۲ سال دیگر صفارود به اتمام می‌رسد


سد صفارود در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه گرفت

مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۲ ساختمان سد صفارود مشابه پارسال بودجه گرفته است. برای این پروژه که هدف آن تامین آب شرب عنوان شده در سال ۱۴۰۱ اعتباری به میزان ۵۰میلیارد تومان هزینه در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است. این بودجه به شرکت شركت مادر تخصصي مديريت منابع آب ايران تعلق خواهد گرفت.

به گزارش کرمان‌نو، پروژه ساختمان سد صفارود از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است و طبق اطلاعات موجود در لایجه بودجه ۱۴۰۲ زمان اتمام این پروژه سال ۱۴۰۳ عنوان شده است.

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲، عملکرد این شرکت در برنامه پنجم توسعه و قبل از آن در خصوص اجرای این پروژه ۱۴۹میلیارد تومان بوده است. این پروژه در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ هم اعتباری به میزان ۱۲۷میلیارد تومان دریافت کرده است. پروژه ساختمان صد صفارود طبق مصوبه سال گذشته اعتباری به میزان ۴۳میلیارد تومان دریافت کرده و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز اعتباری برابر ۵۰میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.
با وجود اینکه سال اتمام این پروژه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است، بودجه پیش‌بینی شده برای سال‌های بعد این پروژه برابر با یک تریلیون و ۲۸۹میلیارد تومان در نظرگرفته شده و پیش بینی شده که جمع کل مبالغ صورت گرفته در این پروژه به عدد یک تریلیون و ۶۵۹میلیارد تومان برسد.
سد صفارود” که در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان و به منظور تأمین آب آشامیدنی این شهر در دست ساخت است, همواره با مخالفت‌های زیادی از سوی کارشناسان و فعالان محیط زیست همراه بوده است و حتی ساخت این سد در سال 1398 با دستور دادستانی کرمان متوقف شده بود. کارشناسان معتقدند که آب‌گیری این سد که بر روی سرشاخه‌های حلیل‌رود قرار دارد, نهایتاً منجر به خشک شدن این رود و در نتیجه تالاب جازموریان خواهد شد.
پیش از این، «حمید جلاوندی» مدیر دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ساخت این سد گفته بود: این دفتر هیچ مجوزی برای سد صفارود و سامانه انتقال آن (تونل هلیل‌رود) صادر نکرده است. اصول کار این است که در ابتدا باید سد ارزیابی و فرایند صدور مجوز طی شود پس از آن سامانه انتقال در دستور کار قرار گیرد. همچنین مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز مخالفت خود با آب‌گیری این سد را اعلام کرده بود و «ذبیح‌الله اعظمی» نماینده مردم جیرفت نیز بر غیر اصولی و کارشناسی نشده بودن این طرح تأکید کرده بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=100510
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.