قبول نداریم بخش کشاورزی 95 درصد آب را مصرف می کند

عباس سعیدی افزود: کشاورزی دو وظیفه مهم دارد و دنیا خیلی به بخش کشاورزی اهمیت می دهد و ما نیز باید اهمیت بدهیم.

آنطور که ایسنا نوشته وی با اشاره به اینکه تامین غذای جامعه به عهده بخش کشاورزی است و امنیت غذایی مساله دیگر است، افزود: تامین غذا در هر مکان، هر محل و هر زمان به عهده بخش کشاورزی است و نمی شود در یک فصل غذا تامین شود و در یک فصل نه.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به دلیل اینکه بخش کشاورزی زنده و با محیط بیرون سر و کار دارد، هر لحظه ممکن است تحت تاثیر حوادث مختلف قرار بگیرد و باید ذخیره استراتژیک داشته باشیم تا در زمان حادثه جایگزین محصول خسارت دیده شود.

سعیدی بیان کرد: امنیت غذایی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و محصولی که مورد مصرف مردم قرار می گیرد باید سالم باشد. غذای ناسالم خسارت ها و هزینه های بزرگ بهداشتی به دنبال داشته و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ادامه گفت که کشت و کار کشاورزی در همه دنیا نسبت به سایر صنایع آب بیشتری نیاز دارد و ماهیت بخش کشاورزی و مهم ترین نهاده آن، آب است.

وی با بیان اینکه استان کرمان در یک کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته و متوسط بارندگی استان پایین است، افزود: در گذشته 145 میلیمتر بوده و به حدود 130 میلیمتر رسیده که چندین سال همین میزان بارندگی را نیز نداریم و در سال گذشته 85 درصد استان با خشکسالی شدید مواجه بوده و 75 درصد بارندگی کمتری نسبت به سال 95 داشته ایم.

سعیدی ادامه داد: بیش از 90 درصد آب بخش کشاورزی استان کرمان از منابع زیرزمینی(چاه های عمیق) تامین می شود اما اینکه دوستان می گویند بخش کشاورزی 95 درصد آب را مصرف می کند، ما به عنوان یک مرجع تخصصی این مسئله را قبول نداریم.

وی با ابراز اینکه ما می گوییم این مساله را ثابت کنید، ادامه داد: آنها می خواهند از زمانی که باران از آسمان می بارد، آب را پای ما حساب کنند و می گویند آب در اختیار ماست.

این مسوول بیان کرد: اگر آب حجمی در مزرعه تحویل ما داده شود 65 تا 70 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود و ما نیز وظیفه داریم در بخش کشاورزی با همکاری کشاورزان و سایر دستگا ها آب را درست مصرف کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی عنوان کرد: در استان کرمان محصولاتی کشت شده که با کم آبی و شوری سازگاری دارد و باغ احداث کرده اند که دوراندیشی کرمانی ها را نشان می دهد و یک چهارم باغات کشور در استان کرمان وجود داشت و اکنون استان های دیگر در حال توسعه باغات هستند و باغات ما به 20 درصد رسیده است.

سعیدی با اشاره به اینکه ما رتبه اول پسته، گردو و خرما را در کشور داریم، تصریح کرد: از گذشته در استان های دیگر زراعت کرده و در استان کرمان به جهت دوراندیشی، باغ احداث کرده اند و این به معنی توسعه زراعت نیست. ما سطح زیرکشت زراعت آب بَر را کاهش داده و باغ احداث کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه راه دیگر برای مصرف بهینه آب، استفاده از آبیاری نوین در استان است، بیان کرد: از اول انقلاب تا 5 سال قبل 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال استان کرمان تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار داشت که در 5 ساله دولت تدبیر و امید نزدیک به 25 هزار هکتار به این میزان اضافه شده و در این مدت به استفاده صحیح از آب توجه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه منابع آبی ما کاهش یافته و 30 لیتر در ثانیه آب چاه تبدیل به 20 لیتر در ثانیه و به کشاورز توصیه می کنیم سطح زیرکشت را متناسب با آب کاهش بدهد.

سعیدی با اشاره به اینکه تا زمانی که منابع آب مدیریت نشود، بهره وری آب و کاهش مصرف آب چشمگیر نخواهد بود، ادامه داد: تا زمانی که چاه های غیرمجاز ما فعال بوده و کنتورهای حجمی نصب نشود، بیلان منفی داریم و کشاورز باورش نمی شود که باید از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده کند و تا زمانی که مطابق با پراونه صادره وزارت نیرو آب برداشت نشود، بهره وری بالا نمی رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: باید این مسائل رعایت شود که کمک بزرگی به بهره وری آب می کند و کشاورز خودش دنبال سیستم ها می آید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21227
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.