فضای کسب‌وکار در ایران نامساعد؛ در کرمان نامساعدتر

فضای کسب‌وکار به مولفه‌هایی گفته می‌شود که صاحبان کسب‌وکار بر آن تسلطی ندارند اما این مولفه‌ها بر عملکرد بنگاه‌ها تاثیرگذار هستند. مولفه‌هایی که می‌توانند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یا… باشند.

براساس گزارشی که در مردادماه امسال اتاق بازرگانی ایران از شاخص ملی محیط کسب‌وکار در بهار 97 منتشر کرده، نمره این شاخص 6.15 (یک بهترین نمره و 10 بدترین نمره است) محاسبه شده که بدترین نمره دست‌کم در 21 ماه اخیر است.

نمره شاخص فضای کسب‌وکار در استان کرمان هم در فصل بهار 6.31 بوده که بدترین نمره در هفت فصل گذشته است.

کرمان در این فصل از نظر مساعد بودن فضای کسب و کار، بیستمین استان کشور بوده.

مرور نمره این شاخص در کرمان در هفت فصل گذشته نشان می‌دهد فضای کسب‌وکار چندان در این استان مساعد نیست. به طوری که تنها در سه فصل زمستان 95، تابستان و زمستان 96 نمره شاخص محیط کسب‌وکار کرمان از متوسط کشور بالاتر بوده است.

فضای کسب‌وکار در کرمان در هفت فصل گذشته
فضای کسب‌وکار در کرمان در هفت فصل گذشته

 

برای اینکه به تصویر بهتری از وضعیت فضای کسب‌وکار در استان کرمان دست پیدا کنیم، می‌توان نمره این شاخص را با استان‌های همسایه و هم‌سطح مقایسه کرد.

در بین چهار استان کرمان، یزد، هرمزگان و فارس در فصل بهار 97، کرمان بدترین وضعیت فضای کسب‌وکار را داشته. نمره فضای کسب‌وکار فارس، یزد و هرمزگان به این ترتیب است: 5.71، 5.92، 5.93. نمره کرمان هم 6.31 بوده است.

در شش فصل پیش از بهار امسال، تنها در تابستان 96 بوده که کرمان در بین چهار استان یاد شده، دومین استان از نظر مساعد بودن فضای کسب و کار بوده است. در دیگر فصل‌ها یا سوم بوده و یا چهارم.

در شرایطی مجموعا فضای کسب‌وکار استان کرمان در هفت فصل گذشته مساعد نبوده که به اعتقاد کارشناسان بهبود فضای کسب‌وکار می‌تواند شرایط امنی برای سرمایه‌گذاران فراهم آورد و با رونق تولید به رونق اقتصادی دست یابیم.

در نقشه‌های زیر که از گزارش‌های پنج فصل گذشته اتاق بازرگانی ایران از فضای کسب‌وکار برداشته شده‌اند، می‌توانید وضعیت استان‌های مختلف کشور را از نظر فضای کسب‌وکار ببینید.

بهار 97
بهار 97
زمستان 96
زمستان 96
پاییز 96
پاییز 96
تابستان 96
تابستان 96
بهار 96
بهار 96

موانع کسب‌وکار

در سه فصل گذشته فعالان اقتصادی کشور  مؤلفه غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها را مهم‌ترین مانع محیط کسب‌وکار ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که در چهار فصل پیش از آن، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها به‌عنوان نامساعدترین مؤلفه کسب‌وکار ارزیابی شده بود. این امر بیانگر تاثیرگذاری مستقیم نوسانات اخیر بازار بر روی فضای کسب‌وکار است.

Untitled

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19010
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.