گوید:برای یک وام کوچک اصلا نمی صرفد که هتلدار سند ملکی اش را به ضمانت بگذارد و خودش را گرفتار کند. اگر قرار باشد یک وامی را هتلدار بگیرد یک وام کلان می گیرد و سندش را می گذارد نه اینکه یک وام 200تا300میلیون تومانی آن هم برای پرداخت حقوق معوق کارکنان بگیرد و سند چند صد میلیاردی اش را به ضمانت بگذارد.

طرح سالم گردی، نسخه نجات بخش هتلداری

پیشنهاد رئیس جامعه حرفه ای هتلداران برای نجات صنعت هتلداری کرمان ، طرح سالم گردی است. طرحی که به گفته او می تواند نقطه شروعی برای هتلدارانی باشد که از کارشان ناامید شده اند.

سبحانی در این رابطه تشریح می کند: شیوه نامه بهداتی این طرح به مراتب از شیوه نامه های بهداشتی حال حاضر سختگیرانه تر است و اگر مراکز گردشگری و ادارات متولی این وضوع را عنوان کنند و از این طرح حمایت کنند هتلداری از این وضعیت نجات می یابد.

به گفته او قدم بعدی در جهت حمایت از هتلداران، عدم مجوز به خانه های مسافر است چرا که در وضعیتی که هتلداران در حال دست و پا زدن برای زنده ماندن هستند، ورود بیشتر مراکز خدماتی ، عرصه را بیش از پیش بر هتلداران تنگ می کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54804
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.